Ranking Universum “The World’s Most Attractive Employers 2010” bazuje na ocenie, jakiej zostały poddane firmy pochodzące z 12 największych krajów-gospodarek na świecie. Oceniającymi było 130 000 studentów kierunków biznesowych oraz inżynieryjnych. Mieli za zadanie wytypować pracodawcę, dla którego najchętniej chcieliby pracować. Ich preferencje są o tyle interesujące, że niebawem ukończą swą edukację i wkroczą na rynek pracy. Ranking odzwierciedla popularność konkretnych organizacji jako pracodawców i jej zakres. Firmy zajmujące najwyższe miejsca w tym rankingu odnoszą największe sukcesy w „wojnie o talenty”.
- Międzynarodowe korporacje stają się coraz bardziej świadome tego, że zasoby wyspecjalizowanej siły roboczej drastycznie się kurczą. Aby zapobiec problemom z pozyskiwaniem odpowiednich pracowników, firmy potrzebują dobrego wizerunku i efektywnej strategii employer branding – twierdzi Michał Kalinowski, prezes firmy Universum. Organizacje, które są w stanie przyciągnąć kolejne pokolenie utalentowanych pracowników, znalazły się w rankingu Universum “The World’s Most Attractive Employers 2010” – dodaje.
Na czele rankingu wciąż Google, podobnie jak w roku ubiegłym udało się im utrzymać pozycję lidera, zarówno w kategorii Inżynieria, jak i w Biznesie. Konkurencja jednak nie śpi. Po piętach informatycznemu gigantowi depczą już cztery duże firmy z branży audytu. 2010 rok był bardzo pomyślny dla firm z tej braży, o czym świadczy też fakt, że cztery najważniejsze organizacje ją reprezentujące zajmują pozycje w pierwszej piątce rankingu według studentów kierunków biznesowych.
– Obserwujemy obecnie, jak firmy zajmujące się audytem oraz te działające w branży żywnościowej walczą o sympatię i zainteresowanie najbardziej utalentowanych pracowników – twierdzi Michał Kalinowski. Na przetasowaniach pracowników traci najbardziej branża IT, do tej pory najbardziej popularna na rynku. Z problemem mało atrakcyjnego dla przyszłych pracowników wizerunku borykają się także przedsiębiorstwa oferujące usługi bankowe i konsultingowe oraz działające w branży petrochemicznej.
W kategorii Inżynieria wciąż dominują firmy informatyczne. Trzy czołowe organizacje zajmujące się IT – Google, Microsoft, IBM – potwierdziły swoje zdolności do przyciągania talentów, ponownie zajmując najwyższe pozycje w pierwszej trójce rankingu. Godny odnotowania jest też sukces firmy Sony, która w tym roku uplasowała się na czwartym miejscu. Wśród firm z branży motoryzacji prym wciąż wiedzie BMW - silna marka nie tylko na drogach ale także wśród pracodawców. Na pochwałę zasługuje także Siemens - dobrze radzi sobie w konkurencji z amerykańskimi firmami, zajmując wysokie, 8. miejsce. Nowością w rankingu jest natomiast obecność Apple, które zamyka czołową dziesiątkę „Idealnych Pracodawców” wśród studentów kierunków inżynieryjnych.
World’s Top 10—Business
Google (1)
KPMG (8)
Ernst & Young (5)
PricewaterhouseCoopers (2)
Deloitte (10)
Procter & Gamble (6)
Microsoft (3)
The Coca-Cola Company (13)
J.P. Morgan (7)
Goldman Sachs (4)
World’s Top 10—Engineering & IT
Google (1)
Microsoft (2)
IBM (3)
Sony (7)
BMW (4)
Intel (5)
General Electric (6)
Siemens (8)
Procter & Gamble (10)
Apple (pierwszy raz w rankingu)
Lovisa Öhnell, dyrektor do spraw badań w Universum tak komentuje tegoroczny ranking:
- Firmy, które wymagają od swoich pracowników wysokich kwalifikacji, muszą efektywnie przyciągąć młode talenty, bo to one pracują na ich sukces. Organizacje działające w branży audytu są świadome wyzwania, jakie przed nimi stoi, i aktywnie interesują się sposobami pozyskiwania talentów oraz budowania długoterminowej strategii employer branding. Jeśli chodzi natomiast o inżynierię, to potencjalni pracownicy uznają za atrakcyjne przede wszystkim te firmy, które oferują innowacyjne produkty.
Porady prawne i finansowe - forum >>
Dramatyczne tendencje
Kiedy 70% wartości korporacji spoczywa w dobrach niematerialnych, a dotkliwy niedobór kompetentnych pracowników jest odczuwalny na całym świecie, bycie atrakcyjnym pracodawcą jest decydujące dla firmy, bo zapewnia jej konkurencyjność.
Dominacja amerykańskich, międzynarodowych korporacji
Już w 2009 roku amerykańskie firmy stanowiły największą narodową grupę pośród organizacji z czołowej grupy 50 Idealnych Pracodawców. 20 amerykańskich firm znalazło się w rankingu w kategorii Biznes, 17 – w kategorii Inżynieria, nie licząc nawet tzw. Wielkiej Czwórki i dużych firm konsultingowych. W tym roku liczba ta wzrosła do 24 w obu kategoriach.
- Wydaje mi się, że pomimo wyzwań jakie anglosaskiej supremacji rzucają inne firmy, amerykańskie korporacje stają się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem pracy dla utalentowancych pracowników z całego świata. Bardzo często są one postrzegane jako prawdziwie międzynarodowe organizacje, gdzie narodowość nie odgrywa dużej roli a już na pewno nie jest barierą, by piąć się w górę na drodze kariery – uważa Michał Kalinowski. I dodaje:
- Interesującym znakiem nowych czasów jest dla mnie to, że po raz pierwszy w czołowej 50 pojawiła się firma chińska – Lenovo zajmuje 44. pozycję w kategorii Inżynieria.
Employer Brand coraz dalej od Corporate Brand
Porównując zestawienia “Idealnych Pracodawców” z rankingami najbardziej podziwianych firm (sporządzony przez Fortune) lub najcenniejszych światowych marek konsumenckich (Interbrand) staje się jasne, że najbardziej cenieni pracodawcy nie zawsze równorzędnie traktują markę produktu i markę firmy. Wyżej wymienione rankingi pokrywają się bowiem z rankingiem Universum tylko w połowie.
Firmy, które stawiają na osobisty rozwój pracowników, są bardziej atrakcyjne
W dzisiejszych czasach utalentowani i wykwalifikowani pracownicy poszukują u pracodawcy przede wszystkim szans osobistego rozwoju i dobrego wizerunku. Z tego powodu, skłonni są wybierać raczej firmy, które zapewnią im profesjonalne szkolenia i wszystko, co przyczynić się może do rozwoju ich kariery w przyszłości. Poszukują też organizacji, które posiadają silnych liderów, mogących ich pokierować i wspierać. Cztery największe firmy z branży audytu – zdaniem badanych – spełniają te wymagające kryteria.
Postrzeganie branży wpływa na atrakcyjność marki
Z uwagi na fakt, że sektor bankowy jest obecnie postrzegany jako odpowiedzialny za jedno z największych ekonomicznych załamań w historii, pracodawcy z tej branży stracili swój urok i moc przyciągania utalentowanych absolwentów. Firmy konsultingowe również spadły w rankingu o kilka oczek, często z powodu łączenia ich z dziedziną bankowości i inwestycji, a tym samym – z ostatnim gospodarczym zamieszaniem. Rosnąca świadomość problemów środowiska natomiast jest przyczyną spadku popularności branży petrochemicznej wśród studentów.
UNIVERSUM jest Światowym Liderem w dziedzinie Employer Branding. Od 20 lat kreuje biznes koncentrując się wyłącznie na Employer Branding (EB). Jest zaufanym partnerem ponad 1200 firm na całym świecie, włączając w to większość prestiżowych firm z rankingu Fortune 500. Zintegrowany proces tworzenia unikalnego Modelu EB stał się podstawą portfolio Universum: badań, strategicznych konsultacji i rozwiązań medialnych. Universum pomaga pracodawcom zrozumieć, przyciągnąć i zatrzymać swych idealnych pracowników. Coroczne badania – Idealny Pracodawca – przeprowadzane są wśród 300 000 studentów i 80 000 profesjonalistów w 28 krajach, dają Universum bezkonkurencyjną bazę informacyjną. Portfolio Universum składa się łącznie z 160 publikacji Employer Brandingowych, reklam, prezentacji video, a także wszelkich wydarzeń tematycznych, które pomagają firmom pozyskać idealnych, utalentowanych i wykształconych pracowników.
W Polsce Universum jest wydawcą Informatora Kariera, Magazynów Branżowych Kariera oraz właścicielem serwisu www.kariera.com.pl, www.employerbrandingtoday.com/pl, www.idealnypracodawca.pl oraz www.studentroku.com.