Picie kawy zawsze związane było z określonym stylem życia, a sposób jej parzenia i podawania podlegał różnym modom, które z kolei zależały od wielu przemian społecznych i technologicznych. Kiedyś symbolem nowoczesności i zmiany tempa życia była kawa rozpuszczalna. Łatwa w przechowywaniu i przygotowaniu, dobrze oddawała czasy rozwoju nowoczesnych technologii, przyspieszenia tempa pracy, przełamywania społecznych konwenansów, budowania egalitarnego społeczeństwa. Ale była i nadal jest tylko substytutem prawdziwej kawy.
Pod koniec ubiegłego stulecia nastała era coffee-shopów. Wraz z rozwojem wielkich sieci kawiarni do codziennego menu „młodych, dynamicznych, z wielkich miast” weszły kubki z kawą pitą w drodze do pracy, czasami nawet w biegu. Spotkania w dużej otwartej kawiarni, często usytuowanej w samym centrum miasta lub w modnej galerii handlowej stawały się symbolem nowego stylu życia. Lepszego statusu, przebojowości i nowoczesności.
Mała czarna, duża z mlekiem – to był banał dla młodych miejskich klientów. Oferta coffee-shopów to było coś zdecydowanie innego - Americano, Średnia Latte na chudym mleku, czy Espresso Doppio z „bezcukrowym cukrem” - lista kawowych napojów została znacznie rozbudowana, ale głównie za sprawą dodatków. Sama kawa stała się w zasadzie czymś drugorzędnym, bardziej pretekstem niż tematem spotkania „na kawie”. Ale i tą modę zaczynamy mieć powoli za sobą.
W poszukiwaniu ukrytego smaku
Dzisiaj w krajach zachodnich kawa przestała być tylko napojem „na obudzenie” i od pewnego czasu staje się (a może wraca do swojej dawnej roli) napojem dla prawdziwych znawców. Już nie kawa w kubku, ale wyrafinowany napój, który ma określoną markę, opis plantacji, z której pochodzi, oraz proporcje doskonałej kompozycji.
W kameralnej, klimatycznej kawiarni dobry barista, może wyczarować dla klientów prawdziwą ambrozję, ale może też zaprosić ich do samodzielnego przyrządzenia napoju lub smakowania jego wielu odmian. Takie spektakle „próbowania” kawy, nazywane są cuppingiem, a sama degustacja bardzo przypomina degustację wina. Znajomość pochodzenia ziaren, sposobu parzenia i wreszcie umiejętność nazwania subtelnych wrażeń smakowych – stają się wyznacznikiem luksusu i przynależności do elity.
Nadchodzi moda kawy wyrafinowanej, a w swej szlachetności i bogactwie ukrytych smaków porównywanej do whisky lub wina. Dzisiaj prawdziwi smakosze poszukują przede wszystkim nowych smaków i specjalnych gatunków kawy. Dlatego producenci kawy premium zaczęli tworzyć własne mieszanki (specjalnie komponowane, a nie kupowane na giełdach), dopasowane do gustu lokalnych konsumentów lub odkrywające przed nimi zupełnie nowe kompozycje smaków.
Te kawowe trendy zaczynają docierać również do Polski, a ich ambasadorem na polskim rynku stała się marka MK Café, która zaprosiła do współpracy - stworzenia nowych, autorskich mieszanek - prawdziwego kawowego guru – Fritza Storma.
Nos i Język kawy
W świecie mody – noszą miano Wielkich Kreatorów, w krainie perfum nazywają ich Nosami, wśród producentów wina – to najsłynniejsi „Winemakerzy” – jest ich niewielu i to oni tworzą większość światowych kolekcji haute-couture, ponadczasowych zapachów i legendarnych win.
Pochodzący z Danii Fritz Storm należy to tej elitarnej grupy, którą w dziedzinie kawy należałoby pewnie nazwać „Nosami i Językami”, ale używa się mniej obrazowego i bardziej technicznego określenia - kawowych kiperów. Ale to właśnie oni są odpowiedzialni za jakość i smak najlepszych mieszanek kawy na świecie. To oni decydują o tym jaka kawa jest modna, jakie jest idealne espresso i jakie nuty smakowe są trendy w tym sezonie.
Co ciekawe, to co prawda Włosi wynaleźli espresso, ale dziś największymi kawowymi ekspertami są właśnie Skandynawowie. To oni wciąż poszukują nowych nut smakowych i udoskonalają sposoby parzenia kawy (powstał nawet nordycki trend parzenia espresso) i oni wielokrotnie stają na podium Mistrzostw świata Baristów.
W nowym podejściu do kawy liczy się wszystko – kolor, aromat, smak, a nawet konsystencja. „Cierpka z lekką nutą słodyczy i aromatem kwiatów jaśminu”, „delikatny posmak gorzkich pomarańczy i słodkich orzechów z dojrzałym aromatem wilgotnej ziemi”- czysta poezja...
Bo kawa może być równie tajemnicza i różnorodna jak wino, a właściwie jest od niego znacznie bogatsza. Uważa się, że w winie można wyróżnić ok. 500 smaków i aromatów, podczas gdy w kawie odnajduje się ich dwa razy więcej! Każda mieszanka to jedyna i niepowtarzalna kombinacja z ponad 1000 nut i odcieni smakowych. Przynajmniej tyle są w stanie wyróżnić mistrzowscy kiperzy, którzy na świecie cieszą się takim samym szacunkiem jak najwięksi znawcy wina.
Z ziemi duńskiej do Polski…
Fritz Storm to jeden z najsłynniejszych i najbardziej cenionych europejskich specjalistów, Mistrz Świata Baristów z 2002 roku, wykładowca uniwersytecki, trener i wielokrotny Sędzia Główny Mistrzostw Świata Baristów, członek zarządu WBC (World Barista Championship) SCAE (Speciality Coffee Association of Europe).
Kawowi eksperci, w tym Storm, są zgodni - Polacy wciąż preferują kawę przygotowywaną na sposób włoski, ale gusta polskich klientów, a co za tym idzie wyobrażenie smaku idealnej kawy, zmieniają się. Polacy nie tylko potrafią rozpoznać dobrą kawę, ale mają coraz bardziej sprecyzowane wobec niej oczekiwania. Nie tylko mają już swój ideał espresso, ale otwierają się na nowe smaki. Duński mistrz musiał wziąć to pod uwagę, gdy zmierzył się z zadaniem stworzenia nowej oferty espresso na polskim rynku kawy premium.
Nowe kawy z ręki mistrza
Współpraca z MK Café nie była jego pierwszym kontaktem z Polską. Storm przez ostatnich kilka lat odwiedzał nasz kraj i miał okazję poznać ewolucję rynku kawy i gustów polskich konsumentów oraz nawiązać kontakty z czołówką rodzimych baristów. To właśnie w ścisłej współpracy z nimi powstawały nowe mieszanki MK Cafe Espresso Professional, które już wkrótce pojawią się w kawiarniach i restauracjach.
Prace nad poszukiwaniem nowego smaku mieszanek MK Café Professional rozpoczęto od degustacji wielu rodzajów kaw sprzedawanych w Polsce. Duński mistrz proponował własne mieszanki, których smak był, według niego, najbogatszy i najbliższy ideału, a nasi bariści wprowadzali korekty ze względu na profil polskiego podniebienia. Cały proces powtarzano wielokrotnie, a wspólna praca trwała ponad pół roku.
Ostateczny efekt tych działań to MK Café Espresso Professional Master i MK Café Espresso Professional Expert - kompozycje dopasowane do gustów i upodobań polskich konsumentów, a jednocześnie oferujące ogromne bogactwo niezwykłych niuansów smaku i aromatu. To nowa idea espresso na polskim rynku. Wyróżnia je nie tylko mistrzowski dobór ziaren najwyższej jakości, ale również specjalny proces palenia i ochronnego pakowania kawy, które zapewniają doskonałość smaku i aromatu w każdej filiżance.
MK Café Espresso Professional Master – to kompozycja specjalnie wyselekcjonowanych, średnio palonych ziaren 100% Arabiki, pochodzących z upraw Brazylii i górskiego regionu centralnej Ameryki. Doskonale zbalansowana mieszanka o charakterystycznym słodkim aromacie owocowo-kwiatowym z delikatną kwaskowatością owoców cytrusowych. Dzięki mistrzowskiemu połączeniu ziaren o różnym pochodzeniu otrzymano pełne body i jedwabistą gładkość potęgującą aromat orzechów i dymu.
- Ten produkt pozwala na stworzenie doskonałej jakości espresso – o odpowiedniej konsystencji i smaku – uważa Storm.
Druga mieszanka – MK Café Espresso Professional Expert - to mocno palona, świetnie zbalansowana mieszanka wyselekcjonowanych ziaren Arabiki pochodzącej z centralnej i południowej Ameryki z azjatycką i afrykańską Robustą uzyskiwaną metodą płukania. Właśnie kawa pochodząca z tych upraw nadaje mieszance czekoladowego posmaku. Specjalny proces palenia gwarantuje właściwą konsystencję oraz odpowiedni poziom kwaskowatości, wydobywa też najprzyjemniejsze cytrusowe aromaty. Obecność Robusty zapewnia doskonały efekt jedwabistej cremy. To mieszanka idealna do latte oraz innych rodzajów kaw na bazie mleka.
MK Café - nowy wymiar kawy Premium
Kawy MK Cafe Espresso Professional zostały przygotowane specjalnie pod kątem potrzeb i oczekiwań najlepszych polskich lokali i ich klientów. Zyskały też specjalną oprawę - stylowe, eleganckie, podkreślające charakter premium czarne opakowania.
Ale poszukiwanie nowych doskonałych smaków i stworzenie własnych, oryginalnych autorskich mieszanek to jeden z elementów strategii marki MK Café, która opiera się na promowaniu wśród polskich klientów idealnego, mistrzowsko zaparzonego, a teraz również mistrzowsko skomponowanego – espresso. Współczesnego, wyrafinowanego a jednocześnie dopasowanego do polskiego gustu.
W ramach tej strategii MK Café rozwija też kawową edukację. Na przykład pod szyldem „Szkoła Mistrzów Kawy” prowadzi treningi dla profesjonalistów i warsztaty dla domowych baristów.
Kawa według Mistrza
Zapytany o ostateczny efekt współpracy z MK Café Fritz Storm był bardzo zadowolony – Z pewnością trudno jest zadowolić wszystkich, ale naszym celem było stworzenie mieszanek, które zyskają uznanie wielu klientów - właścicieli lokali gastronomicznych i ostatecznie – ich gości. Jestem przekonany, że ten cel został osiągnięty. Kawa, którą stworzyliśmy ma klasyczne nuty, idealne dla espresso, ale jednocześnie jest nowoczesna, lekka i bardzo elegancka”