Choć tego chcemy czy nie, nasz strój wpływa na innych i ludzie mają niestety skłonność oceniać nas po wyglądzie. Nie szata zdobi człowieka, ale jednak pierwsze wrażenie jest niezwykle ważne. Gdy kogoś nie znamy, oceniamy go właśnie po wyglądzie, a w biznesie nie mamy zbyt wiele czasu, żeby wywrzeć wpływ na naszych potencjalnych klientów i zrobić na nich jak najlepsze wrażenie. Zwykle mamy kilka minut na to, żeby z morza konkurencji nasz rozmówca wybrał właśnie nas.
Jak cię widzą…
Rodzaj ubrania, styl odpowiedni do miejsca i charakteru spotkania a także kolorystyka, którą wybierzemy, to wszystko ma znaczenie i wpływa na przebieg naszych rozmów biznesowych. Kolory w jakiś przedziwny sposób oddziałują na nas, powodują, że w niektórych dobrze się czujemy a inne nas męczą i odstraszają. Istnieją także pewne kanony kolorów związanych z określonymi dziedzinami. Tak właśnie jest z granatowym garniturem i niebieską koszulą w biznesie. Zainspiruj się tymi bluzkami damskimi koszulowymi!
Dystans profesjonalisty
Granatowy i niebieski nie bez powodu są tak mocno związane z biznesem i stały się niemal obowiązkowym zestawem każdego profesjonalisty, zwłaszcza handlowców, bankowców i finansistów. Badania wykazały, że w tych kolorach jesteśmy postrzegani jako bardziej wiarygodni i kompetentni. Studenci ubrani na niebiesko i granatowo otrzymywali za tą samą wiedzę prawie dwukrotnie wyższą ocenę niż studenci ubrani bardziej kolorowo. Szczególnie nie podobały się ich profesorom takie kolory, jak pomarańczowy, żółty czy różowy. Im bardziej kolorowo był ubrany student, tym nota z egzaminu była niższa.
Najwyraźniej kontrast granatu i bieli lub zestawienie odcieni niebieskiego, mówi innym o nas: jest poważny, rzetelny, godny zaufania, profesjonalny i kompetentny. Komunikujemy swoim strojem: możesz mi zaufać, wybierz właśnie mnie a się nie zawiedziesz.
Kolor to nie wszystko
Nienagannie ubrani przedstawiciele handlowi przeróżnych branż, kuszą nas codziennie masą „wyjątkowych” ofert. Banków, ubezpieczeń, mieszkań, kredytów, telewizji i innych produktów. Jedna oferta lepsza jest od drugiej a sprytni handlowcy coraz lepiej szkoleni, aby radzić sobie w dobie kryzysu. Trudno się w tym wszystkim połapać i nie trudno ulec atrakcji, która właściwie nie jest nam do niczego potrzebna.
Pamiętaj, że sprzedawcy używają odpowiednich tricków, aby osiągnąć swój cel. Ich strój i kolory po jakie sięgają, mają im to ułatwić. Ale Ty zawsze możesz się spokojnie zastanowić, aby dobrze przemyśleć swoje zakupy. Nie musisz ulegać presji czasu i czarowi elegancko niebieskich czarodziejów.
Adriana Klos jest psychologiem i psychoterapeutą z Ośrodka Psychoterapii i Rozwoju "Strefa Zmiany". Pracuje z osobami, które: doświadczają lęków, depresji, problemów w relacjach, zaburzeń jedzenia oraz psychosomatycznych. Prowadzi tez warsztaty rozwojowe dla kobiet oraz terapię par. W wolnych chwilach, lubi czasem bawić się modą i pisze o niej dla nas w aspekcie psychologicznym.