Czy wiesz, że benzyna o liczbie oktanowej większej niż zalecana osłabia silnik?

Czy wiesz, że benzyna o liczbie oktanowej większej niż zalecana osłabia silnik? fot. Czywiesz.pl
Mitem jest, że paliwo o wyższej liczbie oktanów zapewnia większą moc silnika. W rzeczywistości więcej oktanów w paliwie to wolniejsze spalanie i tym samym słabsza praca silnika. Wiedzą o tym kierowcy rajdowi, którzy chcąc uzyskać lepszy czas przejazdu, stosują paliwo o niżej liczbie oktanów.
/ 15.09.2009 07:05
Czy wiesz, że benzyna o liczbie oktanowej większej niż zalecana osłabia silnik? fot. Czywiesz.pl

W powszechnej świadomości benzyna o większej liczbie oktanowej zapewnia większą moc. Stąd niektórzy właściciele aut na benzynę 95 stosują czasem paliwo o liczbie oktanowej 98 licząc, że poprawi to osiągi. W rzeczywistości jest zupełnie odwrotnie! Im większa liczba oktanowa tym paliwo mniej gwałtownie się spala, a więc zapewnia słabsze osiągi. Dlatego do silnika należy stosować paliwo o najniższej liczbie oktanowej, przy której pracuje on poprawnie.

Doskonale świadomi są tego kierowcy rajdowi, którzy w czasach PRLu często nielegalnie poprawiali osiągi swoich samochodów stosując niskooktanową benzynę. Pozwalało to znacząco poprawić czasy przejazdu ale wiązało się to z dużym ryzykiem awarii oraz koniecznością remontu silnika po każdym starcie. Obecnie w sporcie stosuje się benzynę o liczbie oktanowej często przekraczającej 100 ponieważ paliwo o niższej liczbie oktanowej ulegałoby w wysilonym silniku sportowym niszczycielskiemu spalaniu detonacyjnemu. Z drugiej strony tak wysoką liczbę oktanową uzyskuje się dzięki dodatkom przy okazji zawierającym tlen, przez co spalanie jest bardziej wydajne.

W przypadku seryjnego samochodu przystosowanego do paliwa 95, zastosowanie "ulepszonego" paliwa o liczbie 98, oferowanego przez wiele koncernów może dać pozytywne efekty z uwagi na zwiększoną zawartość tlenu, która z nawiązką nadrabia straty związane ze zbyt wysoką liczbą oktanową. Ponadto niektóre samochody posiadają specjalnie zaprogramowane komputery, które po zalaniu paliwa 98 zamiast 95, zwiększają wysilenie silnika. Takie rozwiązanie zastosowano np. w turbodoładowanym samochodzie Abarth Grande Punto który na benzynie 98 zwiększa swoją moc ze 150 do 155KM.

Autor: ~Hawker (P.M.)

Redakcja poleca

REKLAMA