Reklamacja a brak gwarancji

reklamacje, wydatki, finanse, porady prawne, kobieta fot. Panthermedia
Jak reklamować towar, gdy zgubisz gwarancję
/ 02.09.2010 11:08
reklamacje, wydatki, finanse, porady prawne, kobieta fot. Panthermedia
Kupiłam mikser. Po dwóch miesiącach popsuł się. Gdy zaniosłam go do sklepu, usłyszałam, że mogę go reklamować, jeśli mam gwarancję. A ta mi zginęła. Co robić?
Marta P., Janów

 
Gwarancja jest dodatkowym uprawnieniem, jakie dostajemy od producenta. Możemy, ale nie musimy z niego skorzystać. Reklamując produkt na podstawie gwarancji, należy przedstawić kartę gwarancyjną (musi mieć pieczątkę firmową i podpis sprzedawcy). Reklamację trzeba też złożyć w terminie przewidzianym w gwarancji (zwykle to 12 lub 24 miesiące).

Skoro nie ma karty gwarancyjnej, powinna Pani powołać się na tzw. niezgodność z umową.
Sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację, gdy towar okazał się wadliwy (dosłownie uszkodzony) lub niezgodny z umową (np. nie miał wszystkich obiecanych funkcji). Koniecznie trzeba przedstawić dowód zakupu (paragon, fakturę).

Składając reklamację, należy wypełnić odpowiedni druk (dostanie go Pani od sprzedawcy). Trzeba w nim napisać, na czym polega „niezgodność z umową”, a także określić, czego się Pani domaga (nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy). Zwrotu gotówki można zażądać wtedy, gdy:
- sprzedawca uzna reklamację, ale nie jest w stanie spełnić Pani żądania, bo np. danego towaru nie ma już w magazynie;
- naprawa lub wymiana towaru nie zostanie zrealizowana w uzgodnionym z Panią terminie.

Sprzedawca ma 14 dni na udzielenie odpowiedzi na Pani pismo. Jeżeli się nie odezwie, oznacza to, że uznał reklamację. Gdyby ją odrzucił, pozostaje wystąpienie do sądu.

Dobra rada:
Reklamację mamy prawo zgłosić w ciągu 2 lat od daty zakupu, ale nie później niż 2 miesiące od dnia stwierdzenia wady

Alicja Hass / Pani domu

Porady prawne i finansowe - forum >>