Tańce z wysp Sumatry, Jawy czy Bali są istotnymi elementami życia społecznego – nieodłącznie związane ze zwyczajami, rytuałami, religią i mistycyzmem każdego ich regionu. Zróżnicowany sposób myślenia, odczuwania i rozumienia świata w widoczny sposób ujawnia się głównie w tańcu.
Tańce indonezyjskie traktowane są jako narzędzie pomocne w rozwoju cech osobistych. Jedną z wielu korzyści poznawania piękna tańca indonezyjskiego jest poruszanie się z gracją w życiu codziennym i uszlachetnianie życiowych postaw. Dzięki rozwojowi gracji, wewnętrznej kontroli oraz koordynacji i podążania za rytmem, osiąga się umiejętności dostosowania się do różnych sytuacji.
Yapong
To "nowa kreacja" – kombinacja tanecznych cech stylu tradycyjnego w połączeniu ze współczesnością. Taniec był skomponowany w latach 70. XX wieku przez Bagonga Kussudiarjo. Oparty jest na tradycyjnym tańcu żeńskim z obszaru Betavi czyli dzisiejszej Dżakarty. Mimo, że akompaniująca muzyka jest wykonywana na przez tradycyjną orkiestrę jawajskiego gamelanu, brzmi nowocześnie przez swój żywy i charakterystyczny rytm. Tańcom i muzyce towarzyszą również entuzjastyczne męskie głosy i okrzyki wyrażające zachwyt kobiecego piękna. W Indonezji Yapong był znany jako taniec z podtekstem seksualnym. Obecnie jest wyrazem kobiecej gracji i kokieterii.
Pendet
Jest tradycyjnym, balijskim tańcem świątynnym, tańczonym na powitanie hinduskich bogów. Tańczące kobiety w trakcie spektaklu składają ofiary z kwiatów. Dziś Pendet jest tańczony również na powitanie honorowych gości. Może on być wykonywany nawet przez setki tancerek jednocześnie. W programie balijskich wydarzeń artystycznych jest zawsze pierwszym i najważniejszym tańcem.
Rantak
Sumatra zachodnia, z której pochodzi Rantak to region, gdzie kobieta pełni wyjątkowo ważną rolę społeczno – ekonomiczną. Powszechne w tej tradycji jest między innymi to, że całe dziedzictwo rodzinne przechodzi po linii żeńskiej.
Taniec inspirowany jest tradycyjną, indonezyjską sztuką walki Pencak Silat. Ukazuje odwagę i umiejętności nieustraszonych wojowników. Figury wywodzące się postaw walki połączone są z tradycyjnymi ruchami tanecznymi. Rantak wykonywany jest przez mężczyzn oraz kobiety. Zaadoptował on dynamiczne ruchy sztuki Pencak Silat, takie jak podskoki, uderzenia czy obroty. Istotą ekspresji tańca wyrażona jest w syntezie energii, przestrzeni i czasu.
Dennissee Peralta López - zafascynowana kulturą i tradycją Indonezji - jako tancerka i muzyk brała udział w kilku wydarzeniach organizowanych przez Ambasadę Indonezyjską w Meksyku. Będąc członkiem Majapahit Group oraz Embassy Ballet pojawiła się w przedstawieniach takich jak Teatr tańca (Teatro de la Danza) z Indonezyjską grupą Sangar Malai, w Narodowym Centrum Sztuki (El Centro Nacional de las Artes ). Występowała obok słynnego tancerza i muzyka Nyoman Wentren w Sigueiros Forum, na warsztatach Coyoacan oraz w Teatrze Federico Garcia Lorca w Hawanie na Kubie. W październiku 2006 tańczyła w Maison du Mexique w Paryżu oraz trzy lata z rzędu brała udział w Międzynarodowym Dniu Tańca (International Day of the Dance).
W 2004 roku, korzystając z programu stypendialnego Dharmasiswa, miała możliwość studiować tradycyjne jawajskie tańce oraz muzykę gamelanową w STSI Surakarta (Solo).
Podczas 2-letniego pobytu w Indonezji partycypowała w teatrze przy STSI oraz uczestniczyła w wydarzeniach towarzyskich i akademickich centralnej Jawy. W 2005 roku wraz z Warszawską Grupą Gamelanową (Warsaw Gamelan Group) wystąpiła w kilkunastu przedstawieniach w Polsce, stając się muzykiem oraz pierwszą tancerką zespołu.
STUDIO TAŃCA STEPS 4 SALSA KATARZYNA BYKOWSKA
www.steps4salsa.pl
warsztaty z tańca indonezyjskiego
sobota/niedziela 13 – 14 października
- yapong 15:00- 16:30
- pendet 16:45-18:15
- rantak 18:30- 20:00
ul. Sienkiewicza 4 lok.2 Warszawa
Telefon : +48 691 484 034 /recepcja/
Mail : biuro@steps4salsa.pl