Ważne pytania o nabiał

ser, sery

Czym różni się mleko Pasteryzowane od UHT?
* Mleko pasteryzowane ogrzewa się w temp. 75 st. przez 15 sekund, UHT poddaje się działaniu wyższej temperatury (135 st.) przez 2 sekundy. W obu przypadkach niszczone są drobnoustroje chorobotwórcze i większość pożytecznych bakterii. Mleko pasteryzowane zachowuje więcej witamin z grupy B, ale można je przechowywać tylko kilka dni. Mleko UHT jest trwalsze, przechowuje się je nawet 5 miesięcy.

Dlaczego mleko kozie uznaje się za zdrowsze od krowiego?
* Oba rodzaje mleka różnią się zawartością składników pokarmowych. Kozie zawiera nieco więcej wapnia, magnezu, potasu i żelaza, a także witaminy A niż mleko krowie. To drugie zaś przoduje pod względem zawartości witaminy B2 i B12 oraz kwasu foliowego. Oprócz tego mleko kozie ma nieco inny skład białka. Dzięki temu niekiedy lekarze zalecają je osobom uczulonym na białka mleka krowiego.

Czy sery topione Mogą szkodzić?
* Sery topione, podobnie jak żółte, jedzone od czasu do czasu nie zaszkodzą. Zawierają sporo białka i wapnia. Trzeba jednak pamiętać, że są ciężkostrawne, mają dużo kalorii (289 kcal na 100 g) i sporo tłuszczów nasyconych, cholesterolu oraz kwasów trans. Te zaś mogą zwiększać ryzyko cukrzycy, chorób serca i układu krążenia. Dlatego serów topionych powinny unikać osoby dbające o linię, stosujące dietę lekkostrawną oraz diabetycy.

Czym się różni maślanka od Kefiru i jogurtu?
* Maślanka jest produktem ubocznym powstającym przy wytwarzaniu masła. Zawiera cztery razy mniej tłuszczów i połowę mniej cukru niż jogurt. Szklanka maślanki dostarcza tylko 75 kcal i witaminy z grupy B przyspieszające metabolizm. Dlatego jest ona składnikiem diet odchudzających. Lepiej jej jednak unikać przy wrzodach i nadkwaśności żołądka, bo pobudza wydzielanie soków trawiennych.

Dlaczego jogurt jest lepszy od Słodkiego mleka?
* Jogurt jest łatwiej przyswajalny niż mleko. Białko zawarte w nim jest 2–3 razy szybciej trawione przez nasz organizm. Jogurt ma też więcej witamin, zwłaszcza kwasu foliowego. Dzięki zawartości bakterii fermentacji mlekowej wspomaga pracę przewodu pokarmowego i reguluje trawienie, zapobiegając zaparciom i wzdęciom. Dlatego powinny o nim pamiętać osoby cierpiące na nadwrażliwość jelita.

Oceń 2,20 / 5 głosów
Wyślij znajomym Wyślij znajomym
Drukuj Drukuj
Redakcja poleca
Wypowiedz się!
Nick:
Opinia:
Kalkulator BMI
Waga Wzrost
Oblicz