W kwestii menu i potraw, niezwykle interesująco prezentują się zagraniczne trendy żywieniowe oraz prognozy amerykańskich i brytyjskich ekspertów na ten temat. Trzeba jednak wziąć pod uwagę specyficzne podejście Polaków do nowości. O ile jesteśmy coraz bardziej otwarci na nowe połączenia i doznania, o tyle wciąż z sentymentem odnosimy się do znanych i sprawdzonych smaków. Prognozowany więc przez ekspertów z firmy konsultingowej Baum + Whiteman z Nowego Jorku upadek comfort food może w ogóle nas nie dotyczyć, zwłaszcza, że ten fenomen jest w Polsce stosunkowo nowy i nieodkryty. Jakkolwiek, ci spragnieni nowości też znajdą coś dla siebie. Kuchnia fusion może bowiem rozwinąć swoją formę do nieprawdopodobnej mieszanki naleciałości. Nie powinno więc dziwić, jeżeli w połowie roku spotkamy dania czerpiące inspirację ze wszystkich kontynentów czy jeszcze ciekawsze wersje znanych nam polskich potraw. Ciekawostką może być przewidywany zarówno przez nowojorskich specjalistów, jak i Mike’a Pattona (autora bloga lostincatering.com) zbliżający się boom na koreańskie potrawy. Zanim jednak zainwestujemy w nowego szefa kuchni lub szkolenie personelu, pamiętajmy, iż zagraniczne trendy dopływają do nas z małym opóźnieniem. Warto też przypomnieć o wspomnianym przywiązaniu Polaków do sprawdzonych smaków.
Istnieją także pozytywne prognozy dla naszych rodzimych wyrobów. Kuchnia koreańska opiera się w dużym stopniu na piklowanych produktach dlatego niewykluczone jest przyjście mody na przetwory domowej produkcji lub ich zmodyfikowane wersje z orientalnymi dodatkami przyprawowymi. Managerowie mogą więc rozważyć rozpoczęcie gromadzenia własnych wyrobów firmowych. Zawsze można oznaczyć je logo lokalu i rozdawać gościom w prezencie. Phil Lempert z Supermarket Guru wyrokuje, iż 2012 będzie rokiem ziemniaka, co natychmiastowo podchwyciły strony www oraz blogi kulinarne. Nie wiadomo na razie czy są jakiekolwiek znaki naprowadzające na słuszność tej hipotezy, jednak możemy uznać, że Polska jest na taką ewentualność rewelacyjnie przygotowana. W naszej ofercie lunchowej ziemniaki podawane pod wszelaka postacią są pozycją obowiązkową.
Paweł Boczkowski, manager warszawskiego lokalu Sofa Restaurant & Bar