W trakcie ostatniej dekady przez ekrany kin przewinęło się tyle filmów, że nie sposób ich policzyć. Członkowie Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej każdego roku wybierali ten jeden najlepszy. Oto lista dziesięciu obrazów, które w przeciągu ostatnich dziesięciu lat nagrodzono Oscarem w kategorii Najlepszy Film. Który z nich wywarł na Was największe wrażenie?
"Gladiator" (reż. Ridley Scott)
Rzymski generał Maximus skazany na śmierć przez pretendenta do tronu imperium, cudem uchodzi z życiem z zastawionej na niego pułapki. Pojmany przez handlarza niewolników, poddany morderczemu treningowi, zostaje gladiatorem. Dzięki swym niezwykłym umiejętnościom powraca do Rzymu, na arenę Colosseum, gdzie szybko zyskuje szansę na zemstę.
"Gladiator" (reż. Ridley Scott)
Obraz Ridleya Scotta to okraszona wspaniałą muzyką Hansa Zimmera epicka opowieść rozgrywająca się w czasach Cesarstwa Rzymskiego. To absolutnie doskonałe, zapierające dech w piersiach widowisko z fenomenalną rolą Russela Crowe. Film nominowano do Oscara w dwunastu kategoriach. "Gladiator" przyniósł statuetkę nie tylko producentom tego obrazu, lecz także Russelowi Crowe, a także osobom odpowiadającym za kostiumy, dźwięk i efekty specjalne. Scena bitwy z Germanami została okrzyknięta przez czytelników serwisu filmowego Stopklatka - najlepszą filmową sceną akcji 2000 roku.
"Piękny umysł" (reż. Ron Howard)
Film inspirowany życiem paranoicznego schizofrenika, a jednocześnie genialnego matematyka XX wieku Johna Nasha. Stworzone przez niego w latach 50-tych formuły stały się podstawami Teorii Gier stosowanej w ekonomii, za co w 1994 roku został uhonorowany Nagrodą Nobla. "Piękny umysł" to poruszająca opowieść o odwadze, pasji i triumfie umysłu, która na długo pozostaje w pamięci.
"Piękny umysł" (reż. Ron Howard)
Russel Crowe za rolę cierpiącego na schizofrenię geniusza został nominowany do Oscara. "Piękny umysł" nominowo w sumie w ośmiu kategoriach. Statuetki otrzymali producenci, reżyser, scenarzysta oraz Jennifer Connelly.
"Chicago" (reż. Rob Marshall)
Ekranizacja legendarnego musicalu Johna Kandera, Freda Ebba i Boba Fosse'a. Roxie Hart marzy o tym, by podbić miasto wiatrów i zostać gwiazdą wodewilu na miarę słynnej Velmy Kelly. Jej marzenie może się ziścić, gdy oskarżona o popełnienie morderstwa ląduje w tym samym więzieniu co panna Kelly...
"Chicago" (reż. Rob Marshall)
"Chicago" nominowano do Oscarów w trzynastu kategoriach. Statuetkami uhonorowano Collen Atwood, która stworzyła nieziemskie kostiumy, montażystę Martina Walsha, dźwiękowców, scenografów, Catherine Zeta-Jones oraz producenta Martina Richardsa. Z ciekawostek warto dodać, że do roli Billy'ego Flynna, która przypadła Richardowi Gere, rozpatrywano Johna Travoltę, Kevina Spacey oraz Hugh Jackmana. Kandydatkami do ról kobiecych były zaś Madonna, Goldie Hawn, kathy Bates, Rosie O'Donnell, Nicole Kidman, Gwyneth Paltrow, Cameron Diaz i Britney Spears. Początkowo rolę Roxie Hart miała zagrać Charlize Theron, lecz gdy za kamerą stanął Rob Marshall, przegrała ona w starciu z Renée Zellweger. I chyba dobrze się stało, bo Zellweger wywiązała się z powierzonego jej zadania na szóstkę z plusem.
"Władca Pierścieni: Powrót Króla" (reż. Peter Jackson)
Frodo musi pokonać przebiegłego Golluma, przetrwać przerażający atak olbrzymiego pająka Sheloby i oprzeć się zniewalającej mocy Pierścienia, który niesie za sobą zniszczenie i zgubę. Aragorn musi dobyć miecza swych przodków i przyjąć koronę swego dziedzictwa. Oto kulminacja trylogii opartej na klasyce literatury autorstwa J.R.R. Tolkiena!
"Władca Pierścieni: Powrót Króla" (reż. Peter Jackson)
"Władca Pierścieni: Powrót Króla" to bezdyskusyjne, obsypane wieloma nagrodami arcydzieło. Wielki triumfator 76. ceremonii wręczenia Nagród Akademii. Obraz zdobył statuetki we wszystkich dziesięciu kategoriach, w których otrzymał nominację. Król jak najbardziej zasłużył na swoją koronę.
"Za wszelką cenę" (reż. Clint Eastwood)
Trzydziestoletniej Maggie Smith marzy się kariera zawodowego boksera. Dziewczyna stara się dostać pod opiekę uznanego trenera, lecz ten stanowczo jej odmawia. Maggie mimo to przychodzi na treningi. Widząc jej zaangażowanie i poświęcenie Frankie Dunn decyduje się jej pomóc. Pomiędzy dziewczyną a jej mentorem zawiązuje się nić przyjaźni. Maggie zaczyna odnosić na ringu sukcesy. Ani ona, ani Frankie nie przypuszczają, że wkrótce przyjdzie im stanąć do walki, w której trzeba będzie czegoś więcej niż serce i odwaga...
"Za wszelką cenę" (reż. Clint Eastwood)
Obraz Clinta Eastwooda zdobył cztery statuetki. "Za wszelką cenę" to wielki, wspaniały film z rewelacyjną rolą Hilary Swank, który łamie nawet najtwardsze serca!
"Miasto gniewu" (reż. Paul Haggins)
Pewnego dnia przy drodze zostaje odkryte ciało brutalnie zamordowanego mężczyzny. Aby odkryć kto jest mordercą akcja filmu cofa się o 24 godziny śledząc działania ośmiu, pozornie niezwiązanych ze sobą mieszkańców Los Angeles, którzy mogą być zamieszani w tę zbrodnię...
"Miasto gniewu" (reż. Paul Haggins)
Podobno inspiracją do stworzenia tej historii był wypadek drogowy spowodowany przez Paula Hagginsa. Reżyser, scenarzysta i producent w jednym odebrał statuetkę za scenariusz oryginalny oraz najlepszy film. Doceniono również pracę montażysty Hughesa Winborne. "Miasto gniewu" to niebanalny obraz, który gra na uczuciach, przez co nie sposób go zapomnieć.
"Infiltracja" (reż. Martin Scorsese)
Remake światowego hitu "Infernal affairs". Jego akcja rozgrywa się w południowym Bostonie. Opowiada o zażartej walce policji z zorganizowaną przestępczością. Młody tajny agent policji, Billy Costigan otrzymuje rozkaz przeniknięcia do struktur mafijnych. Podczas gdy Billy zdobywa zaufanie przywódcy syndykatu, młody kryminalista Collin Sullivan awansuje w strukturach policji. Obydwoje coraz bardziej angażują się w swoją pracę. Po jakimś czasie odkrywają, że w ich szeregach działa kret. Costigan i Sullivan rozpoczynają wyścig o to, kto pierwszy odkryje tożsamość drugiego, by tym samym uratować własną skórę...
"Infiltracja" (reż. Martin Scorsese)
'Infiltracja" przyniosła Martinowi Scorsese upragnionego Oscara. Nagrodzono także montażystkę Thelmę Schoonmaker, która współpracowała ze Scorsese także przy "Aviatorze", "Gangach Nowego Jorku" czy "Wyspie tajemnic" oraz scenarzystę Williama Monahana.
"To nie jest kraj dla starych ludzi" (reż. Joel Coen, Ethan Coen)
Pewien myśliwy znajduje niedaleko granicy z Meksykiem paczkę heroiny, dwa miliony dolarów i wielu zabitych. Zabiera ze sobą gotówkę. Oczywiście obie strony nieudanego interesu chcą odzyskać stracone pieniądze i narkotyki, a także zabić wszystkich świadków. W ten sposób Moss wraz z całą rodziną musi się ukrywać. Nasłany na niego morderca nie ma łatwego zadania, gdyż Moss służył w wojsku i umiejętność zacierania po sobie śladów ma doskonale opanowaną.
"To nie jest kraj dla starych ludzi" (reż. Joel Coen, Ethan Coen)
"To nie jest kraj dla starych ludzi" to najbardziej odważny i ambitny obraz w karierze braci Coen. To oscarowa kreacja Javiera Bardem. Film zachwycił nie tylko Amerykańską Akademię Filmową, lecz także Stowarzyszenie Pracy Zagranicznej oraz recenzentów magazynu "Film", którzy okrzyknęli go najlepszym filmem 2008 roku (choć światowa premiera tego filmu odbyła się 19 maja 2007, na ekranach polskich kin zawitał dopiero w 2008 roku, stąd przyznano mu tytuł najlepszego filmu 2008 roku).
"Slumdog. Milioner z ulicy" (reż. Danny Boyle)
Jamal, mieszkaniec bombajskich slumsów, bierze udział w hinduskiej wersji "Milionerów". W trakcie trzymającego w napięciu programu policja aresztuje go pod zarzutem oszustwa. Funkcjonariusze chcą się dowiedzieć skąd chłopak ma tak dużą wiedzę. Podczas przesłuchania Jamal opowiada historię swojego dzieciństwa, przemocy i wielkiej miłości.
"Slumdog. Milioner z ulicy" (reż. Danny Boyle)
"Slumdog. Milioner z ulicy" otrzymał dziesięć nominacji do Oscara. Uhonorowano go w aż ośmiu kategoriach. Statuetki odebrali nie tylko producent i reżyser, lecz także kompozytor A.R. Rahman, scenarzysta Simon Beaufoy, montażysta Chris Dickens, dźwiękowcy Ian Tapp, Resul Pookutty iRichard Pryke. Anthony'ego Dod Mantle nagrodzono za zdjęcia, zaś Sukhwindera Singh, Tanvi Shah, Vijay Prakash za piosenkę "Jai Ho". Obraz nie tylko triumfował podczas 81. gali wręczenia Oscarów, ale także zwrócił oczy świata na problemy panujące w Indiach.
"The Hurt Locker. W pułapce wojny" (reż. Kathryn Bigelow)
Dramat wojenny opowiadający historię starszego sierżanta, Williama Jamesa. Przysłany na Bliski Wschód czuje się jak ryba w wodzie, ponieważ uzależniony od napięcia i dużej dawki adrenaliny, za nic ma sobie niebezpieczeństwo, które w stolicy Iraku czai się prawie na każdym kroku. Ciągle balansuje na granicy życia i śmierci.
"The Hurt Locker. W pułapce wojny" (reż. Kathryn Bigelow)
Katherine Bigelow przetarła szlaki innym kobietom pracującym w tym trudnym zawodzie, jak również utarła nosa swojemu byłemu mężowi Jamesowi Cameronowi. "Avatar" pomimo wielu nominacji był bowiem wielkim przegranym nie tylko podczas ceremonii wręczenia Oscarów, ale także nagrody BAFTA.