Szybkie i bezpieczne zakupy w sieci

zaupy, internet, wydatki, zakupy w sieci, kobieta, mężczyzna, komputer fot. Panthermedia
Nie marnuj czasu na bieganie po sklepach! Zrób zakupy, nie wychodząc z domu. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, by na tym nie stracić.
/ 30.08.2011 18:17
zaupy, internet, wydatki, zakupy w sieci, kobieta, mężczyzna, komputer fot. Panthermedia
Choć liczba klientów e-sklepów stale się zwiększa, wiele z nas ma jeszcze obawy przed korzystaniem z tej formy zakupów. Z jednej strony kusi szybkość transakcji i fakt, że można jej dokonać bez wysiłku, z drugiej – powstrzymuje obawa przed utratą pieniędzy, gdyby sprzedawca okazał się nieuczciwy. Tymczasem kupowanie w sieci jest całkowicie bezpieczne, pod warunkiem jednak że zachowasz należytą ostrożność.

Sprawdź, czy sklep jest wiarygodny
Szukając najatrakcyjniejszej oferty, powinnaś przejrzeć tzw. porównywarki cenowe (np. www.ceneo.pl, www.nokaut.pl). Znajdziesz tam również opinie o sklepie. Warto je wziąć pod uwagę, ale nie polegaj tylko na sądach internautów. Sama sprawdź sklep. Na jego stronie internetowej powinny się znaleźć:
- Pełne dane kontaktowe sprzedawcy. Numer komórkowy, skrzynki pocztowej czy adres e-mail to za mało, by uznać sklep za godny zaufania.
- Informacja o kosztach, tzn. nie tylko cena, ale także koszt przesyłki, ewentualny podatek VAT albo cło.
- Informacja o sposobie ochrony i przetwarzaniu danych osobowych oraz o sposobie składania reklamacji.
- Sposoby płatności. Pamiętaj, że sprzedawca nie ma prawa żądać zapłaty z góry lub zaliczki na pokrycie kosztów dostawy.

Uwaga!
Gwarancją wiarygodności sklepu jest też przynależność do systemu potwierdzającego stosowanie dobrych praktyk (np. europejski certyfikat Euro-Label) czy gwarantującego zwrot pieniędzy, gdyby sklep nie wywiązał się z umowy (np. Trusted Shop). Świadczą o tym oznaczenia graficzne na stronie sklepu. Taki certyfikat zaufania mają obecnie niektóre sklepy oferujące przybory szkolne (patrz ramka niżej).

Towar możesz zwrócić i reklamować
Z decyzji o zakupie możesz wycofać się w ciągu 10 dni bez podania przyczyny i ponoszenia dodatkowych kosztów. Sklep musi poinformować cię o takiej możliwości. Jeśli tego nie zrobi, termin odstąpienia od umowy wydłuża się do 3 miesięcy.

Uwaga!
Nie możesz zrezygnować (chyba że inaczej umówiłaś się ze sprzedawcą) z zakupu m.in.:
- kaset wideo i audio, płyt CD, programów komputerowych, jeżeli otworzyłaś opakowanie,
- produktu lub usługi, jeśli została wykonana według twojego indywidualnego zamówienia,
- artykułów, które szybko się psują.

Jeśli natomiast towar okaże się wadliwy, powinnaś go reklamować. Masz na to dwa miesiące od wykrycia wady. Nie możesz jednak zrobić tego później niż w dwa lata od zakupu (ten termin obowiązuje w całej Unii).

W razie problemów z reklamacją poproś o pomoc Federację Konsumentów (e-mail: porady_prawne@federacja-konsumentow.pl).

Warto wiedzieć

Czeka cię zakup podręczników i przyborów szkolnych dla dzieci? Możesz zaopatrzyć się w nie przez Internet. Skorzystaj ze sklepów, które biorą udział w akcji „O klasę wyżej”. To nie tyko gwarancja bezpiecznych zakupów (sprzedawcy mają certyfikat Trusted Shops), ale także możliwość skorzystania z atrakcyjnych rabatów i darmowej dostawy.

W akcji uczestniczą m.in. sklepy:
Albertus.pl
Butik.net.pl
Bellugio.pl
Neo24.pl
Sklep-Presto.pl
Fitness4you.pl

Alicja Hass / Przyjaciółka

Porady prawne i finansowe - forum >>