Jak zachęcić dziecko do jedzenia?

Jak stosunek rodziców do jedzenia przekłada się na nawyki żywieniowe ich dzieci? O czym warto pamiętać przygotowując posiłki dla malucha? Jak wprowadzić do jego jadłospisu nową potrawę?

Na ogół dzieci same regulują to, ile potrzeba im pożywienia. Niektóre rosną szybciej, inne wolniej, co może się zmieniać. Każde idzie swoją własną drogą i je dokładnie to, czego potrzebuje. Przy karmieniu dzieci warto się kierować kilkoma podstawowymi zasadami:

  1. Podając jedzenie, pozostań neutralny; nie narzucaj się. Jeśli będziesz zaangażowany w to, co i ile twoje dziecko je, będzie ono reagować na ciebie, a nie na swoje wewnętrzne sygnały.
  2. Jedz zróżnicowane posiłki, ciesz się jedzeniem i doceniaj je wspólnie z rodziną. Pamiętaj, że dzieci uwielbiają naśladować rodziców, nawet przy jedzeniu.
  3. Przede wszystkim nie przekupuj, nie nagradzaj, ani nie pocieszaj jedzeniem. Jedzenie służy zaspokojeniu głodu, zadowoleniu i odżywieniu organizmu. Naucz dzieci, jak radzić sobie z emocjami. Niech wiedzą, że ich uczucia są prawdziwe i doceniane, a także, że są sposoby na pocieszenie się bez jedzenia.

O czym warto pamiętać karmiąc dziecko?

  1. Dzieci jedzą zrywami. Czasami jedzą tyle co dorosły, a czasami tyle co nic. Jeśli da się im spokój i nie będzie się ich naciskać, zdobędą wszystko to, co jest im potrzebne.
  2. Jeśli są fizycznie aktywne, będą bardziej głodne niż te, które prowadzą siedzący tryb życia.
  3. Preferencje smakowe dzieci wciąż się zmieniają. Nie martw się, jeśli twoje dziecko przez ileś tygodni ma ochotę tylko na masło orzechowe i dżem, a potem nawet nie chce na nie patrzeć. Jeśli nie zrobimy z tego problemu („Zawsze ci smakowało. Czemu teraz nie jesz?”), dziecko prawdopodobnie w przyszłości wróci do tej potrawy.
  4. Z drugiej strony, jeśli wciąż podajesz to samo, dziecko może stracić zainteresowanie tym, co je. Tak jak przy habituacji (stopniowe zanikanie reakcji na powtarzający się bodziec) – zbyt wiele dobrego nudzi się i jest odrzucane. Zmieniaj potrawy co kilka dni, żeby dziecko było zainteresowane różnymi smakami.
  5. Patrz z perspektywy tygodnia, a nie jednego posiłku czy dnia. Twoje dziecko dostanie to, czego mu trzeba.

Zobacz także: Czym wolno karmić małe dziecko?

Mama na rynku pracy

Czy pozwolić dziecku na niezależność w jedzeniu?

Istotnym zadaniem rozwojowym okresu dziecięcego jest walka o autonomię. Ujawnia się ona w wieku dwóch lat, albo nawet wcześniej, i ciągnie się przez okres dziecięcy, by największe nasilenie osiągnąć w okresie nastoletnim. Poczucie autonomii jest u osoby dorosłej jedną z oznak zdrowia psychicznego. Jeśli damy naszym dzieciom poczucie siły, gdy to jest bezpieczne i właściwe, zadanie się powiedzie.

  1. Pozwól dzieciom samodzielnie nakładać sobie jedzenie, o ile są na odpowiednim etapie rozwoju. Wezmą sobie tyle, ile uważają, bez presji na opróżnienie talerza. Jeśli ty to robisz, dokonujesz założeń, ile będą potrzebować, żeby zaspokoić głód.
  2. „Nie” jest często sposobem malucha na pokazanie własnej niezależności, w szczególności jeśli nie jest głodny. Nie martw się – zje, gdy zgłodnieje.
  3. Jeśli wychowałeś dzieci tak, by odżywiały się intuicyjnie, możesz spokojnie pozwolić im zamawiać samodzielnie dania w restauracji. Jeśli nie, być może potrzebują wskazówek od ciebie.
  4. Włącz dzieci w proces robienia zakupów i przygotowania posiłków; będą bardziej zainteresowane spożywaniem potraw, które wybrały i przygotowały.

Jak wprowadzić nową potrawę do menu dziecka?

Rodzice często oczekują, że dziecko spróbuje nowej potrawy, którą mu się podaje (choćby kawałek). Jeśli jednak potrawa nie jest wprowadzana ze zrozumieniem, może się zacząć konflikt na tle karmienia.

  1. Pozwól dzieciom eksperymentować z jedzeniem, w szczególności jeśli wprowadzasz nową potrawę lub starą potrawę przygotowujesz w inny sposób. Być może dziecko włoży ją do ust, wyjmie, pobawi się nią i znowu spróbuje, albo też nie będzie gotowe, żeby ją jeść. Niech dzieciaki się trochę ubrudzą – faza eksperymentów zmysłowych to normalna część procesu rozwojowego.
  2. Czasami trzeba dziecku pokazać nową potrawę co najmniej kilkanaście razy, żeby ją zaakceptowało. Jeśli pokazałeś mu ją raz czy dwa, a dziecko odmawia – nie poddawaj się. Serwuj ją od czasu do czasu bez żadnej presji. W pewnym momencie dziecko może jej spróbuje.
  3. Kiedy podajesz coś nowego, rób to w otoczeniu znajomych potraw. Nie podawaj samych nowości za jednym razem. Dla dziecka może się to okazać przytłaczające i skutkiem będzie odmowa.
  4. W wieku około dwóch lat dzieci często boją się nowych rzeczy, w tym nowego jedzenia. Nie martw się – jeśli nie naciskasz na dziecko, w końcu będzie skłonne spróbować nowych rzeczy, gdy nadejdzie odpowiedni czas.
  5. Będą potrawy, których twoje dziecko po prostu nie będzie lubić, tak samo, jak to jest w przypadku dorosłych.

Polecamy: Intuicyjne odżywianie, czyli jak często karmić dziecko

Fragment książki "Jem intuicyjnie. Rewolucyjny program, który działa" (Wydawnictwo Harmonia, 2013). Publikacja za zgodą wydawcy. Tytuł, lid, śródtytuły oraz skróty zostały wprowadzone przez redakcję.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/rok temu
Przede wszystkim nie zapychać słodyczami i przekąskami, nie należy też podawać zbyt dużo płynów przed jedzeniem. Trzeba wiedzieć że z zaparciami w wyniku zbyt ubogiej diety znacznie gorzej walczyć niż z niejadkiem. Można stosować dicopeg junior na zaparcia ale zmiana nawyków to nie jest prosta sprawa.