"Shakespeare. Stwarzanie świata" jest barwną i pełną erudycji literacką biografią jednego z najznakomitszych twórców światowej literatury. Książka Greenblatta jest realizacją ambitnego zamiaru stworzenia pomostu między życiem Szekspira i światem XVI i XVII-wiecznej Anglii. To opowieść o przewrotach religijnych i politycznych intrygach, o wiejskich jarmarkach i publicznych egzekucjach, o dworze i teatrze, o Stratfordzie i Londynie, o męczennikach i odszczepieńcach, o czarach i magii, o życiu i śmierci – krótko mówiąc, o Williamie Szekspirze i jego czasach. Greenblatt pisze niezwykle obrazowo, dzięki czemu czytelnik z łatwością może przenieść się wyobraźnią w owe czasy. Lektura pozwala na indywidualne odkrywanie Szekspira i jego geniuszu.Greenblatt stworzył niezwykły obraz poety na tle elżbietańskiego żywiołu. Obraz artysty twórczo reagującego na rodzinne ambicje i klęski, subtelnie wyczuwającego niuanse religijne i polityczne. Interpretuje on fakty, których Szekspir mógł być świadkiem, w kontekście jego sztuk, dzięki czemu układają się w nowy wzór, a niekiedy prowadzą do nieoczekiwanych konkluzji. Chronologicznie uporządkowane epizody (lata nauki, pobyt w Londynie, małżeństwo, ostatnie dramaty, powrót na prowincję), są pretekstem do ukazania społecznych, politycznych, artystycznych i towarzyskich uwarunkowań artysty, których potwierdzenia Greenblatt szuka następnie w jego dziełach. Parada w Leicester na cześć królowej Elżbiety I, nędzna śmierć znajomego poety, zdławienie Spisku Prochowego w 1605 r. – wszystko to, zdaniem autora, zostawiło w sztukach i wierszach Szekspira „werbalny ślad”. Shakespeare. Stwarzanie świata to swoista biografia krytyczna, będąca syntezą wiedzy, intuicji, obserwacji oraz... domysłów, przez co jest biografią szczególną; niepokojącą od pierwszego do ostatniego rozdziału. Książka jest spełnieniem pragnienia Greenblatta, by „rozmawiać z umarłymi”. Pod jego piórem przeszłość ożywa, a entuzjazm badacza, nolens volens, udziela się czytelnikowi. To wspaniała lektura zarówno dla szekspirologów, jak i dla tych, którzy właśnie od tej książki rozpoczną swoją przygodę z dramatem Williama Szekspira.
Stephen Greenblatt - (ur. 1943) – profesor Uniwersytetu Harvarda, najwybitniejszy, obok Harolda Blooma, amerykański krytyk i teoretyk literatury. Twórca nowego historycyzmu, autor wielu dzieł o twórczości Shakespeare’a i literaturze renesansu, m.in. Sir Walter Ralegh: The Renaissance Man and His Roles (1973), Renaissance Self-Fashioning: From More to Shakespeare (1980) Shakespearean Negotiations: The Circulation of Social Energy in Renaissance England (1988), The Norton Shakespeare (1997), Hamlet in Purgatory (2001). Jest laureatem James Russell Lowell Prize of the Modern Language Association (1989), Erasmus Institute Prize (2002) oraz Mellon Distinguished Humanist Award (2002).
Wydawnictwo WAB
Książka objęta patronatem We-Dwoje.pl poleca