Najbardziej wpływowi w polskiej modzie

Karolina Malinowska, Joanna Horodyńska fot. ONS
Wybraliśmy 18 osób, które nie tylko mają realny wpływ na losy branży, ale również wyznaczają nowe kierunki w modzie i zmieniają wizerunek polskiej ulicy
/ 27.05.2009 10:18
Karolina Malinowska, Joanna Horodyńska fot. ONS
ZUZA KRAJEWSKA I BARTEK WIECZOREK
Takiego teamu brakowało nam w Polsce. Odkąd trzy lata temu zaczęli pracować w duecie (są partnerami także w życiu), podnieśli poprzeczkę w dziedzinie fotografii mody. Zaczynali od kampanii reklamowych marki House. Później zasłynęli odważnymi sesjami w „Exklusivie”. Dziś fotografują dla największych tytułów w Polsce: „VIVY!”, „Twojego Stylu”, „Elle”, „Pani”. Ich sesje mody zachwycają oryginalnością, czasem budzą kontrowersje i są na tyle nowatorskie, że aż trudno uwierzyć, że polskie. Ostatnio zdradzili nam, że ich zdjęciami zainteresował się jeden z zagranicznych magazynów mody.

ROBERT SEREK
Trendsetter, prekursor alternatywnej mody w Polsce (boleje nad kiczem włoskich marek). Cztery lata temu otworzył w Warszawie Guerrilla Store, jednocześnie uświadamiając Polakom, czym są ubrania Comme des Garćons. Obecnie właściciel awangardowych butików: Warszawska Nike, RS1 i RS2, w których sprzedaje kolekcje Junya Watanabe i wspomnianej marki Comme des Garćons oraz wybrane modele butów Reeboka, Pumy i Nike’a. Jego sklepy są kultowe, podobnie jak jego oryginalny styl. Życzylibyśmy sobie więcej takich Serków na polskiej ulicy.

PAWEŁ WALICKI I TOMASZ CZMUDA
Producenci sesji zdjęciowych (Paweł związany z „InStyle’em”, Tomasz z „Elle”), twórcy Project Album – pierwszego w Polsce katalogu oraz serwisu internetowego z namiarami do wyselekcjonowanych osób z branży modowej, reklamowej i muzycznej. Jak sami mówią: „Naszym celem było stworzenie profesjonalnego narzędzia z kontaktami, które każdy, kto pracuje w modzie czy mediach, powinien znać”. Cenimy ich także prywatnie za poczucie humoru, optymizm i... dziwactwa. Tomasz ma obsesję na punkcie zegarków, a Paweł namiętnie zbiera zdjęcia polskiej modelki Ewy Witkowskiej (ma ich prawie trzy tysiące!).

MAREK PIECHOCKI
Stoi na czele jednego z największych w Europie koncernów tekstylnych – LPP, w którego skład wchodzi m.in. marka Reserved. W 2007 r. tygodnik „Wprost” sklasyfikował go na 61. miejscu na liście najbogatszych Polaków, szacując jego majątek na 395 milionów złotych. Piechocki, opracowując strategię Reserved, wzorował się na największych: Zarze i H&M. Ale dzięki temu na rodzimym rynku powstała pierwsza masowa marka, która zaczęła robić spektakularne kampanie reklamowe i niezłe ciuchy za przystępną cenę. Co więcej, Reserved sięga do mody z najwyższej półki, zapraszając do współpracy polskich projektantów, jak Gosia Baczyńska czy Paprocki & Brzozowski, w ten sposób promując ich projekty wśród szerszego odbiorcy.

ANIA KUCZYŃSKA
Jedna z niewielu polskich projektantek, której rzeczy można kupić w Tokio i Rzymie. Ukończyła akademię projektowania Koefia we Włoszech i prestiżową Esmond w Paryżu. Jej projekty są minimalistyczne, ale piękne w swojej prostocie. Niedawno z sukcesem wprowadziła do swojej kolekcji linię akcesoriów: toreb, butów i pasków. Podoba nam się, że w umiejętny sposób kieruje karierą i konsekwentnie dba o swój wizerunek. Ale Kuczyńską doceniają nie tylko Polacy. Ostatnio o jej talencie rozpisywał się Style.com. I bardzo możliwe, że wkrótce jej ubrania będą dostępne na Bliskim Wschodzie i w Stanach.

KATARZYNA SOKOŁOWSKA
Kobieta orkiestra. Studiowała dziennikarstwo, aktorstwo i reżyserię. Zawodowo postawiła na choreografię i reżyserię pokazów mody. Spektakularne pokazy Tomasza Ossolińskiego, Dawida Wolińskiego, Paprocki & Brzozowski i Gosi Baczyńskiej dla Reserved to jej zasługa. Dzięki talentowi i wyobraźni Kasi polskie pokazy nabrały splendoru i już nie kojarzą się z prezentacjami Mody Polskiej. Jak sama mówi: „Jestem ekspertem od zadań trudnych. Ogarniam każdy bałagan i z wielu indywidualności potrafię stworzyć zespół”.

DOROTA WRÓBLEWSKA
Wulkan energii, kobieta, która ma tysiąc pomysłów na minutę i uwaga... większość realizuje. Jest producentką pokazów mody, właścicielką pierwszego w powojennej Polsce domu mody – Forget-me-Not – autorką i organizatorem konkursów dla młodych projektantów: New Look Design, Debiuty Mody, UPS Fashion i największego w kraju widowiska mody Warsaw Fashion Street. To właśnie dzięki jej projektom młodzi zdolni mają szansę debiutu i pokazania własnej twórczości. Od 2008 roku jest też dyrektor artystyczną pierwszego profesjonalnego portalu o modzie w Polsce Sophisti.pl. I to właśnie z tym projektem wiąże w tej chwili największe plany.

JOANNA HORODYŃSKA I KAROLINA MALINOWSKA
Duet H&M, bo takim mianem ochrzciła je prasa, budzi grozę wśród polskich gwiazd. W rubryce „Modowy sąd” w dwutygodniku „Party” oceniają stroje naszych celebrytów. Przy tym są szczere do bólu i nie szczędzą złośliwych komentarzy. Potrafią skarcić nawet dobrą koleżankę. Ale właśnie za to je cenimy: za odwagę i brak autocenzury. Dziewczyny zmieniają rodzimy czerwony dywan na lepsze. A od niedawna wspólnie prowadzą program o modzie na antenie Polsat Cafe.

SERGIUSZ OSMAŃSKI
Wizażysta, dyrektor artystyczny Sephory. Jako pierwszy wprowadził do Polski luksusowe serie kosmetyków: Benefit, Bliss, Dr. Brandt, Eisenberg, Dr. Murad, Zelens i specjalną linię Dr Irena Eris, sprzedawaną wyłącznie w Sephorze. Zaczynał jako asystent fotografa, a o jego obecnej profesji zadecydował przypadek (zastąpił charakteryzatorkę, która nie pojawiła się na sesji). Odpowiedzialny był za wizerunek marek Astor i Dior w Europie Centralnej. Sesje z jego makijażami publikowały holenderski „Elle” i włoski „Vanity Fair”. Większość czasu spędza w Paryżu, gdzie urządza swoje nowe mieszkanie.

SŁAWEK BLASZEWSKI
Zaczynał jako menedżer zespołu rockowego, dziś jest jednym z najlepszych polskich stylistów. Pracuje przy bijących rekordy popularności programach telewizyjnych: „Szymon Majewski Show” i „You Can Dance”. Kolorowy i odważny wizerunek -tancerzy, których -stylizuje, przypadł do gustu -młodej widowni. Dlatego dziś każdy -nastolatek chce wyglądać jak jego idol z „YCD”, a Nowy Świat w piątkowy wieczór powoli dogania zachodnie standardy mody.

ANNA FRONCKIEWICZ
Łowca talentów. Założycielka i właścicielka agencji AF Photo, która skupia najbardziej utalentowanych fotografów na polskim rynku. To właśnie ona przyczyniła się do kariery Marcina Tyszki (zrealizowała z nim projekty dla „Vogue’a”, „GQ” i „Vanity Fair”), Mateusza Stankiewicza czy Aldony Karczmarczyk. Oprócz nich jej agencja reprezentuje również makijażystkę Gonię Wielochę i stylistę Marka Adamskiego. Fronckiewicz ma oko do talentów, intuicję i wrażliwość, która pozwala jej odkryć w kimś potencjał (sama skończyła Wydział Fotografii na ASP w Poznaniu). I jak mówi: „Chciałabym jeszcze bardziej przyczynić się do rozwoju polskiej fotografii, która jest mało znana za granicą”.

BEATA SADOWSKA
Prezenterka telewizyjna, którą cenimy za szczególne wyczucie stylu, znajomość trendów i zainteresowanie modą. Tę ostatnią traktuje jako narzędzie, które dodatkowo podkreśla jej osobowość. Nie kopiuje i nie goni bezmyślnie za trendami. W kreatywny sposób zestawia ze sobą garderobę, a jak wiemy, to u gwiazd rzadka cecha. Podoba nam się w wersji wieczorowej na salonach, przyłapana przez paparazzich czy na antenie telewizyjnej Dwójki. Ma naśladowczynie, także wśród celebrytek. I dba o swój wizerunek, także modowy. Niedawno została ambasadorką stylowej marki Portofino.

LUCYNA SZYMAŃSKA
Właścicielka D’Vision Model Management – najprężniej rozwijającej się agencji modelek i modeli w Polsce, która reprezentuje m.in. Anję Rubik, Annę Nocoń, Agnes Buzałę czy Zosię Promińską. To właśnie dzięki Szymańskiej polskie dziewczyny robią w tej chwili tak oszałamiające kariery na światowych wybiegach. Co więcej, stworzyła ona tzw. D’Vision Art, agencję, która skupia stylistów, fryzjerów i makijażystów, wśród nich m.in. Kacpra Rączkowskiego, Łukasza Pyciora, Wilsona i Andrzeja Sobolewskiego.

JAGNA JAWORSKA
Ma dopiero 20 lat, a jej Banana Blox (banana.blox.pl) stał się najpopularniejszym blogiem o modzie w Polsce. Zaczęła go pisać cztery lata temu, początkowo aby ponaśmiewać się z bananowego stylu życia. Ale blog szybko przerodził się w profesjonalną modową stronę. Dziś Banana Blox ma tylu czytelników, ile prasowi rekordziści na rynku. Pomimo to Jagna jego prowadzenie potrafi pogodzić ze studiami (międzywydziałowe indywidualne studia humanistyczne na UW) i szefowaniem działowi mody w jednym z kobiecych portali. Jej marzenie? Współpraca z brytyjskim „i-D”. Z takim CV wróżymy sukces.

JERZY MAZGAJ
Człowiek, dzięki któremu mamy szansę kupić w Polsce ubrania z metką. Założyciel Paradise Group, firmy zarządzającej w Polsce takimi markami jak Burberry, Emporio Armani, Ermenegildo Zegna, Hugo Boss, Kenzo czy Max & Co. Aż trudno uwierzyć, że zaczynał jako pilot wycieczek w biurze podróży. Gdy był rezydentem w Indiach, wpadł na pomysł, aby importować stamtąd odzież. Szybko jednak przerzucił się na rynek wyrobów luksusowych. Jego ostatnią inwestycją było nabycie pakietu akcji Vistula & Wólczanka. Prywatnie Mazgaj także ceni sobie luksus, lubi cygara Cohiba i whisky single malt.

Redakcja poleca

REKLAMA