Zmiana jest kobietą! Czy Polki są na nią gotowe w życiu zawodowym? Te badania dają do myślenia

badanie Promedica
Z okazji Dnia Kobiet prezentujemy wyniki badań przeprowadzonych w ramach kampanii „Polko, odważ się na zmiany” prowadzonej przez Promedica24. Jak wygląda sytuacja kobiet na rynku pracy? Sprawdź!
badanie Promedica

 

W ramach kampanii „Polko, odważ się na zmiany”, prowadzonej przez Promedica24, zapytano kobiety o to, czy w życiu warto ryzykować i podejmować odważne decyzje. Aż 71% respondentek odpowiedziało na to pytanie twierdząco. Warto podkreślić, że kobiety młodsze oraz lepiej wykształcone chętniej wykazują zdolność do takiej postawy. Respondentki z małych miejscowości (poniżej 20 tys. mieszkańców) oraz ze wsi były zdecydowanie bardziej ostrożne. 
 
 
 

Wiek to tylko liczba? Okazuje się, że tak

W ramach kampanii „Polko, odważ się na zmiany” zapytano też kobiety, czy czują się adekwatnie do swojej metryki. Jak się okazuje, 44% respondentek wskazało, że czuje się na młodsze, niż wskazuje ich PESEL. Dodatkowo im kobieta starsza, tym młodziej się czuje. Warto jednak podkreślić, że jeszcze 5 lat temu aż 80% kobiet zaznaczało, że czuje się na młodsze. 
 
 

Czy Polki są decyzyjne? 

W przeprowadzonym badaniu poruszono też kwestię samodzielności. Zapytano kobiety o to, czy w życiu mogę polegać tylko na sobie. Ponad połowa ankietowanych odpowiedziała na to pytanie twierdząco. Co więcej, uważa tak aż 60% kobiet po 45 roku życia. 
 
 
A jak wygląda kwestia podejmowania ważnych decyzji? Aż 7 na 10  wskazało, że ważne decyzje podejmuje samodzielnie. 
 
 

Czy w dobie kryzysu Polka odważy się na zmiany? 

Wojna w Ukrainie, pandemia, inflacja i wiele innych wydarzeń mocno wpłynęło na sytuację kobiet na rynku pracy. Kampania społeczna „Polko, odważ się na zmiany” po raz pierwszy została przeprowadzone w 2018 roku. Wyniki, jakie wówczas uzyskano, znacznie różnią się od tych z bieżącego roku i niewątpliwie światowy kryzys ma na to ogromny wpływ. 
 
O ile w 2018 aż 51% Polek wskazało, że zdecydowałyby się na zmianę zawodu, z tegorocznego badania wynika, że jedynie 36% Polek wykonałoby taki krok. Z drugiej storny tyle samo osób mówi, że nie podjęłyby się tego. Co ciekawe 43% kobiet w wieku 18 – 24 (czyli tych, które dopiero rozpoczynających swoją drogę zawodową) jest skłonnych do przekwalifikowania się.  
 
 

Przyglądając się tegorocznym wynikom, jesteśmy pewni, że do tak niskich statystyk dotyczących chęci przekwalifikowania się przyczyniła się pandemia, jej skutki ekonomiczne, a także kryzys gospodarczy. Przystępując do badania, wydawało się nam, że właśnie okres izolacji, większe obciążenie kobiet obowiązkami domowymi i coraz częściej spotykane wypalenie zawodowe w znacznym stopniu wpłynie na to, że kobiety chętniej będą skłonne do zmiany i podjęcia wyzwania zawodowego. Niestety obecnie, jak wskazują wyniki, jest inaczej.   To pokazuje, że warto prowadzić edukację, zachęcać i motywować kobiety do tego, aby były one bardziej otwarte na możliwości, które oferuje im rynek pracy w Polsce, niezależnie od wieku i doświadczenia - komentuje Agnieszka Niedziela Dyrektor Marketingu w Promedica24. 

 

Aktywność kobiet 50+ na rynku pracy

Z badań Promedic24 wynika, że Polki w wieku 50+ są otwarte na zmiany, chcą pracować, nie boją się nowych wyzwań, chcą się uczyć, podróżować, chcą i potrafią być niezależne. To dlatego Promedica24 inspiruje kobiety i udowadnia, że w życiu nigdy nie jest za późno, aby zacząć od nowa, zdobyć niezależność i nowy zawód.

„Naszą kluczową wartością jest wspieranie aktywności zawodowej i rozwoju kobiet szczególnie po 50 roku życia. Od wielu lat dostrzegamy, że Polki chcą dokonywać zmian, nie tylko w zakresie dbania o swoje zdrowie, piękno, ale także mocno stawiają na rozwój zawodowy. Podczas naszej pracy z wieloma niezwykłymi kobietami, które po 50 roku zdecydowały się na zmianę zawodu, podjęcie pracy za granicą czy naukę języka, widzimy, że nowe wyzwania stawiane na ścieżce kariery powodują, że współczesne kobiety chcą żyć na własnych zasadach i są zdecydowanie silniejsze i bardziej decyzyjne – dodaje Agnieszka Niedziela Dyrektor Marketingu w Promedica24.

 

Kobiety po 50 roku życia nadal są i mogą być aktywne zawodowo

Jest wiele zawodów, w których doskonale się sprawdzą i pracując na pełen etat lub częściowo wesprą domowy budżet. Doskonałym przykładem jest zawód opiekuna osoby starszej. Na czym polega taka praca? 
Opiekun seniora wykonuje czynności pielęgnacyjne i prowadzi dom podopiecznego. Towarzyszy osobie starszej w codziennym życiu, często bywa przyjacielem, powiernikiem, a nawet motywatorem do podejmowania aktywności. Taka praca wymaga empatii, cierpliwości, otwartości i życzliwości. Niezwykle ważną cechą jest też umiejętność połączenia delikatności oraz wewnętrznej siły. To również zawód, wymagający profesjonalnej wiedzy z zakresu nie tylko medycyny, ale także pielęgniarstwa i psychologii. 
 
Zakres obowiązków opiekuna zawiera się w trzech obszarach:
  • opieka nad seniorem
  • utrzymanie porządku w domu podopiecznego
  • organizowanie czynności życia codziennego
Szczegóły dotyczące pełnego zakresu obowiązków opiekuna seniora znajdziesz tu. https://promedica24.com.pl/zostan-opiekunka/odwaz-sie-na-zmiany/zakres-obowiazkow/
 

Jako firma oferujemy szeroką gamę szkoleń zarówno zawodowych jak i językowych, które w pełni przygotują do pracy każdą sumienną osobę. Jesteśmy otwarci na współpracę z osobami w różnym wieku. Nie ma tu znaczenia wiek ani płeć, lecz posiadane umiejętności miękkich i otwartość na zmianę w życiu zawodowym. Praca w charakterze opiekuna jest również szansą dla osób 50+, szczególnie dla kobiet, które często borykają się z problemem wykluczenia i tych, które chcą wrócić na rynek pracy. W pracy nad osobami starszymi właśnie osoby 50+ świetnie się realizują, udowadniając, że ich doświadczenie życiowe jest niezwykle cenne w zawodzie - mówi Agnieszka Niedziela Dyrektor Marketingu w Promedica24.

 
Badanie „Polko, odważ się na zmiany " przeprowadzono na zlecenie Promedica24 przez ARC Rynek i Opinia w lutym br., na reprezentatywnej próbie kobiet w wieku od 18 do 65 lat.
 
Tagi: praca

Redakcja poleca

REKLAMA