Czy wiesz, że Mazda jest ostatnią marką samochodów wykorzystującą silnik Wankla?

Czy wiesz, że Mazda jest ostatnią marką samochodów wykorzystującą silnik Wankla? fot. Czywiesz.pl
Silnika Wankla wydaje się mieć same zalety - jest lekki, ma prostą konstrukcję i niewielkie rozmiary - jednak po sukcesie w latach 60., praktycznie poszedł w zapomnienie. Dlaczego?
/ 03.11.2017 15:25
Czy wiesz, że Mazda jest ostatnią marką samochodów wykorzystującą silnik Wankla? fot. Czywiesz.pl

Silnik Wankla Silnik Wankla po raz pierwszy zastosowano seryjnie w samochodach NSU Spider 1963 r. Cztery lata później firma Mazda zaprezentowała sportowy samochód Cosmo Sport z pierwszym silnikiem z dwiema komorami wyprodukowanym na licencji NSU-Wankla.

Silnik Wankla święcił sukcesy w latach 60., kiedy to wiele czołowych koncernów samochodowych jak choćby Citroen i Mercedes kupiło licencję na produkcję silnika. Głównym zaletami silnika Wankla były stosunkowo małe rozmiary i masa, prosta konstrukcja, niska hałaśliwość podczas pracy oraz osiąganie wysokich prędkości obrotowych i wysoka sprawność mechaniczna.

Niestety wiele prób rozpowszechnienia tego typu silnika zakończyło się niepowodzeniem z powodu problemów konstrukcyjnych i technologicznych. Główne wady Wankla to dość szybkie zużycie (do produkcji rotorów oraz bloku silnika używano słabych stopów), małe ciśnienie sprężania i mniejsza sprawność termodynamiczna, a także większe straty ciepła na skutek bardzo niekorzystnej komory spalania. Z tego też względu jest spore jednostkowe zużycie paliwa i duża emisja gazów spalinowych na jednostkę mocy.

Dziś silnik Wankla w niemal zupełnym zapomnieniu. Jedyną firmą, która wciąż nad nim pracuje, jest Mazda. Koncern sprzedaje sportowe auta z unowocześnionym wanklem - są one oznaczone literami RX (od "rotary" - obrotowy). Obecnie w ofercie Mazdy znajduje się model RX-8.

Oprócz Mazdy silniki Wankla stosowała radziecka Łada. Montowano je w egzemplarzach przeznaczonych dla milicji i KGB.

Redakcja poleca

REKLAMA