Zwrot nie zawsze możliwy
Kupiłaś siostrze wełniany szal. Przy rozpakowywaniu prezentów okazało się, że prawie taki sam dosłała od męża. Choć od przybytku podobno głowa nie boli, jednak dwa podobne szale to nadmiar szczęścia.
Dlatego, zanim coś kupisz:
- Zapytaj sprzedawcę, czy możliwy jest zwrot produktu. Jeśli tak, to jaki jest termin na oddanie zakupu – zwykle to 3–5 dni, ale zdarzają się sklepy, które dają na to klientowi dłuższy czas, bywa, że i miesiąc. Jedyny warunek zwrotu to paragon i nienaruszona metka na towarze. Jeśli okaże się, że sklep nie przewiduje zwrotów, zapytaj sprzedawcę, czy możliwa będzie zamiana rzeczy na inną.
- Natomiast, gdy okaże się, że kupiona rzecz ma wadę, sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji. Pamiętaj, że masz prawo ją zgłosić w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady (i nie później niż w ciągu dwóch lat od daty zakupu). Natomiast sprzedawca musi rozpatrzeć twoją reklamację w ciągu 14 dni od jej otrzymania.
Uwaga! Gdy kupiony towar ma wadę, możesz domagać się nieodpłatnej naprawy lub wymiany. Zwrot gotówki przysługuje ci tylko wtedy, gdy wymiana lub naprawa okaże się niemożliwa albo zbyt kosztowna.
Kupowanie na odległość
Internet
Twój mąż marzył o plecaku na sprzęt fotograficzny. Kupiłaś taki w internecie. Dwa dni później szwagierka pochwaliła się, że też ma dla niego plecak. No i masz problem.
Masz prawo wycofać się z zakupu w ciągu 10 dni (nie musisz uzasadniać swojej decyzji), licząc od dnia dostarczenia ci zamawianego artykułu. Sprzedawca powinien powiadomić cię o tym prawie. Jeżeli tego nie zrobił, termin wydłuża się do 3 miesięcy. Rezygnując z zakupu, wysyłasz sprzedawcy pisemne oświadczenie (listem poleconym) i w ciągu 14 dni odsyłasz kupioną rzecz (na swój koszt).
Uwaga! Nie możesz zrezygnować z:
- rzeczy kupionej na aukcji,
- produktów, które szybko się psują,
- płyt, kaset wideo i płyt DVD, gdy usunęłaś ich oryginalne opakowanie.
Sklep wysyłkowy
Zamówiłaś w katalogu domu wysyłkowego sweter dla teściowej. Jednak gdy go otrzymałaś, stwierdziłaś, że wygląda inaczej niż na zdjęciu w katalogu i teściowa nie będzie zadowolona.
I w tym wypadku możesz – na swój koszt – odesłać rzecz do sklepu. Musi być oryginalnie zapakowana, a do przesyłki należy dołączyć kopię rachunku i dokument zwrotu, który znalazłaś w paczce. Zgodnie z przepisami masz prawo zwrócić rzecz bez podania przyczyny w ciągu 10 dni. Termin biegnie od dnia otrzymania przesyłki. Może on jednak zostać wydłużony przez samego sprzedawcę. Na przykład zamawiając z katalogu Quelle, masz na odesłanie rzeczy 21 dni, a w Bon Prix – 14 dni. W tym samym czasie powinnaś również otrzymać zwrot pieniędzy.
Zwrot do akwizytora
Od akwizytora kupiłaś krewnej superrobot. Przypadkowo dowiedziałaś się, że ciotka już taki ma.
Możesz wycofać się z tego zakupu w ciągu 10 dni bez podawania przyczyn. Swoje oświadczenie w tej kwestii powinnaś wysłałaś na adres firmy. Następnie w ciągu 14 dni od daty wysłania oświadczenia musisz zwrócić towar. Nie ma przepisów, które określałyby, w jaki sposób powinnaś to zwrócić.
Uwaga! Przyjmuje się, że jeśli kupiłaś towar od akwizytora, to on powinien go od ciebie odebrać. W przypadku zakupu np. podczas pokazu zwracasz rzecz osobiście lub odsyłasz pocztą na swój koszt.
Alicja Hass / Przyjaciółka