Kampania społeczna organizowana przez Stowarzyszenie MANKO, której głównym celem jest propagowanie wśród społeczeństwa idei przestrzeni publicznej wolnej od dymu tytoniowego.

 


Lokal bez papierosa to kampania społeczna organizowana przez Stowarzyszenie MANKO, której głównym celem jest propagowanie wśród społeczeństwa idei przestrzeni publicznej wolnej od dymu tytoniowego. To także wielka platforma informacyjna i edukacyjna w zakresie ochrony praw zdrowia i polityki antynikotynowej. W ciągu ponad 5 lat trwania kampanii udało się zrealizować wiele celów, które przyświecały jej powstaniu. Przede wszystkim udało się stworzyć pierwszą w Polsce sieć Lokali Bez Papierosa, która skupia obecnie ponad 1500 lokali, a liczba ta stale rośnie. Sukces lokali bez papierosa pokazuje rosnące poparcie klientów i właścicieli lokali przekonanych o słuszności i opłacalności wprowadzania miejsc wolnych od dymu tytoniowego.

W ramach kampanii zorganizowano wiele różnorodnych działań – m.in. ponad 60 eventów zdrowotno-rozrywkowych w całej Polsce (gry miejskie, murale, fleshmoby, festiwale, konkursy), przegląd filmowy „Wypalone Kino”. Powstało ok. 300 000 sztuk mapek z „lokalami bez papierosa” w 30 miastach. W 2007 roku Stowarzyszenie MANKO zostało wyróżnione nagrodą Białego Kruka za kampanię Lokal Bez Papierosa przyznaną przez Fundację Promocja Zdrowia i Prymasa Polski. Kampanię poparło wiele gwiazd, m.in. Kayah (piosenkarka), Ewa Wachowicz (dziennikarka, Miss Polonia 1992), Anna Wyszkoni (piosenkarka), Olga Borys (aktorka), Anna Dymna (aktorka filmowa i teatralna; założycielka Fundacji „Mimo Wszystko”), Grzegorz Turnau (wokalista, kompozytor, pianista, poeta), Jerzy Stuhr (aktor, reżyser teatralny i filmowy, pedagog), Krzysztof Piasecki (satyryk).

Kampania w dużej mierze przyczyniła się do przeforsowania ustawy o zakazie palenia w miejscach publicznych w listopadzie ubiegłego roku (15.11.2010). Dzięki temu dołączyliśmy do grona krajów europejskich promujących antynikotynową politykę (m.in. Irlandia, Norwegia, Szkocja, Szwecja, Malta, Włochy, a ostatnio także Hiszpania). W praktyce zaś wejście w życie nowej ustawy stało się jednoczesną realizacją głównych celów Kampanii Lokal bez Papierosa. Po pierwsze realnie zmniejszono zagrożenie wynikające z biernego palenia w miejscach publicznych, dodając do listy lokale gastronomiczno-rozrywkowe. To wielki krok, ponieważ Kampania od początku istnienia zwracała uwagę, aby nie pozostawać biernym – w dwojakim znaczeniu. Biernym jako bierny palacz, a także jako bierny obywatel - nie protestujący przeciw zatruwaniu siebie i innych dymem tytoniowym. Brak oznaczeń przy lokalach i nierespektowania przepisów o zakazie palenia były dużymi problemami, ale istotną kwestią był też brak asertywności i pasywna postawa niepalących. Dzięki Kampanii i ustawie antynikotynowej rozwiązany został problem „pozornych sal dla niepalących”, w których do tej pory bezkarnie się paliło. Teraz nowe przepisy popierane przez Stowarzyszenie MANKO ucięły ten zwyczaj. Wyjścia prawne są dwa: jeśli lokal jest jednoizbowy obowiązuje całkowity zakaz palenia, jeśli lokal ma więcej pomieszczeń, wolno właścicielowi stworzyć salę dla palących, ale musi ona być odpowiednio wydzielona, tak by dym nie przedostawał się do innych pomieszczeń.

Najważniejsze, że Kampania Lokal Bez Papierosa po 15 listopada nie zwalnia tempa i nie spoczywa na laurach. Wręcz przeciwnie, mapy lokali są stale uaktualniane, Stowarzyszenie sprawdza czy lokale respektują zakaz i oczywiście zachęca nowe miejsca do przyłączania się do sieci lokali bez papierosa. By dowiedzieć się więcej zapraszamy na www.lokalbezpapierosa.pl.

 

 

Gdzie wprowadzono już ostrzeżenia obrazkowe na paczkach papierosów?
Gdzie wprowadzono już ostrzeżenia obrazkowe na paczkach papierosów?14 lat temu
W Europie ostrzeżenia obrazkowe obowiązują lub będą wprowadzone w najbliższym czasie drogą gotowych już rozporządzeń lub innych aktów prawnych m.in. w Belgii, Francji, Hiszpanii, Irlandii, Islandii, Łotwie, Malcie, Norwegii, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Ukrainie i Wielkiej Brytanii. Czytaj więcej
Jakie są skutki umieszczania ostrzeżeń obrazkowych na paczkach papierosów?
Jakie są skutki umieszczania ostrzeżeń obrazkowych na paczkach papierosów?14 lat temu
Badania wykazały, że odsetek palaczy chcących rzucić palenie po obejrzeniu ilustracji zdrowotnych następstw palenia jest znacznie wyższy niż w Polsce, gdzie obowiązują ciągle ostrzeżenia tekstowe. Na kogo działają takie ostrzeżenia? Czytaj więcej
Czy warto umieszczać ostrzeżenia obrazkowe na paczkach papierosów?
Czy warto umieszczać ostrzeżenia obrazkowe na paczkach papierosów?14 lat temu
Obrazkowe ostrzeżenia na paczkach papierosów ostrzegające o szkodliwości palenia tytoniu mogą zacząć obowiązywać w Polsce już w maju 2012 roku. Wyniki badań naukowych wskazują, że ostrzeżenia obrazkowe należą do jednych z najbardziej skutecznych sposobów motywowania palaczy do rzucenia nałogu. Czytaj więcej
Jak rzucić palenie i nie przytyć?
Jak rzucić palenie i nie przytyć?14 lat temu
Boisz się, że przytyjesz, gdy rzucić palenie? Bez obaw, wystarczy przestrzegać podstawowych zaleceń i uniknąć otyłości dzięki zdrowym i regularnym posiłkom, piciu wody i ćwiczeniom. Jest jeszcze kilka zasad, które pomogą Ci zachować figurę po rzuceniu palenia – poznaj je wszystkie! Czytaj więcej
Przepisy regulujące rynek tytoniowy – fakty i mity
Przepisy regulujące rynek tytoniowy – fakty i mity 14 lat temu
Komisja Europejska planuje zmiany obowiązujących przepisów, regulujących rynek tytoniowy. Spowodują one znaczący spadek liczby zgonów, poprawę zdrowia Polaków, a także oszczędności państwa. Czy nowe przepisy ograniczą produkcję rolną tytoniu w Polsce? Czy jednolite opakowania papierosów ułatwią ich podrabianie? Czytaj więcej
Nowe przepisy regulujące rynek tytoniowy – co się zmieni?
Nowe przepisy regulujące rynek tytoniowy – co się zmieni? 14 lat temu
Planowane przez Komisję Europejską zmiany dotyczą głównie wyglądu opakowań wyrobów tytoniowych, zakazu ich ekspozycji w sklepach, wyeliminowanie z nich substancji poprawiających smak i zapach oraz wprowadzenie całkowitego zakazu palenia w miejscach publicznych. Czytaj więcej
31 maja – Światowy Dzień bez Papierosa
31 maja – Światowy Dzień bez Papierosa14 lat temu
Światowy Dzień bez Papierosa skłania do przyjrzenia się statystykom dotyczącym używania tytoniu: aż 6 000 000 ludzi na świecie umiera z powodu palenia papierosów. Polska jest jednym ze 173 państw, które podpisały Ramową Konwencję Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) o Ograniczeniu Użycia Tytoniu. Czytaj więcej
Meksyk zyskał na zakazie palenia
Meksyk zyskał na zakazie palenia14 lat temu
Badania przeprowadzane w Meksyku w lokalach gastronomicznych potwierdziły, że zakaz palenia w miejscach publicznych wpływa pozytywnie na zdrowie klientów, jak i wyniki ekonomiczne lokali gastronomiczno-rozrywkowych. Sami Meksykanie w większości popierają ten zakaz – z roku na rok ich aprobata wzrasta. Czytaj więcej
Chiny wprowadziły zakaz palenia w miejscach publicznych
Chiny wprowadziły zakaz palenia w miejscach publicznych14 lat temu
28% osób dorosłych w Chinach jest owładniętych nałogiem tytoniowym. To oznacza ponad 375 milionów palaczy. Nie lada wyzwanie dla Światowej Organizacji Zdrowia. Największa produkcja, największa konsumpcja. Prawdziwy ośmiotysięcznik w oczach himalaistów. A jednak: Chiny wprowadziły zakaz palenia w miejscach publicznych. Czytaj więcej
Paląc, puszczasz swoje pieniądze z dymem!
Paląc, puszczasz swoje pieniądze z dymem!14 lat temu
Jeśli palisz, tracisz nie tylko zdrowie, ale też pieniądze. Jeśli bierzemy pod uwagę to, że palacz wydaje dziennie 10 zł na paczkę papierosów, to w ciągu 15 lat na ten zgubny nałóg przeznacza grubo ponad… 50.000 zł! Czytaj więcej

Redakcja poleca

REKLAMA

Jakiekolwiek aktywności, w szczególności: pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie, lub inne wykorzystywanie treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, w szczególności w celu ich eksploracji, zmierzającej do tworzenia, rozwoju, modyfikacji i szkolenia systemów uczenia maszynowego, algorytmów lub sztucznej inteligencji jest zabronione oraz wymaga uprzedniej, jednoznacznie wyrażonej zgody administratora serwisu – Burda Media Polska sp. z o.o. Obowiązek uzyskania wyraźnej i jednoznacznej zgody wymagany jest bez względu sposób pobierania, zwielokrotniania, przechowywania lub innego wykorzystywania treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, jak również bez względu na charakter tych treści, danych i informacji.

Powyższe nie dotyczy wyłącznie przypadków wykorzystywania treści, danych i informacji w celu umożliwienia i ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz umożliwienia pozycjonowania stron internetowych zawierających serwisy internetowe w ramach indeksowania wyników wyszukiwania wyszukiwarek internetowych

Więcej informacji znajdziesz tutaj.