Koncepcja Nike i (RED) jest prosta: pod hasłem Lace Up. Save Lives. („Zasznuruj buty. Ratuj życie”) partnerzy zachęcają do zakupu pary sznurówek (NIKE)RED, specjalnie wyprodukowanych na ten cel. Firma Nike przekaże 100% dochodu ze sprzedaży każdej pary sznurówek (NIKE)RED do równego podziału pomiędzy Globalny Fundusz ds. Walki z AIDS, Gruźlicą i Malarią, który dostarcza lekarstwa osobom chorym na HIV i związane z piłką nożną inicjatywy społeczne podejmowane przez Nike, które służą edukacji i zrozumieniu zasad zapobiegania HIV/AIDS. Taki rodzaj współpracy pozwala na pozyskanie wsparcia medycznego i edukacyjnego.
Wspólna akcja Nike i (RED) to dwutorowe podejście do zwalczania HIV/AIDS w Afryce - poprzez programy edukacyjne i wsparcie medyczne dla potrzebujących. Autorzy projektu mają nadzieję, że dzięki popularności i potędze sportu, jakim jest piłka nożna, zachęcą do walki z Aids w Afryce młodych ludzi całego świata. O nawiązaniu współpracy powiadomili wspólnie Mark Parker, Dyrektor Generalny firmy NIKE, Inc., Susan Smith Ellis, Prezes (RED) oraz profesor Michel D. Kazatchkine, Dyrektor Globalnego Funduszu ds. Walki z AIDS, Gruźlicą i Malarią. Wsparły ich gwiazdy światowego futbolu oraz lider grupy U2 – Bono, współtwórca projektu (RED). Wszystko po to, by podkreślić konieczność wspólnego działania i zaangażowania na rzecz wyeliminowania AIDS z terenów Afryki.
W działaniach na rzecz redukcji zakażeń HIV/AIDS w Afryce poczyniono postępy: w czternastu krajach tego kontynentu odnotowano spadek liczby zachorowań. To dowód na to, że walka
z HIV/AIDS może być efektywna. Mimo to AIDS pozostaje jednym z największych zagrożeń we współczesnym świecie. Szacuje się, że w subsaharyjskiej Afryce codziennie umiera na AIDS ok. 3800 mężczyzn, kobiet i dzieci, a wirusem HIV zaraża się 6000 osób w wieku 15–24 lat.
Globalną inicjatywę wspierają również polscy piłkarze. W czerwonych sznurówkach będą grać m. in. Kuba Błaszczykowski (Borussia Dortmund), Paweł Brożek (Wisław Kraków), Jakub Rzeźniczak (Legia Warszawa), Roger Guereiro (AEK Athens), Jakub Wilk (Lech Poznań), Dawid Jańczyk (Lokeren/CSK Moskwa), Janusz Garncarczyk (Śląsk Wrocław).
Od wielu lat staram się pomagać osobom potrzebującym w mojej rodzinnej miejscowości, dlatego naturalnym było dla mnie dołączenie się do (RED). Każdy z nas może wesprzeć tą światową akcję: wystarczy kupić sznurówki, zawiązać je w butach lub na nadgarstku, pokazywać innym i w ten sposób szerzyć informację o (RED). To prosta czynność, a może zdziałać wiele dobrego - powiedział Kuba Błaszczykowski. Paweł Brożek dodaje: Futbol to najpopularniejszy sport na świecie i dzięki temu piłkarze mogą dotrzeć z prośbą o pomoc do milionów kibiców. Wspieram (RED) i zachęcam wszystkich fanów piłki, by zrobili to samo.
Od 1 grudnia 2009 sznurowadła (NIKE)RED są dostępne w sklepach firmy Nike. Będą też dostępne na stronie www.nike.com. W Polsce można je kupić w największych salonach Nike w całym kraju w cenie 16 zł za parę (dostępne będą trzy długości). W kolejnych miesiącach przewidziane jest wprowadzenie do sprzedaży kolejnych produktów z linii (NIKE)RED.
Źródło: Materiały prasowe Nike