Rodzinna domatorka
Dla współczesnych Polek niezwykle ważna jest rodzina. Aż 94 proc. spośród badanych uważa się za kobiety rodzinne, a 91 proc. twierdzi, że w przyszłości najważniejsza będzie dla nich właśnie rodzina. Współczesne kobiety odchodzą jednak od tradycyjnego podziału ról – 90 proc. ogółu badanych uważa, że obowiązki domowe powinny być równo rozdzielone pomiędzy domowników, a 78 proc. pań twierdzi, że kobiety pracujące zawodowo mogą dostarczyć tyle samo troski i ciepła swoim dzieciom, co kobiety zajmujące się tylko domem. 90 proc. pań uważa swój dom za „ciepłe, przytulne miejsce”. Najczęstsze marzenie Polek to podróże (43 proc.), a także budowa lub kupno domu (31 proc.). Najlepszym sposobem na stres i napięcie, jest zdaniem badanych, jest spotkanie z kimś bliskim, sprzątanie (po 35 proc.), słuchanie muzyki (27 proc.) oraz oglądanie telewizji (21 proc.).
Kobieta pracująca
Współczesne kobiety w większości są aktywne zawodowo – 67 proc. badanych łączy prowadzenie domu z pracą. Największy odsetek spośród nich stanowią pracownicy umysłowi i administracyjni (27 proc.), pracownicy handlu i usług (20 proc.) oraz specjaliści, samodzielni pracownicy z wyższym wykształceniem (18 proc.). Najważniejszą rzeczą w pracy jest dla Polek pewność zatrudnienia (78 proc.) oraz możliwość rozwoju i podnoszenia swoich kwalifikacji (75 proc.). Jednocześnie 63 proc. kobiet, zmieniając pracę, kierowałoby się tylko wysokością zarobków, a jedynie 31 proc. jest w stanie ponieść wyrzeczenia, aby odnieść sukces w pracy.
33 proc. pań jest zadowolonych ze swojej sytuacji materialnej, a 62 uważa ją za średnią. Jedynie 5 proc. badanych wyraża dezaprobatę dla stanu swoich finansów.
Kobieta piękna
Badane Polki dużą wagę przywiązują do wyglądu zewnętrznego i chcą się podobać mężczyznom – 65 proc. ankietowanych jest zadowolone z tego, jak wygląda, a 55 proc. nic nie chciałoby w sobie zmienić. Jeśli kobiety zdecydowałyby się jednak zmodyfikować coś w swoim wyglądzie, najczęściej byłoby to zrzucenie zbędnych kilogramów (24 proc. wskazań). Polki dbają o siebie stosując kosmetyki (69 proc.), chodząc do fryzjera (64 proc.) oraz wysypiając się (42 proc.).
- Wysoki odsetek kobiet zadowolonych ze swojego wyglądu, nieco sprzeczny z potoczną intuicją, według której każda kobieta chciałaby wyglądać jak modelka, pokazuje, że współczesne kobiety patrzą na siebie realistycznie i w takim spojrzeniu odnajdują zadowolenie – komentuje Marta Barankiewicz, badacz rynku z TNS OBOP.
Uczestniczka życia kulturalnego
57 proc. pań korzysta na co dzień z internetu – nie tylko w celach zawodowych, ale i w codziennej komunikacji, edukacji i uczestnictwie w kulturze. 51 proc. stale czyta tygodniki, a 29 proc. – miesięczniki.
Optymistka zadowolona z życia
TNS OBOP zapytał kobiety również o satysfakcję ze swojego życia. 44 proc. ankietowanych pań odpowiedziało, że jest z niego zadowolone, a jedynie 2 proc. spośród ankietowanych wskazało na zdecydowane niezadowolenie z sytuacji, w jakiej się obecnie znajduje. 28 proc. kobiet wierzy w jeszcze lepszy los, uznając poprawę życia w przyszłości za prawdopodobną. Zmiany na lepsze określa jako umiarkowanie prawdopodobne aż 60 proc ankietowanych.
TNS OBOP badał opinie kobiet na temat współczesnej kobiecości na reprezentatywnej grupie Polek w wieku 25-45 lat za pomocą standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych, przeprowadzanych w domach respondentek. Całkowita wielkość próby – 300. Wywiady przeprowadzano na terenie całej Polski. Badanie zrealizowano na zlecenie PF Jelfa, producenta preparatu multiwitaminowego Falvit – suplementu diety dla kobiet. Badania są częścią projektu wystawy fotografii współczesnych Polek, „Obraz Polki XXI wieku”.
– Podejmując badania, chcieliśmy uzyskać obraz współczesnych Polek, by móc lepiej zrozumieć ich problemy i oczekiwania. Jako producent Falvitu – preparatu dla kobiet – chcemy być swego rodzaju rzecznikiem i zaufanym pomocnikiem naszych pań. By pokazać zarówno głębię otrzymanego obrazu, jak i urok oraz bogactwo kobiecego świata – spróbowaliśmy przełożyć wyniki badań na język obrazu, prosząc znanych fotografików o sportretowanie kilku najwyraźniejszych modeli kobiecości. Stąd właśnie nasza wystawa – powiedziała Magdalena Kacprzuk, kierownik produktu Falvit w PF Jelfa.
mat. prasowe