Cykl artykułów "Zabawa to poważna sprawa" sponsorowanych przez IKEA.
Przez kilka pierwszych lat życia główną formą aktywności dziecka jest zabawa. Różne jej odmiany wypełniają całe dziecięce dni zarówno przedszkolaka, jak i dziecka spędzającego czas w domu. Sytuacja zmienia się, gdy dziecko zaczyna chodzić do szkoły. Teraz na pierwszy plan wysuwa się nauka. Ale to nie oznacza, że zabawa znika z życia dziecka. W najmłodszych klasach nauczyciele często stosują naukę poprzez zabawę (odpowiednio zaplanowane zabawy prowadzą do przyswajania sobie całkiem sporej porcji wiedzy), dzieci bawią się także w czasie przerw między lekcjami, w świetlicy szkolnej, no i mają przecież do dyspozycji czas po powrocie do domu.
Postaw na aktywność!
Szczególnie godne polecenia są gry i zabawy ruchowe, angażujące duże grupy mięśni – bieganie, gry z użyciem piłki, jazda rowerem, deskorolka, hulajnoga. Dziecko 6-10 letnie ma wciąż bardzo dużą potrzebę ruchu, której zaspokojenie – po godzinach spędzonych w szkole – jest szczególnie ważne. Zabawy ruchowe (realizowane najczęściej na dworze) sprzyjają rozwojowi mięśni i kośćca, ale dają także możliwość rozładowania napięć i stresów, których przecież z każdym rokiem pojawia się w życiu dziecka coraz więcej.
Rozwijaj zainteresowania
W okresie szkolnym wiele dzieci zaczyna mieć swoje w miarę stałe zainteresowania, hobby, którym poświęcają sporo wolnego czasu. Popularne są różne rodzaje kolekcjonerstwa – dzieci zbierają różne serie figurek, naklejek, magnesików itp.
fot. IKEA
Wymieniają się pomiędzy sobą, wkładają czasem wiele starań i wysiłku w uzupełnianie kolekcji. Warto je w tym wspierać, bo uczą się w trakcie tego wytrwałości, konsekwencji, organizowania i planowania własnych działań, często także oszczędzania.
Poznaj świat gier
Dzieci szkolne grają także w gry – planszowe oraz elektroniczne, z użyciem konsoli, komputerów, tabletów i smartfonów. Warto zachęcać dzieci do gier planszowych – sprzyjają doskonaleniu umiejętności społecznych (gra się przecież z kimś – trzeba poczekać na swoją kolej, przestrzegać ustalonych reguł), ćwiczą procesy myślenia, podejmowania decyzji, planowania strategii.
fot. IKEA
Gry komputerowe także mają swoje zalety (np. poprawiają koordynację oko – ręka), ale niosą ze sobą liczne zagrożenia: od pokazywania wzorów okrutnych, agresywnych zachowań po zabieranie dziecku zbyt dużej ilości czasu i ryzyko wytworzenia uzależnienia. Korzystanie z mediów elektronicznych przez dzieci musi zatem podlegać ścisłej kontroli ze strony dorosłych.
dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy, ekspert kampanii IKEA "Zabawa to poważna sprawa"