- słuchowe np. pociąg, grzmot, odkurzacz
- wizualne np. ciemne kolory, duże przedmioty, kapelusze
- przestrzenne np. zabawka czy łóżeczko przeniesione w inne miejsce, przeprowadzka
- związane z ludźmi np. nieobecność matki,
- deszcz i wiatr, zwierzęta, szczególnie dzikie
- wiele, głównie przestrzenne np. obawa przed ruchem albo przesuwaniem przedmiotów, zbliżające się duże przedmioty
- głównie wizualne np. starzy ludzie, maski
- ciemność, zwierzęta, policjanci, włamywacze, wieczorne wyjście rodziców
- słuchowe, głównie odgłosy silników
- ciemność, dzikie zwierzęta, wyjście matki, głównie wieczorem
- niewiele lęków, głównie wizualne
- konkretne np. potłuczenie się
- ciemność, obawa, że matka nie wróci do domu
- duże natężenie stanów lękowych wywołanych przez bodźce dźwiękowe np.dzwonek do drzwi, nieprzyjemny ton głosu, odgłosy ptaków i owadów, spłukiwanie wody w toalecie
- obawa przed światem nadprzyrodzonym lęk, że ktoś chowa się pod łóżkiem
- przestrzenne- obawa przed zgubieniem się, obawa przed żywiołami, lek przed samotnym zasypianiem i zostawaniem w domu, strach o zdrowie i życie matki, lęk przed pobiciem, dzielne znoszenie dużych ran a złe małych, lęk przed widokiem krwi
- dużo lęków, głównie wizualnych - ciemność, strych, piwnica, lęk przed wojną, szpiegami, włamywaczami, lęki stymulowane mediami, lęk przed spóźnieniem do szkoły i brakiem akceptacji innych
- mniej lęków i mniej intensywne nie boi się wody, mniej ciemności, lepsza umiejętność oceny sytuacji,
- obawy uzasadnione np. porażka w szkole, własne zdolności
- dużo lęków, głównie związane ze zwierzętami - szczególnie dzikimi i wężami, niektóre boją się ciemności, wysokich pomieszczeń, ognia przestępców, niektóre wymieniają czego się nie boją - ciemności, psów, zostać same w domu
CZEGO NIE WOLNO ROBIĆ, GDY DZIECKO SIĘ BOI:
- wyśmiewać się z jego lęków
- zawstydzać przed innymi
- zmuszać do stawiania czoła lękotwórczej sytuacji
- niecierpliwić się
- zakładać, że boi się z własnej lub waszej winy
- uważać, że jest w tym coś złego czy nienormalnego
CO NALEŻY ROBIĆ, GDY DZIECKO SIĘ BOI:
- zrozumieć jego lęk
- pamiętać, że z tego wyrośnie
- pozwolić pewien czas unikać tej sytuacji, zanim zacznie się je oswajać małymi krokami.