Wątpiącym w skuteczność tych metod rodzicom wyjaśniam – robione jest, to po to, aby przygotować dobrze dzieci do nauki pisania.
Układanie
Poprzedzone jest manipulowaniem przedmiotami przez dzieci poniżej drugiego roku życia, dzieci dotykają rzeczy, obracają je, gryzą, w ten sposób poznają otaczający je świat. Podczas układania dzieci manipulują przedmiotami, tworząc z nich całości, nadając im znaczenia, odwzorowując układ elementów na planszy, szeregują i klasyfikują, zauważają trójwymiarowość rzeczywistości, doświadczają przetwarzania obrazu wzrokowego na obraz ruchu. W czasie pisania dzieci będą również musiały umieć dobrać właściwy ruch, by odwzorować literę lub cały wyraz.
Malowanie
Ze względu na przyszłą naukę pisania malowanie ma wielkie zadanie do spełnienia. Proszę spróbować napisać własne imię długopisem lub ołówkiem, a następnie zrobić to samo używając grubego pędzla, dużego arkusza kartki i farb. Można zauważyć dużą różnicę między jednym a drugim sposobem pisania. Pędzel jest większy od długopisu, łatwiej jest nim manipulować, farba łatwo ślizga się po papierze, a ruch jest duży, zamaszysty, dyktowany przez mięśnie ręki i ramienia, w przeciwieństwie do precyzyjnych ruchów nadgarstka w czasie pisania długopisem.
Wycinanie
Wymaga by dziecko dobrze opanowało umiejętność koordynacji ruchów rąk i współpracy palców, która będzie niezbędna podczas trzymania długopisu.
Lepienie
Ważne dla rozwoju manualnego dziecka, siły mięśni całej dłoni i palców. Podczas ugniatania, rwania, wałkowania, np. plasteliny dziecko uruchamia wszystkie mięśnie i stawy śródręcza, wielokrotnie wykonuje te same ruchy, co korzystnie wpływa na rozwój funkcji niezbędnych w czasie pisania.
Wydzieranie
Daje poczucie sukcesu każdemu dziecku – wydzieranka nigdy nie jest idealnie równa, wydzieranym kształtom można przypisywać różną formę. Zadania te ćwiczą mięśnie palców i umiejętność współpracy między poszczególnymi elementami dłoni. Aktywizowana jest wyobraźnia i myślenie dziecka, a jego ruchy nabierają precyzji w nadawaniu kształtów, co będzie później potrzebne przy nauce pisania.
Stemplowanie
Uczy zagospodarowywania przestrzeni papieru, rozwija ciekawość – zainteresowanie obrazem, który powstanie z odbitek. Dzieci samodzielnie, spontanicznie komponują rytmy, na przemian używając wybranych stempli. Podczas stemplowania dzieci uczą się rozpoznawania własnej siły nacisku i kontrolowania jej.