• Po odejściu od kasy reklamacja nie jest uwzględniana.
Fałsz. To niezgodny z prawem wybieg sprzedawców. Jeśli kupiony artykuł okaże się wadliwy, masz prawo złożyć reklamację. Musisz tylko zrobić to w terminie określonym przepisami.
W przypadku żywności – przed upływem daty przydatności do spożycia, a jeśli kupiłaś towar na wagę – w ciągu 3 dni od zakupu. Pozostałe artykuły masz prawo reklamować w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady.
• Artykuł przeceniony nie podlega reklamacji.
Fałsz. Chociaż towar został przeceniony, masz prawo reklamować go tak samo, jak każdy inny. Wyjątek: nie możesz reklamować rzeczy z powodu wady, która była podstawą obniżenia ceny. Dlatego warto dowiedzieć się, z jakiego powodu nastąpiła obniżka, a sprzedawca ma obowiązek udzielić odpowiedzi na to pytanie.
• Sklep może obniżyć cenę artykułu, któremu kończy się przydatność do spożycia.
Prawda. Sprzedawcy często korzystają z takiej możliwości. Ale pamiętaj! Jeśli kupisz taki artykuł, a potem okaże się, że nie nadaje się do spożycia, nie będziesz mogła go reklamować po upływie daty wskazanej na opakowaniu.
• Tylko paragon uprawnia do złożenia reklamacji.
Fałsz. Każdy dowód zakupu pozwala reklamować towar. Może być to zatem paragon, faktura, dowód dokonania transakcji kartą płatniczą, a nawet zeznania świadków. Dowody potwierdzające zakup przechowuj dwa lata – przez taki bowiem czas przysługuje ci prawo reklamacji.
Pamiętaj! Zarówno paragon, jak i wydruk płatności kartą z czasem blakną i stają się nieczytelne, dlatego na wszelki wypadek warto zrobić ksero tych dokumentów.
• Obowiązuje cena wyświetlona przez skaner.
Fałsz. Dla ciebie wiążąca jest cena, która znajduje się na etykiecie umieszczonej na półce przy towarze. Jeśli przy kasie okaże się, że dany artykuł kosztuje więcej, powinnaś pójść do działu obsługi klienta i domagać się zwrotu różnicy.
• Cena artykułu w sklepie powinna być zgodna z tą w ulotce reklamowej.
Prawda. W ulotkach sklepy muszą podawać aktualne ceny. To nie znaczy, że nie mogą wprowadzać zmian w tym zakresie. Wystarczy, że w gazetce znajduje się zastrzeżenie „oferta ważna do wyczerpania zapasów lub „oferta ważna w dniach...” Po tym czasie cena produktu zapewne wzrośnie.
• Reklamacja możliwa jest tylko na podstawie gwarancji.
Fałsz. Gwarancja to dodatkowe pisemne zobowiązanie się sprzedawcy lub producenta do określonych czynności (naprawy, wymiany) w przypadku ujawnienia się wady towaru. Nie ogranicza to ani nie zawiesza uprawnień do reklamacji towaru niezgodnego z umową. Prawo wyboru między obiema możliwościami należy do ciebie.
Czy ochrona sklepu może Cię skontolować? Czytaj dalej...
• Za wadliwy towar można domagać się zwrotu pieniędzy.
Fałsz. W pierwszej kolejności masz prawo żądać bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Zwrot pieniędzy jest możliwy tylko wówczas, gdy sprzedawca nie jest w stanie naprawić ani wymienić produktu lub takie działania naraziłyby cię na znaczne niedogodności.
• Sprzedawca może odmówić przyjęcia reklamacji.
Fałsz. Zgodnie z przepisami ma on obowiązek przyjęcia reklamację. Nie ma prawa odesłać cię do producenta. Może odmówić przyjęcia reklamacji tylko wówczas, gdy przekroczyłaś termin jej złożenia.
• Sprzedawca ma 14 dni na udzielenie odpowiedzi na reklamację.
Prawda. Sklep ma obowiązek dotrzymać tego terminu. Jeśli tego nie zrobi, przyjmuje się, że uznał reklamację.
• Sklep ma obowiązek przyjąć kupiony towar z powrotem.
Fałsz. Sprzedawca musi to zrobić, tylko w przypadku, gdy rzecz ma wadę. Pełnowartościowy artykuł masz prawo zwrócić jedynie wówczas, gdy pozwala na to regulamin sklepowy. Dlatego przed zakupem warto się upewnić, czy sprzedawca dopuszcza taką możliwość (zdarza się nawet 90-dniowy termin zwrotu).
• Rezygnacja z zakupów na raty, oznacza konieczność zapłacenia za towar gotówką.
Prawda. Jeżeli kupujesz rzecz na raty, masz prawo odstąpić od umowy (bez podania przyczyny) w ciągu 10 dni od jej zawarcia. Jednakże rezygnacja z kredytu nie jest równoznaczna z rezygnacją z zakupu. Decydując się na tego rodzaju transakcję, zawierasz dwie umowy: z bankiem i ze sklepem. Jeśli rezygnujesz z tej pierwszej, sklep zapewne poprosi o zapłatę w gotówce za kupiony towar. Tylko przy zakupach na odległość masz prawo zwrócić rzecz w ciągu 10 dni bez podania przyczyny.
• Sklep ponosi odpowiedzialność za zniszczenia powstałe podczas transportu rzeczy.
Prawda. Ale tylko wówczas, gdy to sklep dowozi towar do klienta. Jeśli sama odbierasz zakup, ty odpowiadasz za jego ewentualne uszkodzenia.
• Można reklamować uszkodzony towar na podstawie napisu na opakowaniu „gwarancja xx lat”.
Fałsz. Takie sformułowanie jest reklamą, a nie gwarancją. Tego rodzaju napis można uznać za zobowiązanie producenta tylko wtedy, gdy oprócz terminu są określone prawa i obowiązki gwaranta.
• Ochrona sklepu nie ma prawa kontrolować klienta.
Prawda. Jeśli pracownicy ochrony zachowują się grzecznie, uprzejmie proszą o pokazanie paragonu lub zawartości torebki, możesz, ale nie musisz, się na to zgodzić. Pracownik ochrony ma prawo cię zatrzymać, jeśli ma uzasadnione podejrzenie, że popełniłaś przestępstwo (np. ukradłaś towar). W takiej sytuacji domagaj się przyjazdu policji. Pamiętaj, że tylko ona ma prawo cię legitymować, żądać okazania zawartości torebki, teczki lub reklamówki, a także przeszukać bagażnik samochodu.
Tekst: Alicja Hass
Konsultacja: Paweł Huczko, prawnik, ekspert portalu www.wieszjak.pl.