Masło fot. Fotolia

Cena masła 2017 - ile kosztuje masło

Cena za kostkę, nawet w dyskontach, przekracza 6 zł.
Małgorzata Machnicka / 14.08.2017 15:37
Masło fot. Fotolia
W listopadzie 2016 roku kostka masła podrożała o złotówkę, do poziomu 4 złotych. Ostatnio masło osiągnęło już cenę 6 złotych w supermarketach, a w sklepikach osiedlowych może kosztować nawet 7 zł za 200 g kostkę. Dlatego coraz częściej można znaleźć kostki o mniejszej wadze, np. 170 g czy nawet 130 g. Przed kupnem, warto zwrócić uwagę na gramaturę.
 
Mimo że ceny powoli się stabilizują, to na obniżki możemy jeszcze długo poczekać… Masło drożeje nie tylko w Polsce. W czerwcu średnia cena zbytu masła w UE wyniosła 497 euro za 100 kg i była aż o 46% wyższa od średniej z poprzednich pięciu lat. Tak wysoki poziom cen nie był nigdy notowany w historii.

Ratownicy uratowali na plaży psa. Czy wiesz co robić, jak pies ma zawał?

Dlaczego masło drożeje?

Masło produkowane jest z przetworzenia śmietany z mleka krowiego. Zawartość tłuszczu mlecznego w produkcie oscyluje w granicach 80-90 proc., tylko wówczas producent może używać na opakowaniu nazwy „masło”. Na półkach sklepowych najczęściej możemy znaleźć te z zawartością 82 proc. tłuszczu mlecznego.
 
Przy produkcji masła wykorzystuje się właśnie przede wszystkim tłuszcz, a pozostałą cześć mleka trzeba jakoś zagospodarować. Mleczarnie z pozostałości po maśle produkują najczęściej mleko w proszku, ale jego nadmiar na rynku sprawia, że cała produkcja staje się mniej opłacalna, co zniechęca producentów. Producentom o wiele bardziej opłaca się produkować sery i podpuszczkę niż masło. 
Drugim powodem wzrostu cen masła jest jego atrakcyjność. Na rynku utrzymuje się silny popyt na masło, gdzie zauważalny jest trend w kierunku spożycia produktów naturalnych i pełnotłuszczowych. Duże zapotrzebowanie na rynku winduje ceny. 

Skażone jaja trafiły do Polski!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/14.08.2017 11:20
Najprościej to można wytłumaczyć ekonomicznie i żadne inne tłumaczenia nie są prawidłowe, zwiększony popyt na masło jako produkt zdrowszy powoduje zwiększenie jego ceny. Pomocne może być pojawienie się nowych wytwórców masła to wtedy pojawi się konkurencja.