Jak robić wirtualne zakupy

Jak robić wirtualne zakupy
Jeśli nigdy nie robiłaś jeszcze zakupów przez Internet, to warto – szczególnie przed świętami – przekonać się do nich. Są wygodne, bezpieczne i często tańsze niż w tradycyjnych sklepach.
/ 14.04.2008 10:02
Jak robić wirtualne zakupy
Dużo znanych tradycyjnych sklepów, jak choćby Bata, Smyk czy Sephora, prowadzi sprzedaż internetową. To ułatwienie dla tych, którzy cierpią na brak czasu, mieszkają daleko lub po prostu nie lubią przedświątecznego tłoku. O tym, że coraz więcej z nas korzysta z tej formy zakupów, niech świadczy fakt, że tym roku w e-sklepach zostawimy mniej więcej 1,5 mld zł. Nadal jednak pozostaje sporo osób, które boją się takich zakupów. Tymczasem są one zupełnie bezpieczne, pod warunkiem że zachowasz należytą ostrożność.

Krok pierwszy - wybierz, co chcesz
Zakupy przez Internet nie są skomplikowane. Najpierw znajdź sklep internetowy, np. przez wyszukiwarkę (wpisując w nią poszukiwany artykuł, otrzymasz listę sklepów, w których jest dostępny). Gdy już wybierzesz, sprawdź cenę artykułu i koszty dostawy. Jeśli je akceptujesz, wrzuć wybrany towar do wirtualnego koszyka i określ formę płatności (kartą, przelewem, za zaliczeniem pocztowym lub gotówką, gdy artykuł dostarcza kurier). Zwykle na stronie internetowej są podane dokładne instrukcje, jak postępować przy dokonywaniu zakupu (np. „Wrzuć do koszyka”, „Idź do kasy” itd.). Zazwyczaj przesyłkę otrzymuje się w ciągu 48 godzin.

Krok drugi - uważaj na oszustów
W Internecie naciągaczy nie brakuje. Światełko ostrzegawcze powinno ci się zapalić, jeżeli sprzedawca proponuje bardzo atrakcyjną rzecz po superniskiej cenie. Warto go zapytać, co jest przyczyną takiej obniżki. Sprawdź, czy na stronie internetowej sklepu została podana nazwa i rzeczywisty adres sprzedawcy, a także telefon kontaktowy (inaczej możesz mieć kłopot z jego znalezieniem, w razie gdy zmieni adres witryny internetowej). Decyduj się na zakupy w znanych, dużych sklepach, najlepiej takich, które istnieją nie tylko w wirtualnym świecie.  Korzystają one z usług centrów autoryzacyjnych, tzw. systemu eCard (informacja o tym powinna się znajdować na głównej stronie sklepu). Jeżeli wybierasz inny sklep, sprawdź na forach opinię o nim.

Warto wiedzieć! Zanim dokonasz zakupu, porównaj ceny u różnych sprzedawców. Możesz to zrobić, korzystając ze specjalnych porównywarek cen, np. Kupujemy.pl, Ceneo.pl, Nokaut.pl, Skąpiec.pl, 9sekund.pl (ta ostatnia porównuje także rzeczy oferowane na aukcjach internetowych).


Krok trzeci - pora płacić
Kiedy już wybierzesz, co chcesz, czas iść do wirtualnej kasy. Jeżeli jako formę płatności wybrałaś kartę, musisz wypełnić specjalny formularz na stronie internetowej. Czasem jest to strona sklepu, ale często jesteś kierowana na stronę centrum rozliczeniowego, które dba o finansową część transakcji (zwykle eCard). To dla ciebie dodatkowa gwarancja, że masz do czynienia z odpowiedzialnym kontrahentem. Przed wpisaniem numeru karty i daty jej ważności sprawdź, czy tzw. strona transakcyjna jest odpowiednio zabezpieczona, a wszystko, co na niej wpisujesz, kodowane. Każdy poważny sklep czy centrum autoryzacyjne szyfruje dane. Jak poznasz, że strona jest bezpieczna? W oknie adresu nazwę strony poprzedza skrót „https”, a na dolnej belce strony znajduje się ikonka zamkniętej kłódki (to dowód na szyfrowanie).

10 dni na zwrot
Doszłaś do wniosku, że dokonany zakup był bez sensu. Przepisy prawa pozwalają ci na wycofanie się z niego w ciągu 10 dni bez podania przyczyny i ponoszenia dodatkowych kosztów. Co więcej, sklep powinien powiadomić cię o takiej możliwości (większość nie wywiązuje się z tego obowiązku). Należy wysłać do sprzedawcy oświadczenie na piśmie.

Ale uwaga! Jeżeli nie umówiłaś się ze sprzedawcą inaczej, to nie możesz zrezygnować we wspomnianym terminie z zakupu:
  •  kaset wideo i audio, płyt CD;
  •  programów komputerowych, jeżeli otworzyłaś opakowanie;
  •  produktu lub usługi, jeśli zostały wykonane według twojego indywidualnego zamówienia;
  •  artykułów, które szybko się psują;
  •  prenumeraty prasy.

A może aukcja?

Na internetowych aukcjach można trafić na coś naprawdę oryginalnego za niewielkie pieniądze. W Polsce największym serwisem aukcyjnym jest Allegro.pl. Inne to eBay.pl, Świstak.pl, Aukcje24.pl. Aby korzystać z aukcji, musisz się zarejestrować, czyli wypełnić odpowiedni formularz, podać swoje dane, wymyślić login (nazwę, pod którą będziesz licytować) i hasło. 
Pamiętaj, że serwis aukcyjny jest tylko pośrednikiem (za co czasem pobiera prowizję). Nie ponosi odpowiedzialności za towar. Twoim kontrahentem jest osoba, która oferuje rzecz do sprzedaży, dlatego powinnaś ją dokładnie sprawdzić. Przeczytaj komentarze, jakie twojemu potencjalnemu sprzedawcy wystawili inni kupujący. Zwróć uwagę na ilość pozytywnych i negatywnych punktów, jakie dostał od serwisu aukcyjnego. Ty, po dokonaniu zakupu, także otrzymasz komentarz (opinię sprzedawcy), czy wywiązałaś się ze swoich obowiązków.
W razie wątpliwości (dotyczących produktu, kosztów przesyłki itd.) możesz sprzedającemu zadać pytania e-mailowo lub telefonicznie.

Alicja Hass