kobieta, dziewczyna, finanse, porady prawne

7 kroków do kariery

Szczyty kariery zawodowej może osiągnąć niemal każdy. Wystarczy określić sposób dojścia do celu oraz unikać błędów, które mogą pokrzyżować nam plany.
/ 27.01.2011 11:34
kobieta, dziewczyna, finanse, porady prawne
Doradcy personalni wskazują na strategie, które przy planowaniu ścieżki kariery pozwalają działać naprawdę szybko i skutecznie. Weź zatem pod uwagę cenne wskazówki specjalistów i... pnij się prosto w górę!

1. Zdobywaj doświadczenie
Jesteś bez pracy, a firma o interesującym cię profilu poszukuje praktykantów. Niestety, praktyki są darmowe. Nie bardzo ci się uśmiecha pracować bez wynagrodzenia...
Mimo wszystko, warto się skusić! Głównie dlatego, że później łatwiej załapiesz się na dobry etat gdzie indziej. Pierwszeństwo przy zatrudnieniu mają bowiem te osoby, które już pracowały i zdobyły jakieś doświadczenie.
Ważne! Korzystaj z wszelkich kursów, które mogą podnieść twoje kwalifikacje. Gdy np. pogłębisz znajomość obcego języka, twoja praca będzie efektywniejsza i staniesz się pracownikiem wyżej cenionym niż inni.

2. Realnie oceń siebie
Jesteś sumienna i dokładna, ale nie masz daru przekonywania innych. Mimo to odrzucasz etat recepcjonistki, a decydujesz się na pracę w handlu. I to tylko dlatego, że salon sprzedaży jest blisko twojego domu.
Błąd. Nie warto porywać się na pracę, w której najbardziej liczą się te cechy, jakich akurat nie posiadasz. Skoro chcesz zajść wysoko, to powinnaś rozglądać się za takim zajęciem, które pozwoli ci zatuszować braki, a wykorzystać posiadane zdolności. Dając z siebie to, co najlepsze, o wiele szybciej odniesiesz sukces.
Ważne! Podkreślaj w biurze swoje osiągnięcia. Nigdy też nie siedź z zasznurowanymi ustami, kiedy masz dobre pomysły. To ci pomoże w karierze, bo przełożeni cenią ludzi, którzy nie ukrywają swoich atutów i potrafią forsować własne propozycje.

3. Reklamuj się z głową
Wysyłasz aplikację do upatrzonej firmy, gdzie możesz zarabiać więcej. Chcesz dobrze się zareklamować, więc twój list motywacyjny ma sporą objętość – blisko trzy strony maszynopisu!
Stop! Dokument nie powinien mieć większej objętości niż strona maszynopisu. Podobnie jak CV, z tym że curriculum vitae pisze się w punktach, a nie jako jednolity tekst. Musisz koniecznie przestrzegać tych zasad, jeśli chcesz uchodzić za profesjonalistkę.
Ważne! Nie informuj o niepowodzeniach zawodowych. O tym, że np. twój projekt nie został zrealizowany z braku funduszy, możesz ewentualnie wspomnieć już na rozmowie kwalifikacyjnej.

4. Wykaż się aktywnością
Twoja firma urządza wyjazd integracyjny dla pracowników. Nie przepadasz za takimi imprezami. Chcesz wykręcić się z eskapady.
Lepiej przełam się i pojedź. Taki wyjazd to znakomita okazja do wyróżnienia się na tle innych. Masz wtedy szansę wykazać się pozytywną energią, przebojowością czy choćby miło pogawędzić z przełożonymi. A to nie jest bez znaczenia, gdy chodzi o kształtowanie kariery zawodowej. Zostało udowodnione, że jako potencjalni kandydaci do awansu pod uwagę są brane głównie osoby aktywne i żyjące życiem przedsiębiorstwa.
Ważne! Podtrzymuj kontakty z ludźmi z okresu studiów czy innych etapów kształcenia. Badania opinii społecznej pokazują, że prawie 2/3 nowych miejsc zatrudnienia jest znajdowane przez poszukujących dzięki... znajomościom.

5. Pracuj z zaangażowaniem
W pracy urwanie głowy, a ty zdecydowałaś się wykorzystać zaległy urlop. Ustaliłaś z koleżanką, że w tym czasie ona przejmie twoje obowiązki.
Jeśli szef takie rozwiązanie od razu zaakceptował, to wszystko w porządku. Gorzej, gdy przełożony kręci na urlop nosem, a ty dalej nalegasz. Wyjdziesz wtedy na osobę, dla której bardziej liczy się własny interes niż dobro firmy. A przecież to właśnie kierownictwo decyduje o tym, kto w dziale otrzymuje ambitniejsze zadania, nie mówiąc już o podwyżkach czy awansach.
Ważne! Jeśli w biurze trzeba zrobić coś „na wczoraj”, nie wahaj się zostać w pracy po godzinach. Udowodnisz, że do swojej pracy podchodzisz naprawdę rzetelnie.

6. Przejmuj inicjatywę
Tu, gdzie obecnie pracujesz, nie masz widoków na awans. By zdobyć lepszą pracę, regularnie wertujesz prasę i odpowiadasz na każde ogłoszenie, które spełnia twoje oczekiwania.
To wspaniale, że nie boisz się zmian. Z pewnością łatwiej wskoczysz na wyższy stołek, gdy zmienisz pracę na taką, która odpowiada twoim aspiracjom. Ale możesz działać skuteczniej. Upatrz sobie kilka wymarzonych firm i sama się dowiaduj, jakie są tam możliwości zatrudnienia. Odrzuć myślenie typu: „To zbyt piękne, by mnie przyjęli”. Próbuj! W ten sposób udowadniasz, że zależy ci na pracy w konkretnej firmie, a nie na pracy w ogóle. To robi wrażenie na pracodawcach.
Ważne! Jeśli poszukując pracy korzystasz z usług agencji doradztwa personalnego, na rozmowę z doradcą przygotuj się tak, jak na rozmowę z przyszłym szefem. Pamiętaj, im lepiej wypadniesz, z tym lepszą firmą agencja cię skojarzy.

7. Traktuj siebie wyrozumiale
Przełożony postawił przed tobą trudne zadanie, z którego nie wywiązałaś się najlepiej. To ci zupełnie podcięło skrzydła. Sądzisz, że do niczego się nie nadajesz.
Spokojnie! Każdemu może coś się nie udać. Daj sobie trochę czasu na przetrawienie porażki, wyciągnij z niej wnioski, ale nie przekreślaj siebie! Najlepiej pomyśl: „To tylko mała przeszkoda w drodze na szczyt, nie poddam się!”. Z optymistycznym nastawieniem dużo więcej osiągniesz.
Ważne!
Kiedy w pracy odniesiesz choćby drobny sukces – doceń siebie!
Nie myśl natychmiast: „Mogłam to zrobić lepiej”. Zdaniem psychologów, nadmiar samokrytyki wcale nie pomaga w karierze.

Jak cię widzą, tak cię piszą
Twój służbowy ubiór nie powinien porażać ekscentrycznością, ale też nie kreuj się na „szarą myszkę". Najlepiej trzymaj się poniższych zasad.
Kolory – eleganckie i budzące zaufanie. Czyli biel, granat, popielaty. Nigdy w całości na czarno.
Dobre połączenie – bluzka koszulowa i spódnica do kolan. Albo spodnie garniturowe i półgolf.
Buty – niezależnie od pory roku lśniące czystością.
Biżuteria – dopuszczalna liczba nie powinna przekraczać trzech sztuk (w tym także obrączka).

Anna Leo-Wiśniewska
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/29.05.2006 17:01
z głową a nie d...