Już od połowy marca szkoły organizują zdalne nauczanie, które jedni rodzice chwalą, a inni uważają, że nie zastąpi ono tradycyjnej formy nauki w szkole. Od uczniów wymaga to dużej samodyscypliny, ale system pracy w każdej szkole wygląda inaczej. Jedni łączą się ze swoimi nauczycielami przez komunikator video, inni jedynie odsyłają wykonane zadania.
Z powodu epidemii koronawirusa także coroczny konkurs matematyczny został przeprowadzony zdalnie. Wyniki są zaskakująco dobre, wręcz podejrzanie dobre.
Tysiące bezbłędnych prac w konkursie „Kangur”
Tak dobry wynik tegorocznego konkursu można byłoby uznać za pozytywny efekt zdalnego nauczania, gdyby nie fakt, że najwyraźniej zadań uczniowie nie rozwiązywali samodzielnie. Świadczy o tym zaskakujący wynik wśród ośmiolatków, gdzie 3152 osoby rozwiązały zadania bezbłędnie. W ubiegłym roku było to zaledwie 8 osób.
Także uczniowie starszych klas wyjątkowo dobrze poradzili sobie w zdalnym teście. W kategorii „Maluch” aż 872 osoby zadania rozwiązało bezbłędnie (w ubiegłym roku - 16), w kategorii „Beniamin” 100% otrzymało 628 uczniów (w ubiegłym - 16).
Poziom konkursu, zdaniem jego organizatorów, w niczym nie odbiegał od tego z ubiegłych lat, jednak najwyraźniej to zdalna forma jego przeprowadzenia wyjaśnia wysokie wyniki. I obnaża smutną prawdę o tym, że duża liczba dzieci nie rozwiązywała zadań samodzielnie, a pomagali im rodzice.
Tegoroczna edycja konkursu matematycznego została przeprowadzona poprzez platformę Dzwonek.pl, technologicznym partnerem konkursu była firma Learnetic. Dzięki temu udało się przeprowadzić konkurs dla około 250 tysięcy uczniów, choć dobre wyniki bardziej smucą, niż cieszą.
Ta historia jest bardzo przykra, bo mamy świadomość, że w tym roku ten konkurs przeprowadzony został między innymi po to, by nie karać uczniów, którzy się do niego sumiennie przez długi czas przygotowywali.
– powiedział Artur Dyro z Learnetica w rozmowie z TVN24.
Jak wygląda konkurs „Kangur” i czemu zdalna forma zawiodła?
Międzynarodowy konkurs matematyczny od lat trzyma ten sam, wysoki poziom. Na całym świecie odbywa się w tym samym terminie, a zestawy pytań dla uczniów ze wszystkich krajów są identyczne. W Polsce jest organizowany od 1992 roku. W tym roku odbył się zdalnie, w dniach 28.05 - 05.06.
Konkurs jest adresowany do uczniów z wszystkich grup wiekowych, podzielonych na kategorie: Żaczek, Maluch, Beniamin, Kadet, Junior i Student. Jest testem jednorazowego wyboru, a za udzielenie błędnej odpowiedzi otrzymuje się punkty ujemne. Na rozwiązanie zadań uczeń ma 75 minut.
Co ważne - w czasie konkursu nie można korzystać z kalkulatora. Prawdopodobnie w tym roku zarówno dodatkowe pomoce matematyczne, jak i dodatkowa para rąk rodziców poszły w ruch. Da się zauważyć, że najwyższe wyniki uzyskali uczniowie w najniższych kategoriach wiekowych. Wiele wskazuje więc na to, że to ambicje rodziców wzięły tam górę. Niestety, dla dzieci płynie z tego smutna nauka.
To też może cię zainteresować:We wrześniu wrócą stacjonarne lekcje? MEN zapewnia, że zrobi wszystko, by tak się stałoIle kosztuje wychowanie dziecka? Te kwoty mogą zwalić z nógCzy zasiłek opiekuńczy dla rodziców zostanie przedłużony na wakacje?