Nowy old school

Old school jest w modzie - przekonać się o tym możemy na każdym kroku. Każdego dnia spotykamy przykłady, jak bardzo na topie są przedmioty, ciuchy, gadżety, sprzęt AGD czy przedmioty codziennego użytku w odświeżonym designie, który bezpośrednio nawiązuje do wzornictwa przełomu lat 50‘ i 60’ czy 70’ i 80’.
/ 10.10.2010 12:19

Old school jest w modzie -  przekonać się o tym możemy na każdym kroku. Każdego dnia spotykamy przykłady, jak bardzo na topie są przedmioty, ciuchy, gadżety, sprzęt AGD czy przedmioty codziennego użytku w odświeżonym designie, który bezpośrednio nawiązuje do wzornictwa przełomu lat 50‘ i 60’ czy 70’ i 80’.

Najbardziej topowe projekty pochodzą obecnie z pracowni Pininfarina, Giugiaro czy Abarth.

Fiat 500

Następca modelu Fiata Topolino zwanego popularnie "myszką", swoją nazwę zawdzięcza dwucylindrowemu, chłodzonemu powietrzem silnikowi o pojemności i zbliżonej do 500 cm sześciennych. Pierwsze "pięćsetki" produkowane we Włoszech do połowy lat 50' najpopularniejsze były wśród nabywców o niższym statusie materialnym, którzy chętniej wybierali samochód o zredukowanej liczbie cylindrów, przez co był przede wszystkim tańszy w utrzymaniu.
Powrót do modelu sprzed pół wieku i premiera ponad 50 lat po zaprzestaniu jego produkcji wzbudzały wiele emocji. Zastanawiano się, jak bardzo nowy Fiat 500 będzie zbliżony do swojego poprzednika i czy podobny pozostanie tylko z nazwy.

Nowy old school

Samochód okazał się być wyjątkowym przykładem kunsztu włoskich mistrzów. Twórcy nowej 500-tki zachowali styl poprzednika, ale nadali też niepowtarzalny charakter nowemu modelowi.
Fiat 500 został wybrany samochodem roku 2008, co stało się potwierdzeniem wyjątkowego charakteru projektu, w którym świetnie połączono tradycję z nowoczesnością


Vespa

To marka, której nie trzeba przedstawiać Zgrabna "osa" (został nazwana tak ze względu na charakterystyczny kształt - wąską talię i wyraźnie odznaczający się odwłok) to nie tylko kultowy skuter, to historia ponad 60 lat włoskiego designu motorowego. Należąca do firmy Piaggio marka skuterów w stylu retro swoje powstanie zawdzięcza inżynierowi Corradino D'Ascanio. W intencji twórców miał być to pojazd dla masowego odbiorcy - tani, szybki i wygodny. Z założenia miał być produktem osiągalnym dla dotkniętego wojną i niedostatkiem społeczeństwa Włoch. Vespa, początkowo sprzedawana tylko na półwyspie, szybko stała się popularna również w innych krajach Europy i na świecie. Modele produkowane były na licencji w Anglii, Hiszpanii, Indiach, Niemczech, Francji, Brazylii czy Belgii.

Nowy old school
Fot. http://www.vespawallpapers.com

Obecnie modele Vespy nie są już tak łatwo dostępne, wręcz przeciwnie, jeśli chodzi o o cenę i jakość użytych materiałów, stały się produktem (podobnie z resztą jak fiat 500) w pewnym sensie luksusowym.

Smeg
Włoska marka, produkująca przede wszystkim duży sprzęt AGD (pralki, lodówki, piekarniki), inspiracje dla swoich modeli czerpie bezpośrednio z wzornictwa lat 50' i 60’. Sztandarowym produktem, który stał się rozpoznawalny na całym świecie, jest lodówka żywcem przeniesiona z przeciętnej włoskiej czy angielskiej kuchni końca lat 50'.

Nowy old school
Fot. http://www.apartmenttherapy.com

Jej obłe kształty i radosne kolory naprawdę cieszą oko, wprowadzają nostalgiczny nastrój do współczesnej kuchni. Za swój charakterystyczny design dwa lata temu firma doczekała się najważniejszej tego typu nagrody we Włoszech, mianowicie Nagrody Leonarda dla Włoskiej Jakości, która została wręczona prezesowi Smeg SpA, Roberto Bertazzoniemu w uzasadnieniu podano, iż Smeg jest doskonałym przykładem produktów "Made in Italy" łączących w sobie doskonały styl, funkcjonalność a także dbałość o każdy szczegół oraz poszanowanie dla tradycji włoskiego wzornictwa.

Nike

Oldschoolowy charakter mają również modele z ostatnich kolekcji Nike.

Nowy old school
Fot. http://sneakernews.com

Producent obuwia sportowego swoje projekty oparł bezpośrednio na egzemplarzach butów z lat 80’. Nowe-stare modele zostały entuzjastycznie przyjęte przez młodzież znudzoną już dotychczasowym wizerunkiem marki, zbyt plastikowym, sztywnym i stonowanym. Co ciekawe oldschoolowe buty, mimo iż znacznie droższe od standardowych modeli cieszą się dużą popularnością i są bardzo chętnie kupowane.
 

Zmitrek

Redakcja poleca

REKLAMA