Ile zabawek dla dziecka?

Trzylatki to dzieci, które całkowicie panują nad swoimi ruchami. Potrafią biegać, chodzić, podskakiwać i wspinać się na palce. W tym okresie życia również rozwija się mowa. Słownik dziecka staje się coraz bogatszy a wymowa coraz bardziej zrozumiała.
/ 11.05.2012 06:02

Trzylatki to dzieci, które całkowicie panują nad swoimi ruchami. Potrafią biegać, chodzić, podskakiwać i wspinać się na palce. W tym okresie życia również rozwija się mowa. Słownik dziecka staje się coraz bogatszy a wymowa coraz bardziej zrozumiała. Dzięki temu dziecko pogłębia swoją wiedzę o świecie, a zwłaszcza o najbliższym otoczeniu. Rodzice mogą zauważyć zastosowanie tej wiedzy w zabawach naśladowczych.

Dzieci w tym okresie życia najpierw obserwują zachowanie dorosłych, a potem starają się ich we wszystkim naśladować. Dziewczynki chętnie myją i ubierają lalki, czeszą je, karmią i układają do snu. Chłopcy zaś naśladują tatę, który maluje ściany, wbija gwoździe lub kieruje autem. Do zabaw naśladowczych potrzebne są dziecku różne zabawki. Ile zabawek powinno mieć dziecko?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jedno jest pewne- z ilością zabawek nie należy przesadzać. Wprawdzie ich brak opóźnia rozwój małego dziecka, ale nadmiar jest niekorzystny. Dziecko rozprasza się, gubi wśród dużej ilości przedmiotów. Taką sytuację można zaobserwować u dzieci, które często dostają nowe zabawki. Po pewnym czasie dzieci przestają cieszyć się z prezentów lub ich radość jest krótkotrwała. Dziecko ogląda nową zabawkę i po chwili rzuca ją w kąt.

Gdy dziecko jest właścicielem dużej ilości zabawek, jego zabawa wygląda mniej więcej tak:
Dziecko wyciąga duży samochód i zaczyna ładować do niego klocki, nagle jego wzrok pada na mały wózek. Porzuca zabawę dużym samochodem i bawi się wózkiem. W pewnym momencie zauważa piłkę. W chwili gdy dziecko po nią sięga, jego uwagę przyciąga inna zabawka.

Według psychologów mnogość zabawek uniemożliwia zajęcie się jedną czynnością. Małe dzieci oczekują od dorosłych, by okazywali zainteresowanie tym co robi. Ważna jest aprobata, uznanie sprawności dziecka, chwalenie oraz zadawanie pytań na temat wykonywanej czynności. Aby dziecko mogło wyjaśnić czym się aktualnie zajmuje, musi skupić uwagę na wykonywanej czynności (zabawie). Zachęta i pochwała rodziców oraz ich zainteresowanie wyzwalają nowe pomysły. Brak zainteresowania ze strony rodziców może spowodować, że zabawa stanie się mniej atrakcyjna, mimo ogromnej ilości zabawek.

Co zrobić gdy w dziecinnym pokoju powstał stos nieużywanych zabawek?
Jeżeli zebrało się w domu sporo zabawek, którymi dziecko się nie bawi, część z nich można schować. Po pewnym czasie, kiedy mama zauważy, że dziecko przerzuca zabawki z miejsca na miejsce, wyjmie schowane zabawki. Dziecko przyjmie je z radością. Przy okresowych wymianach zabawek należy pamiętać o tym, żeby zostawić dziecku różnorodne zabawki. Przykładowo jeśli dziecko ma cztery lalki i dwie różnej wielkości piłki to warto schować dwie lale i jedną piłkę, a nie cztery lalki. Bowiem różne zabawki zachęcają dziecko do określonego działania. Lalki i misie skłaniają dziecko do tego by je pielęgnować, dbać i troszczyć się o nie. Natomiast piłki zachęcają do ruchu, biegania, rzucania i chwytania.