Jak ubiegać się o dodatek mieszkaniowy

dodatek mieszkaniowy, kobieta, porady prawne fot. Dreamstime
Gdy nie starcza ci na czynsz, możesz starać się o przyznanie dofinansowania. Wniosek złóż w gminie lub ośrodku pomocy społecznej.
/ 02.04.2012 07:41
dodatek mieszkaniowy, kobieta, porady prawne fot. Dreamstime
Ledwie wiążesz koniec z końcem i nie zawsze wystarcza ci na miesięczne opłaty? Już nieraz zdarzało ci się zalegać z czynszem. W takiej sytuacji możesz ubiegać się o dodatek mieszkaniowy. Nie ma  znaczenia, czy zajmujesz mieszkanie komunalne, spółdzielcze, będące twoją własnością czy domek jednorodzinny. Ważne, abyś miała tzw. tytuł prawny do lokalu (była najemcą lub właścicielem). Wyjaśniamy, jakie trzeba spełniać warunki, aby otrzymać taką pomoc.

Ważna jest wysokość dochodu
Dodatek mieszkaniowy przysługuje pod warunkiem, że średni miesięczny dochód brutto na każdego domownika nie przekracza:
- 175 proc. najniższej emerytury (728,18 zł) tj. 1274,31 zł w gospodarstwie jednoosobowym,
- 125 proc. najniższej emerytury, tzn. 910,22 zł w rodzinie wieloosobowej.

Urząd gminy wylicza średni dochód, biorąc pod uwagę dochód z ostatnich trzech miesięcy przed złożeniem wniosku. Nie wlicza się do niego m.in. dodatków dla sierot zupełnych, zasiłków okresowych z pomocy społecznej, becikowego, zasiłków pielęgnacyjnych, pomocy w zakresie dożywiania, dodatku mieszkaniowego.

Oraz powierzchnia mieszkania
Przy staraniach o dofinansowanie brana jest także pod uwagę powierzchnia użytkowa lokalu, jaki zajmujesz. Nie może ona przekraczać:
- 35 mkw. dla 1 osoby,
- 40 mkw. dla 2 osób,
- 45 mkw. dla 3 osób,
- 55 mkw. dla 4 osób,
- 65 mkw. dla 5 osób,
- 70 mkw. dla 6 osób.

Jeśli sytuacja finansowa rodziny jest bardzo trudna, dodatek może być przyznany mimo przekroczenia tzw. normatywu mieszkaniowego, ale nie więcej niż o 30 proc.

Dokumenty, jakie powinnaś złożyć
Aby otrzymać pomoc finansową, należy przedstawić:
- Formularz wniosku (dostaniesz go w gminie). Wypełniony przez ciebie druk powinien potwierdzić zarządca domu;
- Deklarację o wysokości dochodów za okres pełnych trzech miesięcy poprzedzających złożenie wniosku (formularz też dostaniesz w urzędzie gminie);
- Zaświadczenie potwierdzające dochody za ten okres. Poproś o nie zakład pracy, ZUS – gdy otrzymujesz emeryturę (rentę) lub urząd pracy, jeśli jesteś zarejestrowana jako bezrobotna;
- Aneks o składnikach czynszu za ostatni miesiąc (dostaniesz go, np. w spółdzielni).
Wniosek i załączniki powinnaś złożyć w wydziale obsługi mieszkańców lub wydziale zasobów lokalowych urzędu gminy. Czasem przyznaniem dodatków zajmują się ośrodki pomocy społecznej, dlatego warto upewnić się, gdzie należy złożyć dokumenty.

Decyzję powinnaś otrzymać w ciągu miesiąca od złożenia wniosku.

Warto wiedzieć
- Dodatek mieszkaniowy jest przyznawany na okres 6 miesięcy.
- Instytucja, która wypłaca dofinansowanie, nadzoruje też jej wykorzystanie. Jeśli urząd gminy stwierdzi, że mimo przyznania dodatku nie opłacasz na bieżąco należności za mieszkanie, wstrzyma wypłatę pomocy do czasu, aż uregulujesz dług. Gdy nie zrobisz tego w ciągu trzech miesięcy, decyzja o przyznaniu dodatku wygaśnie.

Alicja Hass / Przyjaciółka

Redakcja poleca

REKLAMA