Reversis

Reversis
Gra przeznaczona jest dla 4 osób. Potrzebna jest talia 48 kart (z talii 52 kart należy wyjąć wszystkie 10).
/ 15.02.2010 14:46
Reversis

Starszeństwo kart zwykłe. Karty mają następującą wartość w oczkach: A – 4 oczka, K – 3, D – 2, W – 1 oczko. Pozostałe karty są bez wartości. W ten sposób wszystkie karty talii mają łączną wartość 40 oczek.

Na początku gry każdy gracz stawia na bank 10 żetonów, rozdający – 15.

Każdy gracz w rozdaniu otrzymuje 11 kart. Rozdający dodatkowo zabiera sobie ostatnią kartę talii – wszystkich powinien mieć 12 kart. Pozostałe po rozdaniu 3 karty zostają w przykupie. Każdy z graczy podczas swojej kolejki ma prawo dokupić jedną kartę. W tym celu gracz powinien najpierw zrzucić jedną swoją kartę, po czym wziąć z przykupu jedną nową. W przypadku, gdy gracz rezygnuje z dokupienia karty – powinien sprawdzić jedną z tych kart i ją zrzucić. Rozdający natomiast nie może dokupić karty, jednak również jedną swoją zrzucić.

Cztery zrzucone karty składają się na „partię”. Rozdający podkłada je pod bank.

Pierwszy ruch należy do gracza siedzącego po lewej stronie rozdającego, kolejny – do pobierającego wziątkę. Wychodzi się jedną kartą, na którą należy dokładać kartę tego samego koloru. W przypadku braku danego koloru – dokłada się dowolną kartę. Gracz może sprawdzać swoje pobrane wziątki.

W czasie rozgrywki dokonuje się następujących wypłat:

  • dokładając Asa na inny kolor gracz otrzymuje od pobierającego tę wziątkę 1 żeton, wykładając A karo – 2 żetony;
  • dokładając W kier na inny kolor gracz otrzymuje od pobierającego tę wziątkę 5 żetonów i zabiera bank;
  • przebijający kartę Asem wypłaca wychodzącemu w przypadku zwykłego Asa – 1 żeton, w przypadku A karo – 2 żetony;
  • wychodzący kolorem kier otrzymuje od każdego gracza 5 żetonów, w
    przypadku, gdy do tej wziątki dorzucony został W kier. Od posiadacza W kier otrzymuje 10 żetonów. Dodatkowo jeszcze posiadacz W kier dostawia na
    bank;
  • wychodząc W kier gracz dostawia na bank.

Po rozgrywce wszystkich wziątek podliczane są oczka na wziątkach każdego gracza. Ten, kto uzbiera najwięcej oczek przegrywa i płaci graczowi, który nie uzbierał żadnego oczka bądź uzbierał ich najmniej. Przy równej liczbie oczek wygrywa ten, kto pobrał mniej wziątek. Przy jednakowej liczbie wziątek przegraną dzieli się po równo.

Wygrywający otrzymuje od przegranego zgodnie z wcześniejszym ustaleniem w zależności od ilości oczek w partii. Przypominam, że partia – to cztery zrzucone na początku gry karty. Przy tym A karo liczy sobie 5, a W kier – 4 oczka. Do sumy oczek w partii zawsze dodaje się 4. Na przykład, w partii: W pik, 9 trefl, T karo, W karo, co daje 1 + 4 + 1 (W + A + W) + 4 (partia) = 10 oczek.

Za zagrane Asy i W kier na które zostały pobrane wziątki, wypłaca się wygrywającemu według standardowej taryfy (również jak za dorzucone karty).

Jeśli któryś z graczy wykonał „reversis”; tzn. pobrał wszystkie wziątki – zabiera bank. Reversis uważa się za zamierzony w przypadku, gdy gracz pobrał 9 pierwszych wziątek. Jeśli ten gracz nie pobiera jednej z dwóch pozostałych – „reversis” przegrany. W tym przypadku, ów gracz wpłaca do banku dotychczasową jego równowartość.

Źródło: Wydawnictwo KARUZELA

Redakcja poleca

REKLAMA