W Świecie Młodych Badaczy… rodzic to najlepszy przewodnik!
fot. Adobe Stock
Świat Młodych Badaczy to międzynarodowa inicjatywa firmy Henkel, której celem jest rozbudzanie pasji do nauki wśród dzieci. Do tej pory projekt realizowany był w wybranych szkołach, ale w tym roku powraca w nowej odsłonie i do wspólnego eksperymentowania zaprasza także rodziców. To właśnie na nich czekają bezpłatne materiały prezentujące doświadczenia, jakie mogą wykonać ze swoimi dziećmi bez wychodzenia z domu.
WSPÓŁPRACA REKLAMOWA
fot. Adobe Stock
Świat Młodych Badaczy to kwintesencja sformułowania „nauka przez zabawę”. Już od ponad 12 lat firma Henkel pomaga dzieciom ze szkół podstawowych w odkrywaniu fascynującego świata doświadczeń z zakresu przedmiotów ścisłych. Podczas zajęć uczniowie mieli okazje wcielić się w naukowców i pod czujnym okiem nauczycieli przeprowadzać ciekawe eksperymenty. Do dziś już niemal 91 tysięcy dzieci z kilkunastu krajów z całego świata wzięło udział w podobnych warsztatach. W grupie tej jest ponad 8 tysięcy uczniów z Polski, a dokładnie ze szkół w miejscowościach, gdzie znajdują się oddziały Henkla.
Odkryjcie wspólnie fascynujący świat nauki
W tym roku Świat Młodych Badaczy dodatkowo oferuje rodzicom doświadczenia do przeprowadzenia z dziećmi w domu. Właśnie dla nich stworzona została dedykowana strona internetowa, na której znaleźć można przykłady ciekawych i bezpiecznych doświadczeń, jakie można wykonać w domu.
Materiały są bezpłatne i pozwalają opiekunom wcielić się w rolę przewodnika i poprzez wspólne eksperymenty pokazać swojemu dziecku, jak fascynujący jest świat nauki. Jak zrobić klej ze skrobi? Która ciecz jest niezwykła? Czy można ugotować wodę w folii? Teraz rodzice i dzieci mogą sprawdzić to razem!
Eksperymentowanie ma duże znaczenie dla samodzielności dziecka. Nie tylko w naturalny sposób nabywa ono wiedzę, ale gdy jest w stanie osiągnąć założony rezultat, doświadcza satysfakcji i smaku sukcesu. To wzmacnia w nim poczucie wiary we własne możliwości. Ponadto ćwiczy koncentrację w angażujący sposób. Tego rodzaju zabawa świetnie rozwija także procesy logicznego myślenia i wyciągania wniosków. To umiejętności bezcenne na każdym etapie życia człowieka, dużo ważniejsze niż szkolna, książkowa wiedza. Nie zapominajmy też o najprostszej, ale być może najważniejszej kwestii – nauka w formie zabawy jest przyjemnością. Dziecko nie musi tego robić, ale chce, gdyż sprawia mu ona radość i satysfakcję. Tym bardziej, jeśli jest to jednocześnie czas spędzany z rodzicem – tłumaczy Ewa Sękowska-Molga, psycholog dzieci i młodzieży.
Jak sprawić, by drobinki były posłuszne?
O co chodzi? Zaraz się dowiecie! Badacze, do dzieła!
Potrzebne będą:
płaskie naczynie,
woda,
pieprz mielony,
kropla płynu do zmywania lub mydła w płynie,
pomoc drugiej osoby!
No to zaczynamy!
Do czystego, szerokiego naczynia nalej wodę. Na powierzchnię wysyp drobno zmielony pieprz.
Palec zwilż płynem do zmywania, a następnie przyłóż go do powierzchni wody. Drobinki pieprzu gwałtownie odsuną się ku brzegom naczynia.
Czy wiecie dlaczego tak się dzieje? Cząsteczki wody łączą się ze sobą specjalnymi wiązaniami – trochę tak, jakby trzymały się „za ręce”. Kiedy nalewamy wodę do szklanki i jest jej już bardzo dużo, cząsteczki starają się, by żadna z nich nie wydostała się poza naczynie i trzymają się mocno. To dlatego możliwe jest nalanie wody do naczynia „z górką” – czyli nieco więcej, niż można by się spodziewać. Spróbuj nalać możliwie najwięcej wody do szklanki i przyjrzyj się temu zjawisku. Nazywamy je napięciem powierzchniowym. Płyn do zmywania lub mydło powoduje, że cząsteczki wody trzymają się siebie słabiej i oddalają się od siebie. Napięcie powierzchniowe zostaje wtedy zmniejszone – to dlatego w momencie, kiedy dodajemy płyn do mycia naczyń lub mydło, drobinki pieprzu uciekają w kierunku brzegów naczynia. Zjawisko to powszechnie wykorzystujemy podczas zmywania naczyń – płyn zmienia napięcie wody, a w efekcie łatwiej dociera do brudu i go usuwa.
Pomysłodawcą tego eksperymentu jest pan Wiktor Niedzicki, popularyzator nauki, dziennikarz, wykładowca akademicki, z wykształcenia fizyk, który wspiera polską edycję projektu „Świat Młodych Badaczy.”