Analiza kolorystyczna

Spędzasz dużo czasu na zakupach. Wydajesz przy tym mnóstwo pieniędzy. W rezultacie Twoja szafa jest pełna ubrań, a Ty nadal nie masz się w co ubrać... Kobiecy przywilej - powiadasz... raczej pora na analizę kolorystyczną!
/ 09.10.2006 12:55
Spędzasz dużo czasu na zakupach. Wydajesz przy tym mnóstwo pieniędzy. W rezultacie Twoja szafa jest pełna ubrań, a Ty nadal nie masz się w co ubrać... Kobiecy przywilej - powiadasz... raczej pora na ANALIZĘ KOLORYSTYCZNĄ!

Wszystko, co nas otacza jest feerią barw silnie oddziałującą na nasze życie. Twój wizerunek wpływa nie tylko na to jak odbierają Cię inni, ale również jak Ty sama siebie postrzegasz. Kiedy wyglądasz dobrze, czujesz się pewniejsza, atrakcyjniejsza i śmielsza. A "wyglądać dobrze" to znaczy potrafić ocenić sytuacje w jakich przychodzi Ci się znaleźć, umieć dostosować się do okoliczności, mieć swój styl i znać kolory najlepiej podkreślające Twoją urodę.

Analiza kolorystyczna

Konsultacje wizerunku (image consulting) zapoczątkowane ponad 30 lat temu przez firmy zachodnie (np. Color Me Beautiful, Tadlea Shades of Beauty) opierają się na teorii koloru powstałej w XIX w. Punktem wyjścia dla ANALIZY KOLORYSTYCZNEJ jest ogólnie przyjęta przez Encyklopedię Brittanica, artystów i kolorystów na całym świecie Teoria Koloru Munsell'a. Zakłada ona istnienie 5 głównych, podstawowych kolorów: czerwonego, żółtego, zielonego, niebieskiego i fioletowego.

Możesz nosić wszystkie te kolory, warunkiem jest odpowiedni odcień, intensywność i przejrzystość wyznaczone przez Twój indywidualny koloryt, zapisany w kolorze skóry, oczu i włosów.

W latach 20-tych ubiegłego stulecia szwajcarski nauczyciel malarstwa - Johannes Itten poprosił swoich studentów o namalowanie autoportretów przy użyciu barw, które uznają za odpowiednie dla siebie. Nie patrząc na efekty ich pracy, bezbłędnie określił zestawy kolorystyczne jakimi się posłużyli. Dowiódł tym samym, że z indywidualnym wyglądem każdego człowieka, harmonizują określone grupy kolorów, które zgodnie z ich występowaniem w przyrodzie można przypisać czterem porom roku.

Jego teoria stała się z czasem podstawą poradnictwa kolorystycznego i dlatego dziś, w trakcie Analizy Kolorystycznej, raczej dla dyscypliny zostaniesz przydzielona do jednej z czterech grup o nazwie pór roku: Wiosna, Lato, Jesień, Zima.

Wbrew wszystkim charakterystycznym oznakom, podczas ustalania typu kolorystycznego może się zdarzyć, że nie da się jednocześnie zaliczyć kogoś do określonej grupy i sądzimy, że jesteśmy typem mieszanym. Typ mieszany jednak nie istnieje. Zdarza się natomiast, że kontrast między karnacją skóry, kolorem włosów i tęczówki oka w ramach jednego typu kolorystycznego nie jest wyraziście ukształtowany. Dzieje się tak dlatego, że każdy typ kolorystyczny występuje w różnych odmianach: delikatnej, jasnej, bardziej kontrastowej i ciemniejszej. Wówczas na przykład do delikatnego typu jesiennego o jasnej karnacji pasuje wiele przytłumionych odcieni palety wiosennej, lub typ letni o ciemniejszym kolorycie może się bardzo dobrze prezentować w delikatniejszych odcieniach Zimy.

W klasycznym poradnictwie kolorystycznym wykorzystuje się kolorowe chusty o charakterystycznych dla poszczególnych pór roku odcieniach czerwieni, zieleni, błękitu, żółci, fioletu i brązu. Oddziaływanie chłodnych i ciepłych odcieni tych kolorów na naszą karnację (gdy dany odcień pasuje do Twojego typu, twarz sprawia wrażenie zdrowej, świeżej, usta zyskują naturalną czerwień...) pozwala kolorystce zidentyfikować typ kolorystyczny i zaproponować wachlarz barw najkorzystniej podkreślających Twoją urodę.

Konsultacje wizerunku pozwalają dostrzec pewną zbieżność charakterów i podobieństwo zachowań klientek należących do poszczególnych grup typów kolorystycznych. Kobieta zmienną jest, ale... Jeżeli jest Wiosną zazwyczaj traktuje świat z rezerwą i jest nieśmiała. Wszystko po to, by w efekcie można było określić ją jednym zdaniem: "cicha woda brzegi rwie". Gdy przed lustrem siada pani Lato, bije wokół aura gracji i spokoju, by po chwili wyłonić się mogła artystyczna dusza analityka i perfekcjonalisty. Jesień - od początku otwarta i entuzjastyczna, ufna, uśmiechnięta, bardzo ruchliwa. Ma wielu przyjaciół i wszystko robi po swojemu. Często się kłóci, lecz szybko godzi. Chłodem wieje, gdy wejdzie pani Zima. Wyróżnia się z tłumu, ze stoickim spokojem, zawsze pewna siebie, niezwykle ambitna, inteligentna, zapracowana przywódczyni.

Pewnie zastanawiasz się do którego typu kolorystycznego się zaliczasz. Indywidualnego kolorytu nie da się określić na podstawie opisu, czy zdjęcia (często subiektywny opis nie jest rzetelny, a zdjęcia nie oddają naturalnej kolorystyki, zniekształcają twarz) i choć takie próby są czynione dają efekty przysłowiowego "gdybania", pozwalają stwierdzać, że profesjonalna Analiza Kolorystyczna jest u nas rzadkością.

Tymczasem w Polsce jest wielu odpowiednio wykwalifikowanych, doświadczonych kolorystów. Koszt profesjonalnej analizy kolorystycznej jest różny i zależy od indywidualnych stawek. Z konsultacji wizerunku korzystają przede wszystkim ludzie ze świata biznesu i modelingu, jak i zwykli zjadacze chleba poszukujący swojego stylu. Spotkania trwają około od 1,5 do 3h. i mają na celu określenie naturalnych półcieni występujących we włosach, skórze i oczach, które obecne w garderobie i makijażu najkorzystniej podkreślą urodę. Analiza Kolorystyczna połączona jest zwykle z nauką makijażu współgrającego z indywidualnym kolorytem i budową twarzy klientki, często poprzedza stylizację.

Zanim zdecydujesz się na taką konsultację możesz sama spróbować określić swój typ kolorystyczny i przetestować ogólne, przypisane mu wskazówki. Pamiętaj jednak, że tylko dla dyscypliny zostajesz zakwalifikowana do jednej z czterech grup o nazwach pór roku. Jesteś indywidualnością i wymagasz osobistego wachlarza barw najkorzystniej podkreślającego Twoją urodę.

Małgorzata Ziewiecka- doradca wizerunku, trener.
Właścicielka firmy beautyheaven- zajmującej się
kreowaniem wizerunku osób i firm oraz stylizacją ślubną .
Redaktor serwisu Feria Barw Magia Makijaż
www.makijaz.net

Redakcja poleca

REKLAMA