Savoir-vivre kłótni

Savoir-vivre kłótni

Jak powinno się kłócić? Czy istnieją reguły według, których można poprowadzić kłótnię, by spierający się wyszli z niej „bez szwanku”?
/ 26.05.2009 09:14
Savoir-vivre kłótni

Kłótnie są nieodłączną częścią naszego życia. Chyba nie ma takiej osoby, która nigdy nie weszłaby z kimś w konflikt, choćby najmniejszy.

Kłótnia jak podaje „Słownik języka polskiego PWN” to „ostra wymiana zdań, słów, między osobami zdenerwowanymi, podnieconymi, mającymi jakieś pretensje do siebie, nie zgadzającymi się pod jakimś względem; sprzeczka, spór”.

Kłótni często towarzyszą negatywne emocje, takie jak gniew czy złość, spontaniczność oraz nielogiczność w formułowaniu wypowiedzi. Kłótnia polega na przekonywaniu partnera do swego zdania. Często niestety prowadzi do „zniszczenia” przeciwnika. Jest to specyficzny rodzaj rozmowy, dialogu.

Czy istnieją jednak reguły uczciwej kłótni? Co można zrobić, by nasze spory nie były aż tak dla nas bolesne?

Do kłótni dochodzi dlatego, iż powstają zakłócenia na drodze komunikacyjnej. Prościej mówiąc następuje złe odczytanie komunikatu (słów jakie wypowiadamy do rozmówcy) przez jego odbiorcę (partnera sporu).

Przyczyny kłótni

Każdy człowiek przecież ma problemy z porozumiewaniem się. Niezależnie od tego czy poznał podstawy prawidłowej komunikacji, czy też nie. Każdy z nas popełnia na tym polu błędy.

Emocje

Nie da się ich uniknąć z prostej przyczyny. W każdym z nas rządzą emocje. Słowa wypowiadane podczas kłótni są bardzo emocjonalne, nierzadko to wręcz wulgaryzmy.

Indywidualne postrzeganie świata

Każdy z nas patrzy na świat w inny, tylko dla niego charakterystyczny sposób. Często nie potrafiąc zrozumieć wizji świata tego drugiego. Każdy z nas widzi pewne sytuacje inaczej.

Brak skupienia uwagi rozmówcy

Chodzi o to, by nie tylko słuchać, ale wysłuchać tego co ma nam do powiedzenia dyskutant. Często skupiamy swą uwagę na sobie i na tym, co mamy do powiedzenia. Zupełnie nie słuchając drugiej strony.

Niewłaściwe nastawienie do rozmówcy

To taka samospełniająca się przepowiednia. Z góry zakładamy złą postawę dyskutanta w stosunku do nas. Złe nastawienie zależy również od nas samych, od naszego usposobienia w danej chwili, naszych wewnętrznych obaw.

Reguły uczciwej kłótni

Unikać słownictwa emocjonalnego

Nie wyzywajmy się, odrzućmy wszelkie wulgaryzmy. Nie o to przecież chodzi by „zdołować” partnera, ale dojść do porozumienia bez „szwanku”.

Wysłuchać tego, co ma do powiedzenia partner kłótni

Postarajmy się skupić uwagę na słowach rozmówcy. Poczekajmy, aż skończy mówić, po czym sami zabierzmy głos w dyskusji.

Skupienie na temacie kłótni

Nie odbiegajmy od tematu kłótni. Nie wyciągajmy „na wierzch” wszystkich „brudów”. Nie wracajmy do przeszłości.

Niech opadną emocje

Spróbujmy wziąć głęboki oddech. Zastosujmy jedną z technik relaksacyjnych. Później przystąpmy do wyjaśnienia sprawy.

Uczciwe kłótnie zdarzają się rzadko. Zazwyczaj spory wyzwalają u nas wiele emocji. Nie jest wtedy możliwe zastosowanie się do reguł uczciwej kłótni. Lepiej po prostu się nie kłócić.