POLECAMY

Za mało kalorii?

napisał/a: Lydia, 2015-09-12 11:06
Cześć,
Mam takie pytanie - do kogoś kto się na tym naprawdę zna.
Czy faktycznie jest tak, że kiedy prowadzimy aktywny tryb życia, a dostarczamy zbyt mało kalorii organizmowi, to waga przestaje spadać, a wręcz można przytyć? Jeśli tak, to dlaczego tak jest ? Czy jak się w takiej sytuacji zwiększy ilość zjadanych kalorii, to czy waga nie pójdzie w górę? Bo przecież organizm przyzwyczaił się do dostawania malej ich ilości. Jak to wygląda?
napisał/a: kamil_id, 2015-09-14 14:18
Lydia napisal(a):Cześć,
Mam takie pytanie - do kogoś kto się na tym naprawdę zna.
Czy faktycznie jest tak, że kiedy prowadzimy aktywny tryb życia, a dostarczamy zbyt mało kalorii organizmowi, to waga przestaje spadać, a wręcz można przytyć? Jeśli tak, to dlaczego tak jest ? Czy jak się w takiej sytuacji zwiększy ilość zjadanych kalorii, to czy waga nie pójdzie w górę? Bo przecież organizm przyzwyczaił się do dostawania malej ich ilości. Jak to wygląda?

Ciężko jest generalizować, tego typu sytuacje trzeba rozpatrywać indywidualnie.
Faktem jest istnienie tzw. fazy plateau, która polega na zatrzymaniu spadku masy ciała przy redukcji kalorycznej. Jeśli chodzi o wytłumaczenie tego zjawiska - to jest dosyć skomplikowana reakcja hormonalna - organizm to nie matematyka, tylko fizjologia.
Dokładne wyjaśnienie tego zjawiska musiałoby mieć objętość co najmniej długiego artykułu.

Matematyczna formułka wyliczająca zapotrzebowanie kaloryczne to ściema. Jeśli dostarczasz zbyt mało składników odżywczych, organizm jest nieustannie w stanie stresu (kortyzol). Wtedy przestaje reagować na większość sygnałów z zewnątrz (zmiany diety, treningu).

Jeśli aktywna osoba chce schudnąć, wystarczy delikatnie obciąć kalorie lub zwiększyć intensywność treningu (lub obie te rzeczy). Wtedy łapiesz dodatkowe kg w postaci mięśnia, a gubisz zbędne kg w postaci tkanki tłuszczowej. Dodatkowa masa mięśniowa jest złodziejem energetycznym (nawet w spoczynku) - duża część spożywanej energii idzie wtedy do mięśni a nie zasila tkankę tłuszczową.
Delikatne obcięcie kalorii - mam tu na myśli ok. 15%

Jeśli organizm przyzwyczaił się do małej podaży energii, to faktycznie pierwszy etap zwiększonej podaży może skutkować przytyciem. Kluczowe jest odpowiednie rozłożenie makroskładników - dostarczanie większej ilości białka i tłuszczów, mniej węgli.
To tylko ogólne zasady, kwestie osobnicze są nadrzędne.
napisał/a: PatrycjaW, 2015-11-27 11:42
I ja dziękuję za odpowiedź, wiele mi wytłumaczyła ;)
napisał/a: pola341, 2016-03-13 22:26
Gdy bd spożywała za mało kalorii organizm broniąc się nie będzie juz chudł, więc wtedy trzeba podwyższać kcal np. co 100-150 i sprawdzać wagę :)
napisał/a: m_michalsky, 2016-09-19 20:26
Tak jak zostało powiedziane, każdy organizm reaguje inaczej - jednak powiększenie masy ciała przy deficycie kalorii nie jest dobrym objawem. Należy ciągle kontrolować stan swojego organizmu, a w razie potrzeby udać się do lekarza, pozdrawiam.