Wraz z rosnącym z roku na rok udziałem Polaków w konkursie rosną także nasze szanse na zdobycie prestiżowej statuetki Lucie. Termin przyjmowania zgłoszeń do tegorocznej edycji konkursu upływa 15 lipca, a dla nowej, bo ustanowionej w zeszłym roku, kategorii Deeper Perspective 30 czerwca.
Polacy nagrodzeni
Podczas ubiegłorocznego konkursu Pilsner Urquell International Photography Awards 2007, nazywanego często „Oskarami Fotografii”, polscy fotograficy triumfowali w aż 4 kategoriach. Nagrody główne zdobyli Michał Szlaga (“Architektura - budynki” oraz „Ludzie - autoportret”), Zosia Zija (“Ludzie-inne”) oraz Michał Cała (Przemysł”). Na naszym koncie znalazło się także 106 honorowych wyróżnień m.in. dla Jacka Poremby za zdjęcia mody, Jakuba Kamińskiego z „FotoRzepy” za serię fotoreportaży, Darka Golika z „Rzeczpospolitej” za zdjęcia sportowe i Wojciecha Druszcza z „Polityki” za prace w kategorii „Ludzie – styl życia.
„Prawdziwą satysfakcją była dla mnie możliwość uczestniczenia w gali w Nowym Jorku i przyjęcia nagrody z rąk mistrza fotografii - Elliotta Erwitta” – mówi Michał Szlaga, ubiegłoroczny laureat konkursu. „Ogromnie cieszy mnie także to, że jedną z moich prac wybrano do wystawy pokonkursowe „Best od Show” – dodaje.
Lucie Awards – może w tym roku?
Mimo licznych nagród żadnemu z Polaków w zeszłym roku nie udało się zdobyć tak pożądanej statuetki Lucie Awards. Zdobyli je bowiem Włoch Massimo Mastrorillo okrzyknięty „Fotografem Roku”, Kanadyjczyk Larry Louie uznany za „Odkrycie Roku” oraz Brytyjczyk Charlie Crane za zwycięstwo w kategorii otwartej „Deeper Perspective” („Głębsza perspektywa”).
Być może w tym roku nasze szanse na Lucie Awards wzrosną wraz z rosnącą liczbą polskich uczestników konkursu. Pilsner Urquell – główny sponsor konkursu – od lat bowiem promuje go wśród polskich fotografów i zachęca zarówno amatorów, jak i profesjonalistów do zgłaszania swoich prac.
W tym roku można to zrobić za pośrednictwem polskojęzycznej strony www.foto.pilsner.pl lub bezpośrednio na stronie konkursu www.photoawards.comTermin zgłaszania prac do kategorii „Deeper Perspective” upływa 30 czerwca, a do pozostałych kategorii 15 lipca 2008.
Jak podpowiada Michał Szlaga zgłaszając prace warto bardzo dokładnie przeanalizować poszczególne kategorie i przejrzeć zwycięskie zdjęcia z lat ubiegłych. Konkurs oferuje bowiem spore możliwości i daje szanse na zgłoszenie prac, które być może w polskich konkursach nie zostałyby zauważone.
Konkursowe zasady
Pilsner Urquell International Photography Awards to jeden z najbardziej prestiżowych i największych konkursów fotograficznych świata. Przyznawane w nim statuetki Lucie Awards często nazywane są „Oscarami fotografii”. Co roku na konkurs napływa około 20.000 zgłoszeń z całego świata – zarówno od profesjonalistów, jak i amatorów. Profesjonaliści mogą startować w ośmiu kategoriach konkursowych, z których każda zawiera od kilku do kilkunastu podkategorii. Osobno oceniani są amatorzy, którzy mogą zgłaszać swoje prace w siedmiu kategoriach. Autor najlepszego amatorskiego zdjęcia zdobywa statuetkę Lucie Award, tytuł „Odkrycia Roku” oraz nagrodę w wysokości 5.000 USD. Zwycięzcy wszystkich 16 kategorii rywalizują o tytuł Międzynarodowego Fotografa Roku, statuetkę Lucie Award oraz nagrodę finansową w wysokości 10.000 USD.
Od 2007 roku, z inicjatywy marki Pilsner Urquell, w konkursie Pilsner Urquell International Photography Awards przyznawana jest dodatkowa statuetka Lucie Awards w kategorii „Deeper Perspective” („Głębsza Perspektywa”). Marka zaproponowała stworzenie kategorii, by móc nagradzać tych, którzy potrafią spojrzeć na świat wytrawnym okiem. Nagradzane w tej kategorii zdjęcia pokazują świat z nieco innej, mniej oczywistej perspektywy. Prezentują indywidualne spojrzenie artysty na otaczającą go rzeczywistość, a jednocześnie stają się inspiracją dla ich odbiorców.
Warunkiem przyjęcia pracy do konkursu Pilsner Urquell International Photography Awards jest ukończenie przez autora 21 roku życia, uiszczenie opłaty i zgłoszenie jej do jednej (lub kilku) z poniższych kategorii. Sędziowie konkursu Pilsner Urquell International Photography Awards nie mogą przenieść fotografii do innej kategorii bez zgody autora.
Kategorie dla profesjonalistów: Architektura, Album Fotograficzny, Foto-Reportaż, Fotografia Reklamowa, Sztuka, Natura, Ludzie, Fotografia Wyspecjalizowana, Głębsza Perspektywa
Kategorie dla amatorów: Architektura, Foto-Reportaż, Fotografia Reklamowa, Sztuka, Natura, Ludzie, Fotografia Wyspecjalizowana, Głębsza Perspektywa.
Profesjonalni fotografowie są oceniani razem z profesjonalistami, a amatorzy z amatorami i studentami fotografii. Za profesjonalnego fotografa uważa się osobę, która z fotografowania czerpie ponad 60% swoich dochodów.
Pilsner Urquell. Wytrawny smak rodzi się z czasem.
Pilsner Urquell to pierwsze na świecie piwo jasne, które powstało w 1842 roku. Ma wyjątkowy, pełen goryczki, smak. Jest idealne dla tych, którzy potrafią docenić prawdziwą jakości oraz mają wyrobiony gust. Pilsner Urquell przez ponad 160 lat nie poddaje się trendom i modom, będąc wiernym swej oryginalnej recepturze. Pilsner Urquell jest zaproszeniem do świata wytrawnego smaku - świata wymagających konsumentów. Odzwierciedleniem wartości reprezentowanych przez markę jest jej zaangażowanie w wyjątkowe przedsięwzięcia muzyczne i fotograficzne na najlepszym, światowym poziomie.
Od 2005 roku marka wspiera prestiżowy konkurs fotograficzny Pilsner Urquell International Photography Awards, jako jego główny sponsor. W Polsce Pilsner Urquell wspiera polską fotografię m.in. poprzez wyjątkowy projekt fotograficzny - „Galeria Pilsner Urquell”, do którego zaproszona została czołówka polskich fotografów: Łukasz Trzciński, Paweł Żak, Katarzyna Madziała oraz Roman Łuszczki. W Krakowie, Gdańsku, Warszawie i Poznaniu czterech fotografów wykonało serię zdjęć, będących ich wizją tychże miast. Zdjęcia zaprezentowane zostały szerszej publiczności podczas cyklu specjalnie przygotowanych otwartych wystaw.
Pilsner Urquell to także wyjątkowa muzyka dobrana ze smakiem. W Polsce, pod patronatem Pilsner Urquell, odbyło się do tej pory ponad 200 koncertów w tym m.in. takich sław jak: Stacey Kent, Ive Mendes, Andreas Volleweider, Michał Urbaniak, Urszula Dudziak, David Murray, Jehro czy Angie Stone. Pilsner Urquell jest sponsorem „Siesty” - najpopularniejszej w Polsce audycji radiowej z „dźwiękami dobranymi z wyjątkowym smakiem” – autorskiego programu Marcina Kydryńskiego nadawanego co tydzień w radiowej „Trójce”.
Kompania Piwowarska - Lider branży piwowarskiej w Polsce
Kompania Piwowarska jest największym przedsiębiorstwem piwowarskim w Polsce. Kilkusetletnie doświadczenia w warzeniu piwa, nowoczesna technologia i rygorystyczne przestrzeganie zasad produkcji na światowym poziomie (World Class Manufacturing) gwarantują najwyższą jakość jej produktów. Do portfela marek należy TYSKIE (ulubione piwo Polaków), ŻUBR (druga marka w Polsce pod względem wielkości sprzedaży), LECH, Dębowe Mocne, Pilsner Urquell, Redd's, Dog in the Fog, Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro oraz Wojak i Gingers. Kompania Piwowarska powstała w 1999 roku w wyniku połączenia Tyskich Browarów Książęcych i Lech Browary Wielkopolski. W roku 2003 do Kompanii dołączył Browar Dojlidy w Białymstoku, a w 2008 r. Browar Kielce. Wielkość sprzedaży osiągniętej przez KP w roku finansowym zakończonym 31 marca 2007 wyniosła ponad 13 mln hektolitrów piwa.
SABMiller – jeden z największych na świecie producentów piwa
Kompania Piwowarska jest częścią jednego z największych na świecie producentów piwa - SABMiller plc. Grupa obecna jest w ponad 60 krajach na sześciu kontynentach, a jej portfel obejmuje ponad 150 silnych marek (m.in. Pilsner Urquell, Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro czy Castle Lager). SABMiller plc jest jedną z największych na świecie (poza USA) firm rozlewających produkty Coca-Coli. W roku finansowym zakończonym 31 marca 2007 SABMiller osiągnął przychody w wysokości 18,6 mld dolarów i wypracował zysk brutto 2,8 mld dolarów. Sprzedaż piwa wyniosła 216 mln hl.