Co zrobić, gdy… sprzedawca nie chce uznać reklamacji

kobieta, reklamacje, porady prawne fot. Panthermedia
Kupiłaś wersalkę. Nie służyła nawet dwóch miesięcy, gdy pękła część ułatwiająca jej otwieranie. Sprzedawca nawet nie chciał słyszeć o reklamacji, obciążając cię winą za wadę. Co masz zrobić?
/ 25.11.2011 06:27
kobieta, reklamacje, porady prawne fot. Panthermedia
Spróbuj mediacji
Z wnioskiem o jej przeprowadzenie zwróć się do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej. (adres znajdziesz w Internecie na stronie www.uokik.gov.pl). Na mediację musi się jednak zgodzić sprzedawca.

Idź do sądu konsumenckiego

Jeżeli nie zdecydowałaś się na mediację lub sprzedawca ją odrzucił, możesz zwrócić się o pomoc do polubownego sądu konsumenckiego przy Wojewódzkiej Inspekcji Handlowej (adres na www.uokik.gov.pl). Wniosek dostaniesz w sekretariacie sądu. I w tym wypadku dojdzie do rozprawy tylko wtedy, gdy zgodzi się na nią sprzedawca. Postępowanie jest bezpłatne, chyba że sąd będzie potrzebował opinii biegłego. Wtedy poprosi cię o wpłacenie zaliczki na poczet wydatków. Koszty procesu ponosi strona przegrywająca.

Złóż pozew do sądu rejonowego

Jeśli próby polubownego załatwienia sprawy nie powiodły się, pozostaje ci droga sądowa. Gdy wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 10 tys., skargę składasz na formularzu P. Dostaniesz go w sądzie lub znajdziesz w Internecie na stronie www.ms.gov.pl. Opłata wynosi maksymalnie 300 zł. Gdy rzecz jest warta więcej niż 10 tys. zł, musisz opłacić wpis w wysokości 5 proc. wartości przedmiotu sporu.

Uwaga!
Wyrok sądu konsumenckiego ma taką moc jak ten wydany przez sąd powszechny. Strona, która go kwestionuje, może żądać uchylenia wyroku przed sądem powszechnym.

Alicja Hass / Przyjaciółka

Porady prawne i finansowe - forum >>

Redakcja poleca

REKLAMA