Weryfikacja
Czasy fotografii cyfrowej przyniosły ze sobą dziesiątki gigabajtów nowych danych na naszych dyskach. Odeszła w zapomnienie oszczędność cechująca fotografów mających do dyspozycji 36 niepowtarzalnych klatek. Teraz pstrykamy bez opamiętania wiedząc, że każde nieudane ujęcie możemy usunąć, a i pojemność kart pamięci wzrasta bez opamiętania.
Ludzie zajmujący się fotografią na poważnie ( profesjonalnie czy też amatorsko) wiedzą jak ważne jest stworzenie kopii zapasowych naszych cyfrowych zbiorów. W przypadku trzymania zdjęć na dysku naszego komputera zalecają więc posiadanie przenośnego dysku twardego (trzymanego głęboko w szafie) na wypadek poważnej awarii PC-ta. Obecne ceny zachęcają do takiego rozwiązania gdyż cena 1 GB jest często niższa niż 1 zł, a wiec na równi z płytami przy zdecydowanie większej trwałości.
Trwałość zapisu w takim przypadku to spokojnie 5 lat, po których zaleca się przegranie danych na nowy dysk, sformatowanie starego i ponowne zapełnienie.
Porządkowanie zdjęć
Jeśli już zdecydujemy się na formę zapisu naszych zdjęć pora zając się ich prawidłowym skatalogowaniem. Pierwszą czynnością za jaką należy się zabrać jest kilkukrotne przejrzenie wszystkich fotografii i odrzucenie gniotów. "Darmowe zdjęcia" do jakich przyzwyczaiła nas fotografia cyfrowa sprawiają, że robimy dziesiątki takich samych ujęć, często tak tandetnych, że sami dziwimy się co nas tknęło aby pstryknąć. Sięgając do takiego zbioru po latach czuć będziemy jedynie zażenowanie, nie mówiąc już o pokazaniu takiej kolekcji znajomym.
Aby uniknąć takich sytuacji skupmy się na jakości. Przed zgraniem zdjęcia zastanówmy się czy będzie nam ono kiedykolwiek potrzebne i czy nie będziemy się go wstydzić. Jeśli jest kiepskie usuwamy je zachowując w ten sposób porządek i przejrzystość. Usuwanie jest wbrew pozorom bardzo proste - przy podglądzie klikamy na klawiaturze DELETE i potwierdzamy enterem.
Nawet po weryfikacji naszych przecudownych kadrów zdarzyć się może, że zostanie nam kilka tysięcy zdjęć. Co wtedy ? Trzymanie tylu plików w jednym folderze jest niepraktyczne. Bardzo przydatną opcją jest segregacja zdjęć poprzez wgrywanie ich do folderów tematycznych. Aby w przyszłości odnaleźć szukane zdjęcia tytułujmy foldery w następujący sposób: RRRR-MM-DD, wydarzenie etc. np. 2009-07-12, Ulewa w Warszawie.
Ważne jest aby na początku umieścić datę w formacie rok-miesiąc-dzień, ponieważ kiedy w ustawieniach folderu zaznaczymy opcję “rozmieść ikony według ‘nazwa’” system posegreguje nam foldery w kolejności od najstarszych (np. 2009-05-01, Urodziny Babci) do najnowszych (2009-07-12, Ulewa w Warszawie) co ułatwi nam chronologiczny zapis folderów (a wraz z nimi zdjęć) na zapasowy dysk lub płytę.