16 prawd i mitów o zakupach

zakupy, wydatki, pieniądze, rysunek fot. K. Śliwińska
Trwa gorączka świątecznych zakupów. Ale nawet wpadając w jej wir, warto pamiętać o zasadach, jakie obowiązują w handlu. Bo klient świadomy swoich praw kupuje lepiej i taniej.
/ 19.04.2011 11:33
zakupy, wydatki, pieniądze, rysunek fot. K. Śliwińska
1. W wypadku rzeczy przecenionej reklamacja nie jest możliwa.
MIT -
Artykuły przecenione podlegają reklamacji tak samo jak inne. Jedyny warunek – nie możesz reklamować ich z powodu wady, która była podstawą obniżenia ceny. Informację o przyczynie przeceny uzyskasz od sprzedawcy.

2. Sklep często obniża ceny artykułów, którym kończy się termin przydatności.
PRAWDA
- Sprzedawcy coraz częściej korzystają z tej możliwości, wystawiając, np. w wózkach, towary, których ważność wkrótce się kończy. Pamiętaj jednak, że jeśli kupisz taki artykuł, a potem stwierdzisz, że nie nadaje się on do jedzenia (np. jogurt jest spleśniały), nie będziesz mogła reklamować go po upływie wskazanej na opakowaniu daty.

3. Paragon jest jedynym dowodem zakupu uprawniającym do reklamacji.
MIT - Każdy dowód zakupu uprawnia do reklamacji. Mogą to być zatem paragon, faktura, wydruk potwierdzający dokonanie transakcji kartą płatniczą, a nawet zeznania świadków. Dowody trzeba przechowywać przez dwa lata, przez taki bowiem okres przysługuje ci prawo do reklamowania większości towarów.

Uwaga!
Zarówno paragon, jak i wydruk płatności kartą z czasem blakną i stają się nieczytelne, dlatego warto zrobić ksero tych dokumentów.

4. Za towar, który zniszczyłaś na terenie sklepu, musisz zapłacić.
PRAWDA - Jeżeli strata powstała z twojej winy, np. nie uważałaś i zahaczyłaś torbą o słoik z przetworami. Jeśli jednak przyczyną szkody było niewłaściwe ustawienie towarów lub nadmierna ciasnota w sklepie, nie możesz być pociągnięta do odpowiedzialności.

5. Po odejściu od kasy reklamacja nie jest uwzględniana.
MIT -  To niezgodny z prawem wybieg sprzedawców. Jeśli towar okaże się wadliwy, masz prawo złożyć reklamację. Warunek – musisz to zrobić w określonym terminie: w wypadku żywności – przed upływem daty jej przydatności do spożycia, a jeśli kupiłaś towar na wagę – w ciągu 3 dni od zakupu. Pozostałe artykuły możesz reklamować w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady, ale nie później niż 2 lata od zakupu. Pamiętaj, że sprzedawca musi przyjąć reklamację. Nie może odesłać cię do producenta.

6. Cena towaru w sklepie musi być taka, jak w pisemku reklamującym towary.
PRAWDA - W ulotkach reklamowych sklepy powinny podawać aktualne ceny. To nie znaczy jednak, że sprzedawcy nie mogą wprowadzać zmian. Wystarczy, że znajdzie się tam zastrzeżenie „oferta ważna do wyczerpania zapasów” lub „oferta ważna w dniach...”. Kto się spóźni, zapłaci wyższą cenę.

7. Sklep może odmówić przyjęcia karty płatniczej, jeśli kwota za zakupy jest zbyt niska.
PRAWDA - Sprzedawca ma prawo samodzielnie ustalić minimalną kwotę zakupów, powyżej której klient będzie mógł zapłacić należność, posługując się kartą płatniczą (np. 10, 20 zł). Musi jednak umieścić informację o tym w takim miejscu, aby kupujący mógł się z nią zapoznać przed dokonaniem transakcji.

Porady prawne i finansowe - forum >>

8. Możesz odmówić odebrania towaru wykonanego na twoje zamówienie.
MIT Jeśli zamówiłaś jakąś rzecz (np. tort o określonym smaku i dekoracjach), musisz za niego zapłacić. Jeżeli zdecydujesz się anulować zamówienie przed jego wykonaniem, a wpłaciłaś zaliczkę, pieniądze przepadną.

9. Sprzedawca zawsze ma obowiązek przyjąć towar z powrotem.
MIT -  Musi to zrobić, tylko gdy towar ma wadę. Zwrot artykułu pełnowartościowego jest możliwy wyłącznie wtedy, gdy przewiduje to regulamin sklepowy. Dlatego przed zakupem warto się upewnić, czy sprzedawca dopuszcza taką możliwość i w jakim terminie
(w niektórych sklepach możesz zwrócić artykuł w ciągu 3–5 dni, w innych – nawet w ciągu 90 dni).

10. Sprzedawca musi odpowiedzieć na reklamację w ciągu 14 dni.
PRAWDA - Sklep ma obowiązek rozpatrzyć reklamację w ciągu 14 dni. Warto pamiętać o tym, że – zgodnie z przepisami – brak odpowiedzi oznacza uznanie reklamacji.

11. Obowiązuje cena, która zostanie wyświetlona przez skaner przy kasie.
MIT - Dla ciebie wiążąca jest cena, która znajduje się na etykiecie umieszczonej na półce, przy towarze. Jeśli przy kasie okaże się, że artykuł jest droższy, domagaj się policzenia ceny, jaką widziałaś. W razie problemów wezwij kierownika sklepu albo idź do działu obsługi klienta i żądaj zwrotu różnicy.

12. Towar, który został rozpakowany, nie podlega reklamacji.
MIT - Masz prawo reklamować towar, jeśli stwierdziłaś, że jest wadliwy. Pamiętaj, że sprzedawca powinien umożliwić ci sprawdzenie jakości produktu przed zakupem.

13. Sklep odpowiada za zniszczenia powstałe podczas transportu.
MIT - Jeżeli sklep dowozi towar do klienta, odpowiada za ewentualne powstałe przy tym uszkodzenia. Gdy sama odbierasz towar, to ty ponosisz odpowiedzialność.

14. Rezygnując z zakupów na raty, musisz zapłacić za towar gotówką.
PRAWDA - Kupując rzecz na raty, masz prawo odstąpić od umowy (bez podania przyczyny) w ciągu 10 dni od daty jej zawarcia. Rezygnacja z kredytu nie jest równoznaczna z rezygnacją z zakupu. W rzeczywistości bowiem zawierasz dwie umowy – z bankiem
i ze sklepem. Jeśli rozwiążesz umowę z bankiem, sklep poprosi cię o zapłacenie gotówką za towar. Wyjątek – zakupy na odległość. W tym wypadku możesz w ciągu 10 dni rozwiązać umowę z bankiem i ze sklepem, zwracając towar nawet bez podania przyczyny.

15. Napis na opakowaniu „gwarancja 5 lat” to zobowiązanie producenta.
MIT - Takie stwierdzenie to reklama i z gwarancją nie ma nic wspólnego. Deklarację można uznać za zobowiązanie tylko wtedy, gdy oprócz terminu  na opakowaniu znajdzie się informacja o prawach i obowiązkach gwaranta.

16. Ochrona sklepu nie ma prawa cię legitymować ani kontrolować.
PRAWDA - Jeśli pracownik ochrony prosi o pokazanie paragonu lub zawartości torebki, nie musisz się na to zgodzić. Ochroniarz może cię zatrzymać tylko wtedy, jeśli ma podejrzenie, że popełniłaś przestępstwo. W takiej sytuacji żądaj przyjazdu policji. Tylko ona ma prawo cię legitymować, sprawdzać zawartość torebki i bagażnika samochodu.


Alicja Hass / Przyjaciółka

Redakcja poleca

REKLAMA