Niekiedy jednak, tak samo jak przy klasycznych zakupach, możemy trafić na nieuczciwego sprzedawcę, który będzie chciał nas oszukać, wyłudzić pieniądze, lub po prostu utrudnić nam życie, kiedy zgłosimy się do niego z reklamacją. Dobrze więc zawczasu wiedzieć jakie prawa przysługują kupującemu przez internet i w jaki sposób możemy zminimalizować ewentualne straty.
Pierwsza z pomocą przychodzi nam ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów (dokładnie "Ustawa z dnia 2 marca 2000 o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny"), w myśl której każdy kupujący przez internet ma prawo w ciągu 10 dni od dokonania zakupu odstąpić od niego bez podawania przyczyn. Ustawa określa wyjątki, których te postanowienia nie dotyczą (m.in. nagrań audiowizualnych po usunięciu oryginalnych opakowań), jednakże w wielu przypadkach stanowi ona wystarczające zabezpieczenie dla kupującego, chroniącego go m.in. przed wymuszaniem "odstępnego" czyli opłaty, za która sprzedawca zgodzi się przyjąć towar.
Niektóre sklepy internetowe, zwłaszcza te dysponujące szeroką ofertą towarów, oferują klientom np. 30 dniowy okres gwarancji zwrotu pieniędzy lub darmowo przedłużają gwarancję na określone produkty, umożliwiajac ich naprawę lub wymianę bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów. Kupując w sklepie oferującym tego typu udogodnienia mamy pewność, że towar, który otrzymamy, będzie zgodny z naszym zamówieniem, a jeśli okaże się, że z jakichś przyczyn nam nie odpowiada, będziemy mogli wymienić go na inny, otrzymać bon towarowy lub zwrot pieniędzy.
Inaczej sprawa ma się w przypadku platform handlowych, zrzeszających różnych sprzedawców. Platforma handlowa Allegro, wychodząc na przeciw potrzebom użytkowników, już kilka lat temu stworzyła Program Ochrony Kupujących. Jeśli kupując trafimy na sprzedawcę, który po dokonaniu przez nas wpłaty, odmówi wydania zakupionych przedmiotów, przyśle towar całkowicie odbiegający od opisu z oferty lub nie będzie możliwości skutecznego skontaktowania się z nim, po zgłoszeniu tego faktu organom ścigania oraz obsłudze Allegro będziemy mogli otrzymać zwrot kosztów poniesionych na nieudany zakup. Aktualnie istnieje możliwość otrzymania zwrotu w kwocie aż 10000 złotych, co pozwala na bezpieczne dokonanie zakupu wartościowych przedmiotów.
Ale co jeśli jesteśmy zdecydowani na zakup, ale obawiamy się, że nie otrzymamy towaru lub będzie on uszkodzony lub zupełnie nie odpowiadający naszemu zamówieniu? Warto kupować u sprawdzonych Sprzedawców zarówno na Allegro jak i w sklepach internetowych. Czytajmy opinie i komentarze na forach, regulaminy sklepów, zapoznajmy się z opcjami przesyłki i możliwościami zwrotu zakupionych towarów. Internetowe oszustwa to nie tylko brak wysyłki zamówionego towaru, to także sprzedaż przedmiotów niepełnowartościowych czy podrabianych. Aby mieć pewność, że nic złego nas nie spotka warto skorzystać z ofert internetowych klubach zakupowych, takich jak lider tego segmentu sprzedaży w Polce – markafoni.pl. Markafoni.pl oferuje markową odzież, obuwie i akcesoria w cenach obniżonych nawet do 70%. Korzyści płynące z zakupów w klubach internetowych to gwarancja oryginalności, możliwość zwrotu towaru, szybki zwrot pieniędzy jeśli np. zrezygnujemy z zakupu.
Aby zapewnić jeszcze większy komfort zakupów swoim Klientom markafoni.pl, jako jeden z niewielu klubów zakupowych wprowadziło możliwość zamówienia przedmiotów w opcji „ za pobraniem”. W takim przypadku opłaty za towar dokonujemy u kuriera w momencie odbioru przesyłki.