W okresie wakacyjnym dzieci bardzo często przebywają bez opieki, spędzając dużo czasu na świeżym powietrzu – w tym głównie na rowerze. Akcja, która wkrótce stanie się częścią programu prewencyjnego, ma na celu wypromowanie zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży mody na noszenie odblasków podczas wycieczek rowerowych. W pierwszym etapie kampanii do wybranych modeli rowerów marki Kross (dziecięce, trekkingowe, city, klasyczne) – zostaną dodane stosowne pakiety odblasków. W zależności od modelu będą to samozaciskowe opaski fluorescencyjne, tzw. smycze – tak modne wśród dzieci i młodzieży, naklejki fluorescencyjne na rower oraz – do modeli dziecięcych – chorągiewki odblaskowe, zwiększające odległość małego rowerzysty od przejeżdżających pojazdów.
Od zmroku do świtu zdarza się ok. 50% wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych, choć na drogach ruch jest wtedy nawet dziesięciokrotnie mniejszy. W 2004 roku w wypadkach drogowe w całej Polsce zginęły 5.443 osoby z czego ok. 50% (2,748 osób) to piesi, rowerzyści, motorowerzyści i motocykliści – czyli tzw. niechronieni uczestnicy ruchu drogowego. Te tragiczne statystyki można zmniejszyć, uświadamiając wszystkim, jak ważna jest widoczność dla bezpieczeństwa na drodze. Z doświadczeń Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, iż na wypadki drogowe ma wpływ szereg różnych czynników m.in.: niedostosowanie prędkości do warunków jazdy, zła infrastruktura drogowa czy alkohol. W każdym przypadku jednak na przebieg zdarzenia drogowego wpływ ma przede wszystkim widoczność – ten czynnik decyduje o czasie reakcji i drodze hamowania pojazdu.
Warto uświadomić sobie, iż w przypadku pojazdu jadącego z prędkością 70 km/h w czasie 1. sekundy reakcji kierowcy pojazd przemierza ok. 20 m. Dopiero po tym dystansie kierowca jest w stanie rozpocząć rzeczywiste hamowanie pojazdu.
Elementy odblaskowe na nieoświetlonej drodze pozwalają zauważyć rowerzystę czy też pieszego w światłach mijania samochodu już z odległości kilkuset metrów, gdy podczas bez tych elementów kierowca może zauważyć ciemną sylwetkę zaledwie na kilka metrów przed pojazdem. Oznacza to, że kierujący pojazdem nie ma szans wykonać żadnego manewru. Jak często zdarzyło nam się widzieć nieoświetlone sylwetki na polskich drogach!?
Inicjatorami akcji WIDOCZNY ROWER są firma Kross oraz fundacja Doroty Stalińskiej Nadzieja.