Jak diagnozuje się ADHD?
Kto i na jakiej podstawie może zdiagnozować ADHD? Czy istnieją testy diagnostyczne, którymi bada się osoby z zespołem zaburzenia uwagi i nadpobudliwością psychoruchową? Jakie kryteria pozwalają rozpoznać ADHD? Jak mogą pomóc dziecku z ADHD nauczyciele, dyrekcja i psychologowie szkolni ?

Czym jest diagnoza i kto zajmuje się rozpoznawaniem ADHD?
Pojęcie „diagnoza” (gr. diâgnôsis) oznacza, najogólniej mówiąc, rozpoznanie, wykrycie przyczyn odstępstw od normy, określenie ich zakresu oraz możliwości oddziaływań w celu ich osłabienia bądź zmniejszenia.
Rozpoznanie zespołu ADHD nie jest zadaniem łatwym, ponieważ dokładnie nie wiadomo, gdzie przebiega linia podziału, gdzie kończy się normalność, a zaczyna ADHD.
Wiedzę oraz niezbędne doświadczenie do postawienia właściwej diagnozy mają psycholodzy kliniczni, psycholodzy dziecięcy oraz pediatrzy specjalizujący się w ADHD. Kwalifikacje potrzebne do oceny tego zaburzenia posiada również coraz więcej psychologów szkolnych. W tym miejscu warto nadmienić, że nie ma żadnego testu, który jednoznacznie wskazywałby na ADHD.
Jak rozpoznaje się ADHD?
Aby prawidłowo postawić diagnozę, osoba do tego uprawniona musi wziąć pod uwagę następujące sekwencje kroków, a mianowicie:
1. Dokonać analizy przeszłości danej osoby na podstawie wywiadu. W przypadku dziecka informacje zbiera się zarówno od niego samego, jak i od jego rodziców i nauczycieli, a dotyczą najczęściej:
- rodziców i dziadków oraz innych członków rodziny,
- zaburzeń występujących w rodzinie,
- przebiegu ciąży matki i narodzin dziecka z ADHD,
- rozwoju osoby, u której podejrzewamy ADHD (wiek szkolny, młodzieńczy, okres dorosłości – nauka, praca, historia kontaktów międzyludzkich);
2. Uwzględnić odpowiednie kryteria diagnostyczne.
Kryteria diagnostyczne są podzielone na trzy grupy problemów, tj. zaburzenia koncentracji uwagi, nadruchliwość i impulsywność. Każdej z nich przyporządkowane są objawy, które muszą występować w określonej liczbie, tzn. sześć lub więcej objawów zaburzenia koncentracji uwagi lub sześć łącznie, tj. objawów nadruchliwości i impulsywności, powinno utrzymywać się przez co najmniej pół roku, aby można było mówić o zespole ADHD. Dokładną ich charakterystykę przedstawia tabela poniżej.
Kryteria diagnostyczne zespołu ADHD
W Polsce stosowana jest Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD-10 – International Classification of Diseases).
Pisząc o kryteriach, należy zaznaczyć, że istnieją także kryteria diagnostyczne pozwalające rozpoznać zespół ADHD u osób dorosłych. Na podstawie owych kryteriów specjalista może określić, czy dana osoba (dziecko bądź dorosły) ma zespół ADHD, czy też nie.
W ocenę i zarazem terapię zespołu ADHD zaangażowana jest pewna liczba osób, które podejmują wspólny wysiłek. Są to: lekarze specjalizujący się w ADHD, personel szkolny (dyrekcja, pedagog szkolny, nauczyciel) oraz rodzice.
Zobacz także: Dziecko z ADHD - poradnik dla nauczyciela
Kto pomoże dziecku z ADHD?
Spośród wszystkich wymienionych osób zasadniczą rolę odgrywa nauczyciel, gdyż to on jako pierwszy może zauważyć ADHD i natychmiast podjąć odpowiednie środki oraz ustalić metody pracy z takim dzieckiem.
Jako pierwszych można wymienić nauczycieli, gdyż rodzice mogą nieświadomie zbagatelizować zachowanie dziecka, uznając je za nieposłuszne, krnąbrne, złośliwe itp. Dziecko z ADHD – jak już wspomniano – może mieć trudności w nauce, a złe wyniki są postrzegane przez rodziców jako przejaw lenistwa, niechęci do niej itp. Wówczas stosują nieodpowiednie metody wychowawcze, które jeszcze bardziej pogłębiają problem, nie zdając sobie zupełnie sprawy z tego, że może on mieć podłoże neurologiczne, nie jest zaś spowodowany złą wolą dziecka. Istotna jest więc rola nauczyciela jako pierwszego wnikliwego obserwatora dziecka.
Rola psychologa natomiast sprowadza się do wydania opinii w danym przypadku, jak również do udzielenia pomocy rodzicom w formie odpowiedniego szkolenia – terapii rodzinnej. Psycholog pomaga w koordynacji programów szkolno-domowych.
Z kolei psycholog szkolny ma duży wpływ na formułowanie wstępnej oceny oraz organizację spotkania przedstawicieli szkoły, specjalistów z zewnątrz oraz rodziców w celu przeanalizowania edukacyjnych potrzeb dziecka. Jego przewaga w stosunku do psychologa ogólnego tkwi w tym, że może obserwować dziecko w czasie lekcji. Taka obserwacja jest dwustronna – zarówno ze strony nauczyciela, jak i psychologa szkolnego. Wówczas staje się bardziej wnikliwa i obiektywna.
Rola lekarza specjalisty polega na wydaniu zaleceń co do dalszej terapii, która wiąże się często ze stosowaniem odpowiednich środków farmakologicznych.
Zadanie dyrekcji szkoły powinno sprowadzać się do tworzenia warunków sprzyjających edukacji dziecka z ADHD, zachęcania personelu do szkolenia w zakresie metod pracy z dziećmi z ADHD.
ADHD a testy psychologiczne
W celu dokładniejszej diagnozy ADHD, szczególnie u osób, które mają trudności w nauce, przeprowadza się badania psychologiczne. Testy psychologiczne mogą dostarczyć dowodów na poparcie diagnozy o wystąpieniu ADHD.
Szczegółowa analiza wszystkich czynników
Na pewno diagnoza powinna opierać się na wszechstronnej, wyczerpującej historii choroby i rozwoju dziecka, na wywiadach, ocenach zachowania dokonywanych przez rodziców, nauczycieli i inne osoby odgrywające znaczącą rolę w życiu dziecka, na szczegółowej analizie konkretnych problemów i symptomów, danych szkolnych, wyników w nauce oraz na obserwacji zachowania dziecka. Po rozważeniu wszystkich danych można podjąć decyzję, czy problemy z zachowaniem oznaczają zespół zaburzenia uwagi i nadpobudliwości psychoruchowej. Wskazane jest wnikliwe badanie lekarskie, żeby wykluczyć inne czynniki. Po zdiagnozowaniu ADHD należy przystąpić do odpowiedniego leczenia.
Fragment pochodzi z książki „Środowisko rodzinne i szkolne wobec zespołu ADHD u dzieci w młodszym wieku szkolnym” Katarzyny Herdy-Płonki (Impuls, 2012). Publikacja za zgodą wydawcy.
Zobacz też: Jak współpracować z dzieckiem z ADHD?