Programy dla dzieci

Gry i programy edukacyjne dla dzieci poleciłbym każdemu rodzicowi posiadającemu w domu komputer. W dzisiejszych czasach gdy pojawia się nowy podział społeczny związany z umiejętnościami przyswajania sobie nowych technologii taka edukacja jest szczególnie ważna. Gry te oprócz obsługi komputera bawią i uczą: czytać, pisać i liczyć. U najmłodszych rozwijają wyobraźnię i umiejętność obserwacji otoczenia. Postarajmy się więc wykorzystać szansę, której sami nie mieliśmy i sprawdzić co współczesne gry i programy edukacyjne mają do zaoferowania naszym dzieciom.

Programy dla dzieci

Dla dzieci 2-5 lat

    Gry przeznaczone dla tek grupy wiekowej powinny wspomagać rozwój dziecka na wielu płaszczyznach: rozwijajać umiejętności obserwacji, rozpoznawania kolorów i kształtów, orientację w przestrzeni, uczyć posługiwania się myszą lub touchpadem.Ważne jest aby w każdym momencie gry dziecko mogło liczyć na pomoc głównego bohatera i jego przyjaciół, będzie czuło się komfortowo wiedząc, że ktoś jak rodzic nad nimi czuwa.

Jak pomagać dziecku w nauce?

Treść zabaw najczęściej jest dostosowana do programu nauczania w przedszkolu i w szkole, gry takie bawiąc uczą i ucząc bawią jest to więc idealne rozwiązanie dla rodziców pragnących by ich dziecko od małego obcowało z nowoczesnymi technologiami.

Darmowe gry online przeznaczone dla dzieci znajdziemy chociażby tutaj Serwis ma 3 kanały tematyczne z grami dla dzieci – uczące czytać, matematyczne oraz zajęcia językowe z angielskiego. Drugą pozycją wartą uwagi jest strona www.gry-edukacyjne.net gdzie znajdziemy mnóstwo gier z regulowanym poziomem trudności w zależności od wieku naszych pociech. Stron takich w Internecie jest oczywiście dużo więcej zachęcam więc do samodzielnych poszukiwań.

Dobrym przykładem gier dla tej grupy wiekowej mogą być:

 Mały Adibu zaprasza na urodziny. Dziś jest święto Małego Adibu! Czas zacząć przyjęcie urodzinowe! Wszystko przygotowane - wielki tort, mnóstwo słodyczy, dekoracje i niezapomniane niespodzianki. Baw się wspaniale i śpiewaj razem z Adibu i jego przyjaciółmi - Albert, Lili, Nino i Malo. Naprzód, na święto pełne muzyki, śmiechu i niespodzianek! Mały Adibu zaprasza na urodziny to kolorowa zabawa, która uczy i rozwija; to zróżnicowane zadania na 3 poziomach trudności (opcja dla dzieci, które zaczynają przygodę z komputerem); ciekawa fabuła i zabawne piosenki. W każdej grze serii znajduje się "Kącik rodziców", który pozwala ustawić parametry gry oraz czas, który dziecko może spędzić przed komputerem.

Łamigłówki Reksia - Wielki Odkrywca to pierwszy z nowej serii programów z Reksiem przeznaczonych dla najmłodszych dzieci w wieku 3-6 lat. Akcja poszczególnych programów rozgrywać się będzie kolejno w scenerii tropikalnej wyspy, na zboczach ośnieżonego i groźnego wulkanu oraz na malowniczej rafie koralowej.

Doskonale przygotowany program daje najmłodszym dzieciom wiele zabawy, a przy okazji wspomaga rozwój małych graczy. Zawiera zabawy rozwijające spostrzegawczość, zdolności logicznego myślenia, wnioskowania, a także znajomość kolorów, kształtów, liter i cyfr.

Interaktywne klocki, labirynty, logiczne łamigłówki, zadania zręcznościowe zapewnią wiele godzin doskonałej zabawy, ale przede wszystkim pomogą dzieciom zdobyć i rozwinąć wiele niezbędnych umiejętności. Świetna grafika i przemyślane zadania zachęcają dzieci do dalszej nauki i zabawy.

Dla dzieci 4-8 lat

   Programy dla tej grupy powinny zawierać zestaw gier ćwiczących sprawność umysłu. Dobrze jeśli poszczególne gry i zadania ćwiczą wyobraźnie, spostrzegawczość, koncentrację oraz umiejętność zapamiętywania dźwięków i obrazów. Według najnowszych badań wszystkie gry wpływają ogólnorozwojowo budując umiejętności dziecka. Rozwój odbywa się przez zabawę, przez co daje najlepsze efekty.

Atrakcyjna multimedialna realizacja sprawia, że dzieci sięgają często po program i z ochotą wykonują gry i ćwiczenia. Gry dostępne na rynku są dokładnie omówione, tak by obsługa i samodzielne korzystanie z programu nie sprawiało dzieciom żadnych kłopotów. Każda gra dostępna jest zazwyczaj w 3 stopniach trudności, pozwala to indywidualnie dopasować ją do aktualnych potrzeb. Umożliwia też długie używanie programu w miarę rozwoju dziecka.

Dobrym przykładem takiej gry jest:

ABC z Reksiem, to program dla dzieci od 5 lat. Przeznaczony jest do nauki podstaw alfabetu, funkcji litery w słowie oraz czytania i rozumienia prostych słów, zwrotów i zdań. Program jest rozbudowany i zróżnicowany. Zawiera około 300 gier i zabaw. Znaleźć tu można zarówno kurs nauki alfabetu, jak i wiele zabaw związanych z poznawaniem liter.

ABC z Reksiem składa się z trzech części: gry, elementarza i szkoły. Pierwsza z nich to wesoła zabawa, w której gracz pomaga Reksiowi skompletować alfabet, podczas rozwiązywania różnych gier i zgadywanek. Interaktywny elementarz to zbiór kolorowych stron poświęconych poszczególnym literkom. Znajdują się tu ukryte animacje, słowa i różne zabawy. Szkoła to przyjazny dziecku kurs nauki alfabetu składający się z około 100 zdań, zabaw i prezentacji. Dziecko uczy się tutaj nie tylko rozpoznawać litery, ale także posługiwać się nimi w różnych sytuacjach. Literkowa gra to zabawa ze Smokiem Literkowym, który porwał chłopca - najlepszego przyjaciela Reksia. Aby go uwolnić Reksio musi skompletować cały alfabet. Dziecko pomaga pieskowi. Jednocześnie poznaje alfabet, ćwiczy pisanie i czytanie. 

Centrum reksiowego świata stanowi podwórze domu. Tam ukryte jest 6 ciekawych gier, w których można zdobyć literki. W zabawie "Kura w opałach" Reksio musi odeprzeć ataki lisów. W "Szklarni" sadzi nasionko i hoduje literki, natomiast w "Maszynie koguta" zamienia przedmioty na litery. W grze: "Wędrowcy" uzupełnia brakujące litery w słowach, zaś w "Literkowym sklepie" sprzedaje przedmioty i zamienia je na literki. Reksio chodzi także "Na ryby" gdzie łowi przedmioty, które następnie może w sklepie zamienić na litery.

Bolek i Lolek na tropie zaginionej księgi ortografii, to program edukacyjny przeznaczony dla użytkowników od siódmego roku życia. Stanowi zbiór czternastu ciekawych zabaw z ortografią, którymi mogą bawić się zarówno dzieci jak i ich rodzice; jedni ucząc się, a drudzy przypominając sobie zasady pisowni. Zawiera ponad 3.500 słów podzielonych na 9 zagadnień oraz zasady pisowni. Każda zabawa ćwiczy poprawną pisownię. Chcieliśmy aby program pełnił rolę rodzinnej rozrywki i dlatego przygotowaliśmy możliwość jednoczesnej zabawy nawet do czterech graczy. Dzięki interesującym, dynamicznym zabawom, nauka ortografii staje się przyjemnością.

Zabawy wybiera się z głównego menu programu. Na środku ekranu znajduje się pomnik Mistrza ortografii, z którego skradziono historyczną księgę. Wskazując pomnik, rozpoczyna się poszukiwania. Do wyboru są dwie opcje: trening lub pościg.W pościgu podąża się śladami bandyty, do miejsca gdzie ukrył księgę. Należy poprawnie uzupełnić słowa w dziewięciu zabawach. Czeka tam wiele niespodzianek. W opcji trening można przećwiczyć każdą z zabaw dowolnie długo, aby przygotować się do pościgu. Wspomniane zabawy to: kry lodowe, przygoda w puszczy, podwodna przygoda, rejs po Nilu, podróż koleją przez prerię, lot balonem, latający dywan, ortograficzna krzyżówka i szyfr w jaskini.

Przygotowaliśmy również gry, w których może wziąć udział od dwóch do czterech graczy. Pierwsza to przeciąganie liny. Należy zdobyć jak największą liczbę punktów i przeciągnąć linę na swoją stronę. Kolejna zabawa polega na zdobywaniu zamków i uwalnianiu uwięzionych w nich duchów. Można także sprawdzić swoje umiejętności w turnieju ortograficznym. Pożyteczną częścią programu jest ortograficzny młyn, gdzie można poprawić wyrazy, błędnie napisane podczas rozwiązywania zadań.Program zawiera również zasady pisowni. Mieszkańcy krainy ortografii, prezentują je w programie telewizyjnym. Jest tam także fabryka słów, gdzie przy użyciu specjalnej maszyny, produkuje się poprawnie napisane słowa.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/2 lata temu
Moje dzieci uwielbiają grać w "Naklejki" na stronie http://gierki.edu.pl/naklejki.htm Ta zabawa rozwija wyobraźnię i kreatywność.
/6 lat temu
Zanim jednak zdecydujesz się na prezentację dziecku gry komputerowej - zastanów się czy warto, by Twoja 2, 3-letnia pociecha poznawał świat z komputerowym bohaterem. Może lepiej by było samemu nauczyć dziecko pierwszych wierszyków, na komputer zawsze przyjdzie czas, a co ważne czasu spędzonego z rodzicami nie zastąpi choćby najlepszy program komputerowy.