Zaburzenie to występuje u dzieci z dysleksją rozwojową. Uczeń ma po prostu trudności w uczeniu się matematyki. Warto wiedzieć, że problem tego rodzaju rzetelne można zdiagnozować dopiero w 10. roku życia – czyli wtedy, gdy dziecko powinno już radzić sobie z liczeniem.
Trudności związane z dyskalkulią mogą się objawiać w różny sposób. Na co szczególnie należy zwrócić uwagę?
* Uczeń nie rozumie pojęcia liczby, nie potrafi wykonać prostych działań, nazywać cyfr i liczebników, porównać liczebności zbiorów, ocenić co jest większe a co mniejsze.
* Dziecko przestawia cyfry (pisze np. 49 zamiast 94), nie może zapamiętać tabliczki mnożenia, wzorów matematycznych, odczytuje liczby od prawej do lewej strony (np. 123 to 321).
* Dziecko ciągle myli się przy płaceniu pieniędzmi, odczytywaniu godzin czy wykręcaniu numeru telefonu.
Wybierzcie się razem do specjalisty
Pomoc dla uczniów z objawami dyskalkulii oferują rejonowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Jakiego rodzaju jest to wsparcie?
* Najpierw z dzieckiem przeprowadza się specjalne testy. Jeżeli ich wyniki potwierdzają, że problemem jest dyskalkulia, uczeń zostaje skierowany na specjalne ćwiczenia kształtujące umiejętności matematyczne. Zajęcia prowadzone są w poradni, pod okiem specjalisty, a ich celem jest wyrównanie stwierdzonych trudności.
* Dziecko otrzymuje stosowne wskazówki do pracy w domu. Są to specjalne ćwiczenia zalecone przez psychologa, które uczeń musi systematycznie przerabiać – tak długo, aż objawy zaburzenia ustąpią.
Cierpliwość to podstawa
Dziecko dyskalkuliczne często czuje się gorsze od rówieśników. W naukę matematyki wkłada mnóstwo pracy, a efekty i tak są mierne...
* Doceniaj wysiłki pociechy. Jeśli dziecko nie było w stanie zapamiętać, ile to jest 4 razy 9, a któregoś dnia, dzięki mozolnej pracy, poda wreszcie właściwy wynik – zauważ to osiągnięcie („Jestem z ciebie dumna!”).
* Okazuj zrozumienie, gdy syn czy córka wsiądzie do niewłaściwego autobusu (może źle odczytać numer) czy nie wróci do domu o wyznaczonej porze (może źle obliczyć czas powrotu). Pamiętaj, przy dyskalkulii takie pomyłki mają prawo się dziecku przytrafiać.
Pomocne zaświadczenie
Uczeń objęty terapią otrzymuje z poradni specjalne zaświadczenie. Do czego uprawnia ono dyskalkulika?
* Nauczyciel nie powinien obniżyć dziecku stopnia tylko dlatego, że np. na klasówce wykonało obliczenia innym niż wskazanym sposobem.
* Uczeń może się domagać, by podczas egzaminów wydłużono mu czas na napisanie pracy. Ważne jednak, by zaświadczenie było wydane nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest egzamin i nie wcześniej niż na 2 lata przed terminem egzaminu.
Problemy z liczeniem
fot. Panthermedia
Pociecha ma problemy z matematyką? Robi błędy w liczeniu i myli cyfry? Przyczyną kłopotów może być dyskalkulia.