Profesjonaliści bardzo dobrze wiedzą, że ważniejszy od posiadanego sprzętu jest punkt widzenia. Sposób w jaki rozmieścimy elementy na kadrze, jaka będzie relacja pomiędzy planami stanowią o jakości naszych zdjęć.
Zwykła zmiana pozycji aparatu może zmienić słaby kadr w rewelacyjny. Nawet mała zmiana ma kolosalne znaczenie jeśli zmieni się zawartość kadru, zmienią się proporcje, relacje pomiędzy elementami, układ linii, czy planów.
Aby nie „klikać” stu ujęć które są do siebie niemal bliźniaczo podobne należy podczas fotografowania zwracać szczególną uwagę na główny motyw zdjęcia. Często zdjęcie traci na sile jeśli coś znajduję się za głównym motywem lub blisko niego i odwraca naszą uwagę. Mały krok w bok, przesunięcie aparatu w lewo lub w prawo może diametralnie zmienić naszą sytuację i późniejszą ocenę kadru. To samo tyczy się ruchu w tył lub w przód – czasami warto po prostu bardziej wypełnić kadr motywem przewodnim.
Zobacz: Portret w plenerze
Choć większość z nas fotografuje na wprost ( co nie jest błędem) warto raz na jakiś czas spróbować innej perspektywy. Pochylenie aparatu pod kątem może dać ciekawsze ujęcie i wpłynąć na sposób odbioru naszych zdjęć.
Zloty podział
Fotografując pejzaże dzielimy widzianą przestrzeń. Miejsce jakie linia ta zajmuje w kadrze ma zasadnicze znaczenie dla kadru. Relacje pomiędzy niebem a ziemią zupełnie zmieniają zdjęcie, jego plastykę i główny element na którym skupi się widz. Według standardowych prawideł linie podziału powinniśmy umieszczać w miejscach zgodnych z regułą złotego podziału. Oczywiście horyzont umieszczony centralnie lub nawet w 1/8 kadru również jest poprawny o ile fotograf ma jakiś cel w takim zaburzeniu proporcji.
Jeśli linia horyzontu jest poniżej środka kadru to uwaga skupia się na przestrzeni nieba, pierwszy plan traci wtedy na znaczeniu ( no chyba że zawiera bardzo mocny element).
Kadrowanie po środku obrazu, wyrównuje siły nieba i ziemi. Ten sposób jest atrakcyjny jedynie tedy gdy chcemy uwypuklić symetrie.
Wysoko umieszczona linia horyzontu akcentuje pierwszy plan. Niebo jest elementem dodatkowym. Zazwyczaj przy tego typu ujęciach buduje się dolną część kadru tak aby pokazać wrażenie głębi obrazu.
Pochyl aparat
Warto podczas fotografowania korzystać również z pochyłów. Choć specjalistyczne obiektywy do tego typu fotografii są bardzo drogie to możemy przechylać również sam aparat uważając jednak aby nie przerysować elementów kadru. Punkty widzenia z góry i z dołu zwane są w fotografii ptasią i żabią perspektywą.
Sprawdź: Głębia ostrości w lustrzankach
Taki typ kadrowania zmienia charakter obrazu – możemy go więc używać jeśli chcemy zaburzyć linię horyzontu lub jeśli naszym celem jest karykatura fotografowanego obiektu.Główny motyw zdjęcia często wypada słabiej z innego ujęcia z powodu tła. Nie z każdej strony jest ono jednolite przez co jesteśmy skazani na jeden punkt widzenia. Alternatywą jest np. ukazanie tylko fragmentu fotografowanego obiektu lub zastosowanie takiego otworu przysłony który wyeliminuje szczegóły tła.