Natomiast, jeśli nonszalancko podejdziesz do kwestii własnego wizerunku, nawet mimo wysokich kompetencji twój rozwój zawodowy będzie przebiegał wolno, a nawet może się zatrzymać. Jednym słowem twój wygląd równie dobrze może otworzyć, jak i zamknąć drzwi do wymarzonej kariery. Sposób kompletowania garderoby służbowej jest zależny od wielu czynników, z których najważniejsze to obszar w jaki się poruszasz, kultura korporacyjna oraz twoje otoczenie. Precyzyjna analiza tych elementów pozwoli ci skutecznie zaprojektować powalający wizerunek.
Kiedy wspominamy o stroju służbowym większości z nas staje przed oczami garnitur lub garsonka. Jedno i drugie fantastycznie sprawdza się jako codzienny komponent garderoby, jednak nie są one, jak to się powszechnie uważa, uniwersalne. Faktycznie, tradycyjne komplety najpopularniejsze są w określonych obszarach biznesu: w bankowości, księgowości, w środowisku prawników. Prosty fason i ciemny kolor gwarantują wygląd kojarzący się z profesjonalizmem, a nawet władzą. Jeśli bierzesz udział w rozmowie kwalifikacyjnej i nie znasz kultury danej firmy garnitur lub garsonka sprawdzą się najlepiej.
Branże kreatywne, takie jak reklama, moda, rozrywka zezwalają na duży dystans do tradycyjnego stroju służbowego, a nawet dopuszczają niekonwencjonalne kolory i faktury. Co wcale nie oznacza złamania wszelkich reguł dress codu i zaskakiwania klientów szalonym strojem. Przecież oprócz chęci zaakcentowania kreatywności, chcesz być odbierana jako profesjonalistka.
Osoby pracujące w branżach pozabiznesowych np. nauczyciele, urzędnicy, lekarze podobnie jak ludzie biznesu muszą dbać o zachowanie profesjonalnego wyglądu, jednak bez tradycyjnej „sztywności” przypisanej tradycyjnym garniturom. Do wyboru mają dużo szerszą gamę kolorów i fasonów, wiec chętnie sięgają po kardigany, sukienki, a w przypadku panów po eleganckie swetry czy tweedowe, bądź sztruksowe marynarki. Pozabiznesowi pracownicy powinni dbać o to, by ich wizerunek kojarzył się z wysokimi kompetencjami, a jednocześnie był przyjazny i ułatwiał kontakt z otoczeniem.
Kultura firmy
To następny z czynników, które należy wziąć pod uwagę. Zdarza się, że firmy działające w tej samej branży różnią się podejściem do dress codu. Jedna może wymagać od pracowników bardzo restrykcyjnego przestrzegania jego zasad, podczas gdy druga pozwala na odrobinę kreatywności w ubiorze. Jeśli dostosujesz swoją garderobę do standardów panujących w twojej firmie osiągniesz sukces dużo szybciej niż gdybyś na siłę upierała się przy własnych nawykach i przychodziła do pracy ubrana mniej szykownie od kolegów lub epatowała bogato zdobionym strojem wśród osób pracujących w dżinsach. Jakkolwiek dostosowanie się do firmowych standardów ubioru jest istotne, próbuj zawsze wyglądać odrobinę bardziej elegancko od współpracowników, gdyż wtedy kilkakrotnie zwiększasz swoje szanse awansu.
Otoczenie
Osoby, które mają największy wpływ na wysokość twoich dochodów to głównie klienci, potencjalni klienci i współpracownicy. Kompletując garderobę do pracy pamiętaj by:
- Ubierać się w miarę podobnie do otoczenia
- Wyobrazić sobie potencjalne odczucia członków zespołu lub klientów na twój widok. Jeśli myślisz, że możesz onieśmielić klienta, zaszokować szefa, wyglądać mniej lub bardziej elegancko od partnerów wróć do domu i się przebierz. Pamiętaj, mając poczucie, że ludzie „mierzą cię od stóp do głów” nie będziesz się czuła komfortowo, a to może uniemożliwić skuteczne negocjacje płacowe lub podpisanie lukratywnego kontraktu.
Karolina Sochaj
trener wizerunku
Image Experts-kreowanie wizerunku
www.imageexperts.pl
trener wizerunku
Image Experts-kreowanie wizerunku
www.imageexperts.pl