Psychologia ubioru czyli co mówi ubiór o człowieku

Nasze życie to nieustanna podróż podczas której poznajemy i widujemy setki ludzi. I to właśnie napotkanych na naszej drodze ludzi oceniamy najpierw powierzchownie, z wyglądu. Jednak wygląd i sposób ubierania się może powiedzieć nam więcej niż na pierwszy rzut oka może się wydawać. Aby dokonać takiej analizy bierzemy pod uwagę wiele czynników, między innymi: mowę kolorów i wysokość ich występowania, fakturę i krój odzieży, wielkość dodatków oraz wzorów, ich kształt i to w którym konkretnie miejscu się znajdują, po prawej czy po lewej stronie.
/ 14.05.2008 23:32
Nasze życie to nieustanna podróż podczas której poznajemy i widujemy setki ludzi. I to właśnie napotkanych na naszej drodze ludzi oceniamy najpierw powierzchownie, z wyglądu. Jednak wygląd i sposób ubierania się może powiedzieć nam więcej niż na pierwszy rzut oka może się wydawać. Aby dokonać takiej analizy bierzemy pod uwagę wiele czynników, między innymi: mowę kolorów i wysokość ich występowania, fakturę i krój odzieży, wielkość dodatków oraz wzorów, ich kształt i to w którym konkretnie miejscu się znajdują, po prawej czy po lewej stronie. Psychologia ubioru czyli co mówi ubiór o człowieku

Powinniśmy jednak pamiętać, że możemy podjąć próbę zrozumienia człowieka z wyglądu tylko w przypadku gdy ubiera się sam, a nie np. przy pomocy stylistów oraz nie jest to osoba związana z modą, ponieważ bardzo często stylista czy projektant mody będą świadomie tuszować niedoskonałości figury, czerpać z różnych stylów, bo moda jest dla nich sztuką i natchnieniem.

Takie techniki szybkiej oceny człowieka były wykorzystywane najczęściej w wywiadzie wojskowym i gospodarczym oraz oczywiście w sytuacjach negocjacji handlowych. Z upływem lat ta wiedza przestała być elitarna, ponieważ potrzebna jest nam w codziennym życiu - choćby w pracy.

O mowie kolorów słyszeliśmy wszyscy. Czerwony mówi o potrzebie aktywności fizycznej i emocjonalnej, pomarańczowy to dynamizm i dążenie do celu, żółty symbolizuje potrzebę kontaktów z innymi ludźmi i próbę rozładowania problemów psychicznych, zielony zapowiada potrzebę skupienia się na sobie i równowagi, niebieski symbolizuje potrzebę dokonań, tworzenia rzeczy oryginalnych, fioletowy oznacza zainteresowanie sferami duchowymi, brąz to potrzeba stabilizacji a czarny symbolizuje próbę skoncentrowania się na sobie.

Buty lekkie o ostrych czubkach, które sprawiają wrażenie delikatnych to podobno symboliczna pamiątka po dominującym znaczeniu kobiety w domu, np. gdy matka miała zawsze ostateczne zdanie. Buty sportowe Psychologia ubioru czyli co mówi ubiór o człowiekuto atrybut ludzi przesadnie karconych i dyscyplinowanych w dzieciństwie. Noszenie krótkich spodenek i mini czyli przesadne eksponowanie nóg rozumiane jest jako brak pewności siebie w sferze intelektualnej (brak na tle wartości intelektualnej rekompensowany jest innymi walorami).

Ubiór na cebulkę został wylansowany jako pewien trend przez projektantów japońskich. Wydaje się to ciekawe jeśli weźmiemy pod uwagę, że Japończycy stworzyli kulturę „papierowych ścian”, polegającą również na budowaniu ścian wewnętrznych w psychice – ukrywanie uczuć i myśli przed innymi. Potwierdza to tezę, że ubiór uwarunkowany jest nie tylko czynnikami atmosferycznymi lecz również warunkami kulturowymi. Zwróćmy tutaj uwagę na sposób zachowania się bezdomnych, którzy zakładają na siebie „cały dom”, czyli wszystko co aktualnie posiadają. Jest to przecież budowanie barier.

Biżuteria mała i drobna mówi nam o danej osobie, że dominują w niej dziecięce uczucia - nieśmiałość, delikatność. Natomiast biżuteria o ostrych kształtach np. w postaci gwiazdek czy rombów świadczy o naprężeniu wewnętrznym, walce toczącej się wewnątrz osoby. Srebrny łańcuszek na szyi, tak samo jak perły, może być znamieniem zawiedzionych uczuć lub przerastających nas obowiązków, związanych z utrzymaniem wiary w miłość.

Na podstawie zachowania każdy może określić stany wewnętrzne człowieka, ponieważ korelacja naszych stanów psychicznych z postawą naszego ciała jest czymś oczywistym. Na pewno nie możemy dać się zwariować i analizować wszystkich, ale możemy czerpać mądrze i sprytnie z trendów np. szukając pracy oraz próbować zrozumieć innych ludzi wyciągając serdecznie dłoń.

Izabela Jabłonowska, stylistka

Redakcja poleca

REKLAMA