Polskie projektantki biżuterii

Mają słabość do biżuterii i głowę do interesów. Nie bały się zaryzykować i od niedawna pracują na własny rachunek. I to z powodzeniem!
/ 20.04.2011 07:28
Projektantki biżuterii Monika Gajewska, Anna Orska i Magdalena Mousson-Lestang szybko odniosły sukces. Czasem prawdziwa pasja pojawia się niespodziewanie. Monika Gajewska studiowała grafikę warsztatową. Wynajmowała wtedy pracownię z kolegą, który projektował biżuterię, i coraz częściej siadywała przy jego stoliku.

„Podpatrywałam, co on robi, aż wreszcie pochłonęło mnie to bez reszty, całkowicie”. Energiczna blondynka swoją biżuterię traktuje jak własne dzieci – kiedyś nie powielała projektów i potem nie mogła się z nimi rozstać. Pracuje obecnie nad pierwszym pierścionkiem z diamentem.

To, że Anna Orska została projektantką biżuterii, nie jest przypadkowe. Niewiele osób wie, że ma doktorat ze sztuki użytkowej na wydziale biżuterii. Wykłada na Wydziale Wzornictwa Politechniki Koszalińskiej. Cierpliwość i przekonanie, że nie wszystko musi wiedzieć najlepiej, sprawiają, że doskonale sprawdza się w roli wykładowcy. Od 10 lat projektuje dla firmy jubilerskiej W.Kruk. Jak mówi, praca dla dużej firmy to niepowtarzalna okazja do zdobycia doświadczenia. W zeszłym roku w Starym Browarze w Poznaniu otworzyła swój pierwszy butik. W pogodzeniu wszystkich obowiązków pomagają jej mąż i dwoje dzieci. Magdalena Mousson-Lestang, zdyscyplinowana mama trzech synów, na pomysł tworzenia własnej marki biżuterii Lilou wpadła podczas urlopu macierzyńskiego. Wcześniej była związana z branżą reklamową i współpracowała z projektantem Dawidem Wolińskim. Z wykształcenia jest filologiem i dziennikarzem. Dlaczego właśnie biżuteria? Magda była przekonana, że może wykorzystać niszę na polskim rynku biżuteryjnym. Nie pomyliła się. W ciągu dwóch lat osiągnęła sukces, o którym większość ludzi może tylko pomarzyć.

Sztuka potrzebuje menedżera

Monika Gajewska, tworząca pod pseudonimem Themonik, do tej pory sama była swoim menedżerem. Kiedy podróżuje i widzi fajny butik lub galerię, po prostu wchodzi i pyta, czy może pokazać swoją biżuterię. Dlatego jej projekty można znaleźć w najbardziej nietypowych miejscach na świecie, między innymi w Nigerii i na Fuerteventurze. W styczniu 2010 roku została uznana za projektantkę miesiąca na portalu www.notjustalabel.com, a Courtney Love w jej pierścionku promowała swoją ostatnią płytę. Biżuteria Gajewskiej pojawiła się także na łamach niemieckiego „Vogue’a”.

Redakcja znalazła autorkę przez Internet. Po tej publikacji posypały się kolejne propozycje. Dotychczas myślała, że droga pantoflowa to najlepszy sposób promocji. Zmieniła jednak zdanie i podejście do własnego biznesu, gdy pojechała na trzy miesiące do Nowego Jorku. „Dostałam ważną lekcję, jak kierować swoją twórczością. Poznałam różne mechanizmy. Nauczyłam się, że sztuka także potrzebuje menedżera, bo konkurencja jest ogromna”. Zrozumiała, że nie jest samowystarczalna i że potrzebuje ludzi do pomocy. Teraz szuka kogoś, kto zajmie się PR jej firmy.

Na własny rachunek

Ania Orska miała jasno określoną wizję. Nie chciała ani gigantycznej firmy, ani masowej produkcji. „Praca na własny rachunek wygląda zupełnie inaczej niż projektowanie dla dużej firmy. Tam ważne są na przykład wyniki sprzedażowe. Polega to na tym, że projektując, analizuje się to, co się sprzedaje. W przypadku własnej firmy mogę się nastawić na robienie pojedynczych sztuk”, tłumaczy. O każdej rzeczy, którą sprzedaje w butiku, potrafi opowiedzieć. Teraz rozgląda się za lokalem w Warszawie. „Nie można być projektantem i zajmować się biznesem jednocześnie”, przyznaje. Dlatego część obowiązków musiała powierzyć ludziom, którzy są specjalistami.

Liczy się pomysł

Magdalena Mousson-Lestang nigdy nie bała się ryzykować. Kiedy była menedżerką Dawida Wolińskiego, przekonała go, że na polskim rynku jest miejsce dla ubrań prêt-à-porter sygnowanych nazwiskiem projektanta. Sześć lat temu stworzyli kolekcję. Okazało się jednak, że wtedy klientki nie były jeszcze gotowe na ich propozycję, a u Dawida szukały kreacji na specjalne okazje. Porażki nie zniechęcają Magdy. „Nadal uważam, że w branży mody jest miejsce na wiele pomysłów. Kolorowe sznurki oraz grawerowanie nie są przecież odkrywczym wynalazkiem, ale nikt nie wykorzystał wcześniej ich potencjału”. Magda jest dowodem na to, że karierę zawodową można z powodzeniem połączyć z życiem rodzinnym. W lutym tego roku urodziła trzeciego synka i otworzyła piąty salon w Krakowie. Większość zarobionych pieniędzy inwestuje w dalszy rozwój marki. W planach na 2011 rok ma wprowadzenie kolejnych dodatków, na których można na przykład wygrawerować imię (od marca dostępne są już torby) oraz otworzenie salonu w Trójmieście i Łodzi.

Wszystkie trzy projektantki przyznają zgodnie, że nadal zdarza się im popełniać błędy. Ania: „Uważam, że własny biznes jest opłacalny, jeśli jest się pokornym. Każdy nowy pomysł jest swego rodzaju wyzwaniem i nie zawsze musi być nastawiony na zysk”. Magda: „Ważne, by umieć z tych błędów wyciągać mądre wnioski. Założyć własny biznes jest łatwiej, niż później umiejętnie go rozwijać”. „W pracy na własny rachunek fajne jest to, że sama sobie jestem szefem. Z drugiej strony wymaga to ode mnie dużo samodyscypliny”, dodaje Monika.
18-24 KWIETNIA
szaleństwo zakupów
Rabat 150 zł*
Rabat 150 zł*
Rabat 150 zł *przy zakupach za... więcej»
Kod rabatowy:SZALWIT24
Zobacz
+
Rabat 150 zł*
Online
Stacjonarnie

Rabat 150 zł *przy zakupach za min. 700 zł z kodem SZALWIT24. Zniżka nie dotyczy gotowych zestawów walizek i nie łączy się z innymi akcjami specjalnymi. Oferta dostępna w salonach stacjonarnych i na wittchen.com. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALWIT24
Zobacz
Rabat 25% na zakupy za min. 499 zł
Rabat 25% na zakupy za min. 499 zł
Rabat 25% na zakupy za minimum... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO25
Zobacz
+
Rabat 25% na zakupy za min. 499 zł
Online

Rabat 25% na zakupy za minimum 499 zł w sklepie internetowym www.karcher.pl. Oferta dotyczy produktów nieprzecenionych z kategorii Home&Garden i nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO25
Zobacz
-25% na wszystko
-25% na wszystko
Rabat 25% na całą ofertę MEFEM... więcej»
Kod rabatowy:SZ25
Zobacz
+
-25% na wszystko
Online
Stacjonarnie

Rabat 25% na całą ofertę MEFEMI w cenie regularnej. Promocje na stronie www nie łączą się. Szczegóły na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZ25
Zobacz
-25% + dostawa gratis
-25% + dostawa gratis
-25% na asortyment dostępny w... więcej»
Kod rabatowy:WIOSNA25
Zobacz
+
-25% + dostawa gratis
Online
Stacjonarnie

-25% na asortyment dostępny w butiku w Krakowie i na slowglow.pl/sklep. Dostawa gratis. Promocja nie łączy się z innymi obniżkami. Szczegóły na stronie. 

Najniższa cena serum Balansis ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 169,00 zł. Cena produktu po zastosowaniu rabatu - 126,75 zł. Najniższa cena kremu Balansis ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 259,00 zł. Cena produktu po zastosowaniu rabatu - 194,25 zł. Najniższa cena pilingu Aqua Your Body ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 39,99 zł. Cena produktu po zastosowaniu rabatu - 29,99 zł. Najniższa cena zestawu świec ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 157,50 zł. Cena zestawu po zastosowaniu rabatu - 118,13 zł. Najniższa cena świecy ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 241,50 zł. Cena produktu po zastosowaniu rabatu - 181,13 zł. Najniższa cena balsamu Aqua Your Body ze zdjęcia z 30dni przed obniżką - 119,00 zł. Cena produktu po zastosowaniu rabatu - 89,25 zł. Produkty marki Polemika widoczne na zdjęciu nie są objęte rabatami.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:WIOSNA25
Zobacz
Do -30% na wybrane nowości
Do -30% na wybrane nowości
Rabat do -30% na wybrane nowoś... więcej»
Zobacz
+
Do -30% na wybrane nowości
Online
Stacjonarnie

Rabat do -30% na wybrane nowości z kolekcji Wiosna/Lato 2024 i wiele więcej! Oferta dostępna w sklepach stacjonarnych i na gomez.pl. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.  

Produkt widoczny na zdjęciu nie jest objęty rabatami.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Zobacz
-20% na wybrane produkty
-20% na wybrane produkty
Rabat 20% na produkty do pielę... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO
Zobacz
+
-20% na wybrane produkty
Online
Stacjonarnie

Rabat 20% na produkty do pielęgnacji twarzy skłonnej do niedoskonałości. Oferta obejmuje wybrane produkty z linii Calendula, Clearly Corrective oraz Anti-Blemish. Rabat dostępny w sklepach stacjonarnych i na kiehls.pl. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO
Zobacz
REKLAMA