Kiedy akcja równa się emocjom
Cataleya to wciąż zawodowa zabójczyni, z 23 morderstwami na koncie. A prawdziwa masakra ma dopiero nadejść. "Ta opowieść niekoniecznie jest racjonalna z perspektywy moralnej", przyznaje reżyser. Naszym zadaniem było więc nakręcenie filmu w taki sposób, by widz ciągle kibicował Cataleyi, sympatyzował z nią. Wraz z poszczególnymi aktorami musieliśmy pokazać każdą kolejną ofiarę Cataleyi tak, by pogłębić to, co Zoe zrobiła z tą postacią – za każdym razem czyny głównej bohaterki noszą w sobie coś poruszającego.
Utrzymywanie odpowiedniego balansu pomiędzy zewnętrznymi atrybutami i wewnętrznymi emocjami Cataleyi okazało się dla twórców nieustanną walką, w której kwestią kluczową był sposób ukazania morderstwa rodziców bohaterki. Nie chciałem wstawiać w różnych miejscach filmu krótkich retrospekcji Cataleyi-dziecka, żeby w ten sposób pokazać, jaką jest obecnie osobą, wyjaśnia Megaton. Zdecydowaliśmy, że o wiele lepszym pomysłem będzie rozwinięcie scen z udziałem Amandly Stenberg, która wciela się w małą Cataleyę. Dzięki temu w momencie, kiedy poznajemy na ekranie dorosłą już bohaterkę, z miejsca przenosimy na nią wszystkie cechy dziewczynki, którą jeszcze niedawno widzieliśmy na ekranie. Dorosła Cataleya jest naturalnym przedłużeniem małej Cataleyi. Zoe pracowała wraz z Amandlą Stenberg, by nauczyć się wzajemnie jak najlepiej naśladować i rozumieć nawyki i zwyczaje tej drugiej. Cataleya jest postacią stworzoną z osobowości obu aktorek, dzięki czemu na ekranie staje się bohaterką tak bardzo wiarygodną.
Cataleya, jako kobieta, posiada w swoim życiu jedynie dwóch mężczyzn, do których żywi większe uczucia – to jej wujek Emilio oraz chłopak Danny. Emilio to obecnie jedyna rodzina Cataleyi. Od chwili ich smutnego pojednania, po śmierci rodziców dziewczyny, do momentu ostatniej brutalnej kłótni, sceny z tą dwójką należą do najbardziej emocjonalnych w całym filmie. Chciałem, by wujek, który niespodziewanie musi zająć się małą, zupełnie nie pasującą do jego świata osóbką, był postacią poruszającą, wyjaśnia Olivier Megaton, po chwili dodając: i żeby pozostał takim bohaterem przez cały czas trwania filmu, nawet wtedy, kiedy przyjdzie mu zrozumieć, że Cataleya jest już dorosłą osobą, mogącą robić to, co chce, i zdolną do tego, by go oszukać. Kiedy Emilio odkrywa, że Cataleya potajemnie planowała wykonanie od dawna upragnionej zemsty, dochodzi między nimi do awantury – oboje są dzikimi kotami, które zawsze chadzają własnymi ścieżkami.
Jej związek z chłopakiem, Dannym, to natomiast zupełnie inne, ale całkowicie realne zagrożenie dla Cataleyi. Wątek miłosny sprawia, że bohaterka przenosi się do zupełnie innego świata, wyjaśnia Megaton. Danny nie wie zbyt wiele o Cataleyi, ponieważ ona nie rozmawia z nim o swoim prawdziwym życiu, opowiada Michael Vartan, który gra w filmie Danny’ego. Jednak z każdym kolejnym dniem Cataleya przekonuje się, że jest o wiele bardziej przywiązana do Danny’ego niż by chciała przed sobą przyznać. Ciągle toczy wewnętrzną walkę pomiędzy tym, kim była i tym, kim się stała – i coraz trudniej jest jej utrzymywać fasady podwójnego życia, rozdartego pomiędzy miłością i zemstą.
„Colombiana” to kino akcji, z wieloma scenami pościgów. W filmie znajduje się także dużo strzelanin i wybuchów, w szczególności w finałowej sekwencji zniszczenia hacjendy Don Luisa. Ostatnia scena to naprawdę coś wyjątkowego, wyjaśnia z uśmiechem reżyser. Zaczyna się od tego, że Cataleya jest uzbrojona w wyrzutnię rakietową!. Jednak pomimo wszelkich śmiertelnych niebezpieczeństw, którym jego bohaterka musi sprostać, Olivier uważał, że Cataleya nigdy tak naprawdę nie odczuła prawdziwego niebezpieczeństwa, bowiem zawsze miała przy sobie jakąś broń. Potrzebowałem emocjonującej walki wręcz, kontynuuje Megaton, takiej jaką zaczęliśmy ponownie się zachwycać dzięki filmom o Jasonie Bourne’ie.
Wraz z Alainem Figlarzem stworzyli więc koncepcję walki na gołe pięści pomiędzy Cataleyą i Marco, która odbywa się w ciasnej łazience. No, prawie na gołe pięści, bowiem śmiertelni wrogowie dosyć szybko zaczynają wykorzystywać walające się obok nich przedmioty – łącznie z ręcznikami oraz szczoteczkami!
Zoe trenowała z Alainem przez dwa miesiące i sama wykonała 98% ujęć wykorzystanych w tej scenie, dzięki czemu jej ekranowa kreacja stała się jeszcze bardziej wiarygodna. W tym samym czasie Jordi pracował w Hiszpanii ze swoim dublerem.
Zoe przeszła bardzo rygorystyczny trening, Jordi o wiele mniejszy, dodaje Megaton. Zdołał w tej scenie pokazać wiele cech swojego bohatera, ale z perspektywy fizycznej był bardzo ograniczony. Natomiast oboje byli naprawdę wyczerpani, co tylko podniosło poziom realizmu tej scen. Zoe trenowała z kaskaderem i była przyzwyczajona do odpowiedniego wyprowadzania ciosów, kontynuuje Mollą. Ze mną było zupełnie inaczej. Poprosiłem ją więc, żeby nie przesadzała z siłą ciosów. Przywaliła mi raz czy dwa przez przypadek. Nie wiem, czy ja ją też zaskoczyłem swoimi ciosami, ale mam taką nadzieję, śmieje się aktor.
Zobacz zwiastun filmu:
"Colombiana", Reżyseria: Olivier Megaton , Produkcja: USA/Francja 2011, Czas trwania: 107 min., Dystrybucja: Monolith Films, Premiera: 2 września 2011