Pada deszcz, wieje silny wiatr, a wszyscy wkoło mówią o zbliżających się opadach śniegu. Jak to jest możliwe – dopiero wróciliście znad morza. Zbieraliście muszelki ze swoim maluszkiem. Pływaliście statkiem pirackim i lepiliście zamki z piasku. Niestety piękne dni już minęły. Pozostały już tylko wspomnienia i zdjęcia. Pogoda nie sprzyja spacerom, a wam rodzicom już brakuje pomysłów, czym zająć niesfornego malca. Oto kilka pomysłów rozwijających zabaw dla dzieci w wieku 1-2 lata.
Co pasuje, a co nie
Potrzebne:
- pudełko po butach z przykrywką,
- drewniane klocki o różnych kształtach.
W pokrywce pudełka wytnij otwory o kształtach i wielkości klocków. Poproś dziecko, by spróbowało włożyć klocki do właściwych dziurek w pokrywce. Gdy już włożycie wszystkie klocki do pudełka, otwórz je i pozwól malcowi wysypać jego zawartość. Dziecko najprawdopodobniej za chwilę zrobi porządek na dywanie. Przez odpowiednie otwory włoży klocki do pudełka.
Zabawa ta ma na celu ćwiczenie koordynacji wzrokowo–ruchowej i uczenie malca rozpoznawania kształtów.
Tajemnica słoika
Potrzebny:
- duży plastikowy słoik z zakrętką,
- mała maskotka,
- klocki drewniane,
- mała laleczka,
- mały samochodzik.
Do słoika włóż małą maskotkę. Zakręć go niezbyt mocno i wręcz dziecku. Malec będzie oglądał słoik, turlał go, potrząsał i podejmował próby otwarcia go. Jak myślisz co zrobi, gdy uda mu się otworzyć słoik?:
- wyjmie zabawkę,
- pobawi się zabawką,
- rzuci ją w kąt,
- włoży ją ponownie do słoika i zakręci zakrętką.
Która odpowiedź jest prawidłowa? Proponuję aby rodzice sprawdzili sami, gdy będę się bawić z malcem. Zabawa ze słoikiem uczy dziecko rozwiązywania problemów.
Za duże, za małe, o w sam raz
Potrzebne:
- trzy różnej średnicy rolki z kartonu (np. po ręczniku papierowym),
- plastikowe tuby po zabawkach,
- kilka okrągłych przedmiotów różnej wielkości.
Pokaż dziecku rolki lub tuby i połóż przed nim okrągłe przedmioty. Może to być np. mandarynka, orzech włoski, piłeczka pingpongowa itp. Zaproś maluszka aby próbował wkładać przedmioty kolejno do otworków. Z czasem maluszek odkryje tajemnicę, że jedne przedmioty mieszczą się w tubie z łatwością i po drugiej stronie wypadają. Natomiast pomarańczy za nic w świecie nie można wcisnąć do rurki np. po papierowym ręczniku. Pamiętaj aby pilnować malca, bo istnieje ryzyko zadławienia małymi przedmiotami.
Zabawa ta ma na celu uczenie pojęcia wielkości oraz rozwijanie kojarzenia i przewidywania.